Budowę i modernizację dróg wojewódzkich w Wielkopolsce aktywnie wspiera program Fundusze Europejskie dla Wielkopolski. Obecnie w regionie realizowanych jest kilkanaście kluczowych inwestycji na łączną kwotę ponad 623,8 mln zł. W artykule przedstawiamy postęp prac wybranych przedsięwzięć drogowych.
O tempie rozwoju regionów decydują dziś również inwestycje drogowe. Każdy nowy lub zmodernizowany odcinek drogi oznacza sprawniejszy dojazd, nowe miejsca pracy i możliwość przyciągania inwestorów. To również realna szansa na wyrównywanie różnic między dużymi miastami a mniejszymi ośrodkami miejskimi i obszarami wiejskimi. W tym procesie ważną rolę odgrywają Fundusze Europejskie, które umożliwiają realizację projektów przekraczających samorządowe budżety, a jednocześnie odpowiadają na potrzeby lokalnych społeczności. W Wielkopolsce przy wsparciu programu regionalnego realizowane są inwestycje strategiczne dla województwa.
– W ciągu 21 lat zrealizowaliśmy kilkadziesiąt zadań – mówi Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. – Przebudowaliśmy i rozbudowaliśmy, m.in. drogi w powiatach międzychodzkim (DW nr 160), czarnkowsko-trzcianeckim (DW nr 123), ostrzeszowskim (DW nr 444), wrzesińskim (DW nr 441), powiecie poznańskim (DW nr 306), kolskim i kaliskim (DW nr 470).
Wybudowaliśmy też nowe obwodnice, m.in. w Śremie, Gostyniu, Czarnkowie, Murowanej Goślinie, Opalenicy i Wronkach.

Sukcesywnie tworzymy sieć połączeń z drogami lokalnymi i krajowymi, ułatwiając dojazd do miast i subregionów, likwidując wąskie gardła i korki w miastach – podkreśla.
Uwaga! Prace drogowe
Nowe oblicze zyska wkrótce droga wojewódzka nr 431 na trasie Mosina – Kórnik. Aktualnie prace prowadzone są w Mieczewie (powiat poznański). Na odcinku ok. 1,3 km trwa układanie krawężników i obrzeży, budowa kanalizacji deszczowej, a także konstrukcji jezdni. Prace potrwają do sierpnia przyszłego roku. Przy przejściach pojawią się wyspy azylu - specjalne miejsca, które poprawią bezpieczeństwo pieszych. Unijne wsparcie wyniosło ok. 11,3 mln zł. Równolegle prowadzona jest inwestycja na odcinku Mosina – Rogalinek (ok. 2,2 km), obejmująca roboty ziemne, budowę instalacji sieciowych oraz poszerzenie jezdni. Na ten cel z programu regionalnego przeznaczono 12,8 mln zł. Zakończenie prac przewidziane jest również na rok 2026.
Inną strategiczną inwestycją, realizowaną z myślą o poprawie dostępności komunikacyjnej i bezpieczeństwa mieszkańców, jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 190. Przebiega ona w całości przez teren regionu, łącząc wiele miejscowości i pełniąc istotną funkcję komunikacyjną w Wielkopolsce. Prace prowadzone są w powiecie pilskim na odcinku Podróżna – Bądecz na długości 4,3 km. Roboty obejmują m.in. wzmocnienie konstrukcji nawierzchni jezdni i poszerzenie jezdni. Ponadto wybudowane i przebudowane zostaną chodniki oraz zatoki autobusowe. Wartość wsparcia unijnego to 11 mln zł. Niedawno rozpoczęły się też prace w powiecie wągrowieckim na jedenastokilometrowym odcinku Margonin – Durowo. Zakres prac obejmuje budowę i przebudowę aż 16 obiektów inżynieryjnych, w tym skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi, a także zjazdów, chodników, dróg dla rowerów. Powstaną nowe zatoki i przystanki autobusowe. Prace prowadzone będą do czerwca 2027 r. Dofinansowanie z UE to ponad 51,1 mln zł.
Intensywne prace toczą się również na DW 191 w miejscowości Zacharzyn (powiat chodzieski). Na odcinku 2,6 km przebudowywane są cztery obiekty inżynieryjne. Realizacja inwestycji wpłynie na zwiększenie efektywności transportu, płynność ruchu oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Prace potrwają do końca sierpnia 2026 r. Unijna dotacja to blisko 15,2 mln zł.

Most w Ślesinie
– To nie jedyne inwestycje, jakie obecnie prowadzimy. W Ślesinie na wschodzie Wielkopolski trwa budowa nowego mostu, który ma istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa w regionie. Most, który przez dekady służył mieszkańcom powiatu konińskiego i przejezdnym, został w ubiegłym roku rozebrany. W jego miejscu obecnie powstaje bezpieczna konstrukcja o długości niemal 64 metrów, która wkrótce znacząco poprawi komfort podróży na tej trasie. Do tej pory zakończono montaż konstrukcji stalowej mostu, deskowanie oraz betonowanie ustroju nośnego. Na najbliższe tygodnie zaplanowano wykonanie izolacji płyty pomostu, chodników oraz dojazdów do obiektu – mówi Paweł Katarzyński. – W planach jest także rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 305 w Kuźnicy Zbąskiej (powiat grodziski). W ramach projektu powstanie nowa nawierzchnia jezdni, chodniki, drogi dla pieszych i rowerów, zatoki autobusowe, kanalizacja deszczowa oraz kilka obiektów inżynieryjnych. Planowo zadanie zakończy się w 2027 r. Przetarg ma odbyć się w czwartym kwartale br. – dodaje.
Łukasz Karkoszka