Nigdy nie lekceważ edukacji przedszkolnej. To ważny etap w życiu dzieci – moment, w którym kształtują się podstawowe kompetencje społeczne. Dzieci uczą się współpracy, radzenia sobie z emocjami oraz odkrywają przyjemność poznawania świata. Z pomocą Funduszy Europejskich wielkopolskie samorządy inwestują w rozwój przedszkoli, zapewniając najmłodszym dostęp do nowoczesnej i inspirującej edukacji.
Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju człowieka potwierdzają liczne badania, m.in. naukowców związanych z Royal Bank of Canada. Wykazali oni, że dzieci uczęszczające do przedszkoli lepiej radzą sobie na kolejnych etapach życia. To właśnie w tym okresie najmłodsi rozwijają kompetencje niezbędne we współczesnym świecie – zdolności eksploracyjne, badawcze i twórcze. Z kolei eksperci z Institute for Studies in Education w Ontario udowodnili, że dzieci objęte całodziennym programem przedszkolnym osiągają lepsze wyniki niż ich rówieśnicy uczestniczący jedynie w programie półdniowym (więcej nt. badań można przeczytać tutaj). Dotyczy to nie tylko czytania, pisania czy znajomości liczb, ale także rozwoju samoregulacji – umiejętności kluczowej dla radzenia sobie ze stresem.
Jakość edukacji we Wronkach
W Unii Europejskiej, wszelkie formy wspomagające rozwój edukacji przedszkolnej, są priorytetem. Dlatego duże środki przeznaczane są na rozbudowę, modernizację i wyposażenie placówek, doskonalenie zawodowe kadry, zatrudnianie specjalistów czy organizację zajęć dodatkowych. Z unijnych dotacji skorzystała m.in. gmina Wronki.

W obecnym roku szkolnym, do przedszkoli w gminie uczęszcza 690 dzieci. Ponad połowa z nich jest pod opieką dwóch placówek publicznych: Przedszkola nr 1 „Bajkowy Świat” z oddziałami integracyjnymi oraz Przedszkola nr 2 „Wronczusie”. To właśnie te dwie placówki zostały objęte wsparciem w ramach unijnego projektu.
- Naszym priorytetem jest poprawa dostępu do dobrej jakości edukacji – mówi Lucyna Kędzioł, dyrektor Samorządowej Administracji Placówek Oświatowych we Wronkach. - Nacisk kładziemy na holistyczny rozwój dzieci, zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Oferujemy zajęcia dodatkowe, kompensacyjne i wyrównujące szanse, zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji nauczycieli – wymienia.
W przedszkolach odbywają się m.in. indywidualne zajęcia z logopedii oraz grupowe: matematyczne, plastyczno-techniczne, muzyczno-taneczne, teatralne, sportowe i czytelnicze. Placówki już otrzymały część sprzętu, w tym aktywne tablice czy interaktywne dywany. W ramach projektu organizowane są również wycieczki tematyczne – do zoo, parku trampolin czy gospodarstw agroturystycznych.
Nauczyciele korzystają ze szkoleń, m.in. z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, metod aktywizujących czy polisensoryki. Mogą również zapisać się na studia podyplomowe na kierunkach takich jak logopedia, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną czy wczesne nauczanie języka angielskiego.
Po roku widać efekty
Projekt trwa już rok i w tym czasie w obu placówkach udało się wiele osiągnąć. O pierwsze wnioski i refleksje pytamy w Przedszkolu nr 1.
- Przedszkolaki reagują na oferowane zajęcia z dużą ciekawością i entuzjazmem, ponieważ prowadzone są w atrakcyjnej formie, poprzez zabawy, eksperymenty i aktywność ruchową. Nowe pomoce dydaktyczne wzbudzają w dzieciach motywację do działania oraz chęć odkrywania. Dzięki temu dzieci łatwiej się koncentrują, chętnie podejmują wyzwania i uczą się współpracy. Widzimy ich radość, gdy udaje im się rozwiązać zadanie czy odkryć nowe zależności – mówi Monika Nowak, dyrektor Przedszkola nr 1. - Rodzice również są zadowoleni. Widzą, że ich dzieci mają dostęp do ciekawszych zajęć, nowoczesnych pomocy dydaktycznych i metod nauczania – dodaje.

Spore zmiany zaszły także w Przedszkolu nr 2 – widoczne zarówno w przestrzeni placówki, jak i w codziennej pracy z najmłodszymi.
- Dzieci chętnie biorą udział w zajęciach zgodnych z ich zainteresowaniami, budują relacje, rozwijają umiejętności i chętnie podejmują wyzwania. Dostrzegają to ich rodzice, którzy doceniają zmiany i inwestycje, jakie umożliwił nam unijny projekt – mówi dyrektor Aneta Ławniczak. -Zaangażowani są także nasi nauczyciele, którzy korzystają zarówno ze szkoleń, jak i studiów podyplomowych – dodaje.
Działania projektowe potrwają do końca 2027 roku.
Całkowity koszt projektu „Start do lepszej edukacji przedszkolnej w Gminie Wronki” to kwota przeszło 1 mln zł, z czego unijne wsparcie wynosi ponad 700 tys. zł.
W Miejskiej Górce też nie próżnują
W edukację najmłodszych inwestują także inne gminy Wielkopolski. W Miejskiej Górce przy unijnym wsparciu powstała nowoczesna placówka składająca się z ośmiu oddziałów przedszkolnych i dwóch żłobkowych. Wybudowano tu również bezpieczny plac zabaw oraz drogę wewnętrzną z parkingiem, umożliwiającą bezpieczne odprowadzanie i odbieranie dzieci. Kompleks jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Realizacja projektu umożliwiła rozszerzenie oferty edukacyjnej gminy, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci wymagających dodatkowego wsparcia. Przyczyniła się także do poprawy warunków pobytu dzieci w przedszkolach, usprawnienia pracy nauczycieli, wyrównywania szans edukacyjnych oraz zwiększenia dostępności nowoczesnej infrastruktury wychowania przedszkolnego.
Całkowity koszt przedsięwzięcia to prawie 29 mln zł, z czego 11 mln pochodzi z unijnego dofinansowania.
Odwiedziliśmy z kamerą nowe przedszkole w Miejskiej Górce. Zobacz, jak prezentuje się placówka!
Joanna Tomczyk-Lidochowska, Dominik Wójcik