Zdjęcie przedstawia niewielki, biały samolot, stojący na pasie startowym. Na obu skrzydłach znajdują się śmigła. Przy wejściu stoi dwóch mężczyzn. Fotografia pochodzi z archiwum beneficjenta.

Piła w sieci – szybko, sprawnie i bez wychodzenia z domu

Ze wszystkich zasobów, którymi dysponujemy, najbardziej deficytowy jest czas. Żyjemy w pośpiechu, więc od instytucji publicznych oczekujemy tej samej sprawności i dostępności, co od banku lub sklepu. Wszystko ma być szybko, prosto i bez wychodzenia z domu. Samorząd Piły, wsparty unijnymi środkami, odpowiada na te potrzeby.

Z każdym rokiem w naszym kraju przybywa korzystających z Internetu. Choć dane pochodzą sprzed trzech lat, są optymistyczne. Regularną obecność w sieci, zgodnie z informacjami CBOS, deklarowało ponad 3 Polaków. Co trzeci z nas, załatwiał w sieci urzędowe sprawy. Z pewnością duży wpływ na ten stan rzeczy miała pandemia koronawirusa. Niejako zmuszeni do pozostania w domach, większość pilnych rzeczy organizowaliśmy online. Ten trend utrzymał się do dziś.

Dlatego samorządy, wychodząc naprzeciw mieszkańcom, coraz częściej inwestują w systemy e-usług publicznych. Wymaga tego także Unia Europejska. Zgodnie z założeniami Dyrektywy INSPIRE z 2007 roku, kraje mają dążyć do upowszechnienia danych przestrzennych i wspierania rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Krok po kroku

Stworzenie efektywnego systemu e-usług publicznych wiąże się z ogromem pracy i kosztów. Choć plany pojawiły się kilka lat temu, ich realizację umożliwiło dopiero dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Piły, mówiąc najogólniej – specjalnej koperty finansowej z puli programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski, którą utworzono m.in. dla Piły i pobliskich samorządów. Cześć środków postanowiono zainwestować w e-usługi.

Na fotografii znajduje się duży osobowy samochód z żółtymi tablicami rejestracyjnymi, z zamontowanymi specjalnymi kamerami do wykonywania między innymi zdjęć panoramicznych. Obok stoi dwóch mężczyzn i elegancko ubrana kobieta. Fotografia pochodzi z archiwum beneficjenta.

Pilski projekt składa się z kilku etapów.

- Zaczęliśmy od przygotowania dla obszaru całej gminy danych fotogrametrycznych pozyskanych metodą nalotu lotniczego – mówi Andrzej Kucharczyk, zastępca dyrektora Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, wydziału realizującego projekt. - Wykonaliśmy między innymi różne rodzaje ortofotomap (map składających się ze zdjęć lotniczych – przyp. red.), numeryczny model terenu, trójwymiarowe modele budynków, a także analizę potencjału solarnego dachów budynków – wymienia.

cudzysłów Kolejny etap polegał na przygotowaniu analiz środowiskowych. Uzyskano również dane przestrzenne dla głównych dróg w mieście, na długości prawie 400 km. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem aplikacji internetowych.

Mowa o geoportalu umożliwiającym publikowanie w Internecie pozyskanych danych przestrzennych wraz z e-usługami, choćby możliwością złożenia online pisma związanego z aktami planowania przestrzennego.

- Na tym projekt się nie zakończy. Ostatnim etapem będzie bowiem organizacja szkoleń z korzystania z geoportalu dla pracowników urzędu miasta i jego jednostek, spółek miejskich, radnych miasta, przedstawicieli organizacji pozarządowych i służb mundurowych, nawet szkół ponadpodstawowych – mówi Andrzej Kucharczyk. - W ramach działań promocyjnych powstanie broszura informacyjna, która będzie dostępna w urzędzie. Zmodernizowana została także infrastruktura teleinformatyczna. Konieczne było jej dostosowanie do innego sposobu świadczenia e-usług – dodaje.

Wszystkie działania zostaną zrealizowane do końca 2025 roku.

Efektywność i dostępność

Stworzenie systemu przyczyni się do zwiększenia efektywności, dostępności i przejrzystości usług publicznych, co stanowi korzyść dla szerokiej grupy interesariuszy. Dzięki niemu więcej mieszkańców i przedsiębiorców zdecyduje się załatwiać część spraw drogą elektroniczną.

Ilustrację wykonano we wnętrzu samochodu, z perspektywy kierowcy. Widoczny jest fragment kierownicy, deska rozdzielcza oraz monitor, zamontowany na siedzeniu pilota, wyświetlający mapę miasta. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

- Geoportal zapewni łatwy dostęp do usług, bez konieczności osobistego stawiennictwa. Jest to istotne także dla osób z niepełnosprawnościami. System umożliwi też pełną dostępność do danych przestrzennych i e-usług, o każdej porze. Co równie ważne, skrócą się procedury urzędowe związane z obsługą petentów, zwiększy się dokładność tworzonych danych, a pracownicy będą mogli szybciej reagować na potrzeby obywateli. Geoportal wesprze także gospodarkę nieruchomościami i planowanie przestrzenne w gminie – wyjaśnia zastępca dyrektora.

Choć przedsięwzięcie realizowane jest z myślą o mieszkańcach Piły, będzie dostępne dla każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania. System jest komplementarny z podobnymi, funkcjonującymi na poziomie krajowym, także udostępniającymi dla społeczeństwa dane przestrzenne.

Całkowity koszt projektu „Sprawny i bezpieczny system e-usług i e-zasobów w ZIT MOF Piły – E-Urząd i rozbudowa Miejskiego Systemu Informacji przestrzennej miasta Piły” to kwota przeszło 1,4 mln zł. Unijne wsparcie przedsięwzięcia wyniosło niemal 1 mln zł.

Dominik Wójcik