Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 16 z 16

FEWP.06.01-IP.01-001/23

  • Czy znane są zapisy do kiedy należy archiwizować dokumenty (oprócz tych dot. pomocy de minimis) w ramach realizacji projektów z tego naboru?

    Okres archiwizacji dokumentów będzie wskazany w umowie o dofinansowanie projektu.

  • W budżecie w rubryce pomoc de minimis II mamy wykazać dotacje i refundacje a co z pracami interwencyjnymi?

    W punkcie 5.1.1. Planowane wydatki w ramach projektu w PLN wsparcie w postaci prac interwencyjnych także należy wykazać w wierszu Wydatki objęte pomocą de minimis - II.

  • Wniosek punkt 2.2. Informacja o występowaniu pomocy publicznej czy zaznaczamy pomoc publiczna de minimis II stopnia?

    W punkcie 2.2 wniosku o dofinansowanie należy zaznaczyć TAK przy pomocy publicznej de minimis II stopnia.

FEWP.06.13-IZ.00-003/23

  • Jaka jest definicja pomocy de minimis II stopnia?

    W przedmiotowym naborze nie wystąpi pomoc de minimis II stopnia. Pomoc de minimis II stopnia jest pomocą de minimis, która udzielana jest bezpośrednio przez wnioskodawcę pomiotom trzecim.

FEWP.06.04-IZ.00-001/23

  • Zgodnie zapisami Rozdziału 6 Regulaminu jedynie beneficjent może udzielać pomocy de minimis uczestnikom projektu, a z uwagi na fakt, że Partner nie jest Beneficjentem, nie może on udzielać ww. pomocy. Czy możliwe będzie udzielanie pomocy de minimis przez Partnera po uzyskaniu odpowiedniego upoważnienia/pełnomocnictwa od Wnioskodawcy?. Jeżeli nie, to w jaki sposób należy przypisać Partnerowi zadania, dotyczące realizacji i rozliczania usług rozwojowych dla przedsiębiorców (których istotną częścią jest udzielanie pomocy de minimis), a tym samym wydatki w budżecie?

    Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021‑2027, na dzień dzisiejszy jedynie beneficjent może udzielać pomocy de minimis uczestnikom projektu.


    Na ten moment nie ma zatem możliwości udzielania pomocy de minimis przez Partnera projektu, aktualnie trwają jednak konsultacje w zakresie zniesienia tego wykluczenia, stąd w Regulaminie wyboru projektów znalazł się zapis, że wykluczenie Partnera z możliwości udzielania pomocy de minimis obowiązuje do momentu uwzględnienia takiej możliwości w przepisach.


    Mając na uwadze powyższe, IZ FEW rekomenduje by we wniosku o dofinansowanie odłożyć w czasie zadania Partnera związane z udzielaniem pomocy de minimis. Równocześnie, IZ FEW informuje, że jeżeli zmiana związana z możliwością udzielania pomocy de minimis przez Partnera nie zostanie wprowadzona, wówczas ewentualne zmiany podziału zadań będą możliwe na etapie realizacji, po otrzymaniu uprzedniej akceptacji IZ.

FEWP.06.17-IZ.00-001/23

  • Czy dobrze rozumiem, iż zgodnie z kryt. 16. Zgodność z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej lub pomocy de minimis – jeśli zaznaczymy w projekcie, iż pomoc publiczna nie wystąpi, a Państwo jednak uznacie, że występują elementy pomocy publicznej, wniosek będzie mógł być poprawiony na etapie negocjacji?

    Tak, zgodnie z opisem znaczenia kryterium W sytuacji gdy na etapie oceny formalnej stwierdzone zostanie, że we wniosku występują elementy pomocy publicznej, przy błędnym oświadczeniu wnioskodawcy istnieje możliwość poprawy na etapie negocjacji. IZ zwraca jednak uwagę na konieczność wnikliwej analizy przez wnioskodawcę zgodności z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

  • W ramach naboru nie ma możliwości udzielania pomocy de minimis drugiego stopnia dlatego czy wsparcie musi być skierowane typowo na rozwój działalności nieodpłatnej, czy też ze wsparcia należy wykluczyć wszystkie OSO prowadzące działalność gospodarczą bez względu na wspierany obszar?

    IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru nie ma możliwości udzielenia pomocy publicznej na II poziomie, regulamin nie wyklucza jednak możliwości udzielania pomocy de minimis II stopnia.


    IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.

FEWP.06.04-IZ.00-002/23

  • Jeśli wnioskodawcą jest MŚP, czy dotyczą nas zapisy o de minimis? Jeśli tak, czy będziemy zobligowani do wystawienia zaświadczenia na rzecz podmiotów dla których realizowany będzie wniosek?

    Tak, w ramach naboru istnieje możliwość realizacji projektów zawierających elementy pomocy publicznej/pomocy de minimis, jest ona wówczas weryfikowana zarówno na etapie oceny merytorycznej jak i w trakcie realizacji projektu. IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów. W przypadku udzielania pomocy de minimis wnioskodawca zobligowany będzie do wystawienia zaświadczenia na rzecz podmiotów, dla których realizowany będzie wniosek.

    W przypadku pomocy udzielanej jako pomoc publiczna/pomoc de minimis należy opisać metodologię wyliczenia wysokości pomocy (z uwzględnieniem wydatków objętych pomocą), zaś w odniesieniu do metodologii wyliczenia wkładu prywatnego wpisać „nie dotyczy”. Powyższe należy opisać we wniosku w pkt 5.3 Metodologia wyliczenia dofinansowania i wkładu prywatnego w ramach wydatków objętych pomocą publiczną i pomocą de minimis.

FEWP.06.03-IP.01-001/23

  • Mam pytanie dotyczące możliwości występowania pomocy publicznej lub pomocy de minimis w ramach projektów w Działaniu 6.3 FEW składanych w ramach naboru FEWP.06.03-IP.01-001/23. Jesteśmy wraz z Partnerami w toku opracowywania projektu i zidentyfikowaliśmy szereg różnorodnych aktywności, które będą podejmowane. Większość z nich to albo aktywności kierowane bezpośrednio do osób fizycznych (np. wsparcie psychologiczne poza aktywizacją, formy wsparcia w ramach aktywizacji społecznej lub zawodowej, kampanie społeczne itp.), natomiast identyfikujemy także kilka zakresów, w przypadku których identyfikujemy możliwość wystąpienia pomocy de minimis zgodnie z zapisami par. 10 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027. W projekcie myślimy m.in. o realizacji programów szkoleniowo-doradczych kierowanych do przedsiębiorców – np. polegających na audycie/diagnozie w zakresie stosowania zasady równości szans, usługi doradczej dotyczącej dostosowywania procedur i procesów do zasady równości szans oraz szkoleń z tego zakresu będących następstwem audytów i służących wdrożeniu działań z zakresu zasady równości szans. Tego typu usługa może być zamkniętą usługą szkoleniowo-doradczą. Czy dobrze rozumiem, że to jest rodzaj działania, którego koszt może stanowić pomoc de minimis? Jego przedmiot zdaje się odpowiadać zapisom par. 10 ust. 1 pkt. 2 ww. Rozporządzenia. Ponadto zgodnie z zapisem par. 10 ust. 2 tego typu wsparcie może być dofinansowane z intensywnością do 100%. Czy zatem (jeśli opisane wyżej działanie w Państwa opinii jest objęte regułami pomocy de minimis) prawidłowym będzie przyjęcie, iż natężenie pomocy wyniesie 95%, tj. zgodnie poziomem przyjętym dla naboru. Ponadto chciałbym zapytać czy konstruując założenia dla Działania 6.3 FEW identyfikujecie Państwo także inne przypadki występowania pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

    Ustalenie, czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna jest możliwe wyłącznie po zbadaniu, czy zostały spełnione jednocześnie wszystkie cztery przesłanki występowania pomocy publicznej (tzw. test pomocy publicznej), tj. gdy wsparcie:


    – jest przyznawane przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych;


    – jest udzielane na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku;


    – ma charakter selektywny;


    – zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.


    Jednak o wystąpieniu pomocy publicznej decyduje nie sam fakt przyznania środków podmiotowi mieszczącemu się w szerokiej definicji przedsiębiorcy, a przeznaczenie tych środków. Jeżeli będą przeznaczone na działalność jednostki nie związaną z działalnością komercyjną, wówczas takie wsparcie nie stanowi pomocy publicznej.


    W związku z tym działania polegające na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy realizowane w projekcie nie stanowią pomocy publicznej/de minimis.


    Natomiast fakt występowania pomocy publicznej/pomocy de minimis w zakresie działań przyczyniających się do poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez ich aktywizację zawodową i społeczną (typ 2) należy rozpatrywać zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus na lata 2021-2027.


    Działania audytowe podmiotów w zakresie zgodności z określonymi standardami czy usługi doradcze dla przedsiębiorstw dotyczące dostosowania procedur i procesów do zasady równości szans kobiet i mężczyzn nie wpisują się w zakres interwencji Działania 6.3 FEW. Zakresem interwencji przedmiotowego naboru są działania na rzecz promowania aktywności zawodowej kobiet oraz zmniejszenia segregacji na rynku pracy ze względu na płeć. W związku z tym główne działania realizowane w projektach powinny dotyczyć wzmocnienia szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy m.in. z zakresu równouprawnienia na rynku pracy, zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy, czy zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym.


    Realizowane w projekcie działania kierowane zarówno do osób jak i przedsiębiorców powinny w główniej mierze dotyczyć:


    – elastycznych form zatrudnienia oraz pracy zdalnej, które sprzyjają wypracowaniu równowagi pomiędzy pracą zawodową;


    – równouprawnienia kobiet i mężczyzn w kontekście obowiązujących przepisów prawa w Polsce;


    – przesłanek i podstawowych regulacji prawnych z zakresu polityki równości Unii Europejskiej;


    – dobrych praktyk w zakresie równości kobiet i mężczyzn np. w przedsiębiorstwach, organizacjach, czy w innych krajach;


    – zwalczania stereotypów płciowych i uprzedzeń;


    – przejawów dyskryminacji ze względu na płeć;


    – podstawowych pojęć związanych z kwestiami równości kobiet i mężczyzn;


    – ekonomicznych i społecznych konsekwencji braku równości.

FEWP.10.04-IZ.00-001/24

  • Które z kosztów w projekcie objęte są wsparciem w ramach pomocy de minimis?

    Niezależnie, czy projekt jest objęty lub nieobjęty pomocą publiczną działania sprzyjające neutralności klimatycznej, w tym w zakresie efektywności energetycznej i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych wsparte powinny być w ramach pomocy de minimis.


    W przypadku projektów objętych pomocą publiczną dodatkowo następujące koszty objęte powinny być pomocą de minimis:



    1. sporządzenie Studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie (w tym ewentualna premia za otrzymanie dofinansowania) do wysokości 20 000 PLN,

    2. raport oddziaływania na środowisko, dokumentacja techniczna, analizy finansowe i ekonomiczne, badania i ekspertyzy (między innymi odwierty próbne, sondowanie gruntu, inwentaryzacja stanu istniejącego), opracowania geodezyjne i geologiczne, opinie konserwatorskie,

    3. program funkcjonalno-użytkowy (PFU) – w przypadku realizacji projektów w formule „zaprojektuj i wybuduj”

    4. nadzór nad realizacją inwestycji budowlanej (inspektorzy nadzoru, zespół inżyniera kontraktu),

    5. audyty, badania, ekspertyzy/analizy techniczne niezbędne do wdrożenia i realizacji projektu (jako usługi zewnętrzne),

    6. działań zwiększające wiedzę mieszkańców w zakresie sprawiedliwej i zielonej transformacji, w tym w zakresie koncepcji śladu środowiskowego,

    7. informacja i promocja projektu integralnie związane z jego realizacją do wysokości 20 000 PLN,

    8. koszty pośrednie w wysokości 2,5% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich.

FEWP.10.04-IZ.00-002/24

  • Które z kosztów w projekcie objęte są wsparciem w ramach pomocy de minimis?

    W przypadku projektów nieobjętych pomocą publiczną pomocą de minimis powinny być objęte koszty montażu i zakupu instalacji OZE wraz z magazynami energii.


    W przypadku projektów objętych pomocą publiczną następujące koszty objęte powinny być pomocą de minimis:



    1. sporządzenie Studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie (w tym ewentualna premia za otrzymanie dofinansowania) do wysokości 20 000 PLN,

    2. raport oddziaływania na środowisko, dokumentacja techniczna, analizy finansowe i ekonomiczne, badania i ekspertyzy (między innymi odwierty próbne, sondowanie gruntu, inwentaryzacja stanu istniejącego), opracowania geodezyjne i geologiczne, opinie konserwatorskie,

    3. program funkcjonalno-użytkowy (PFU) – w przypadku realizacji projektów w formule „zaprojektuj i wybuduj”,

    4. nadzór nad realizacją inwestycji budowlanej (inspektorzy nadzoru, zespół inżyniera kontraktu),

    5. audyty, badania, ekspertyzy/analizy techniczne niezbędne do wdrożenia i realizacji projektu (jako usługi zewnętrzne),

    6. informacja i promocja projektu integralnie związane z jego realizacją do wysokości 20 000 PLN,

    7. działania zwiększające wiedzę mieszkańców w zakresie sprawiedliwej i zielonej transformacji, w tym w zakresie koncepcji śladu środowiskowego (wyłącznie jako element projektu),

    8. koszty pośrednie w wysokości 2,5% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich,

    9. zakup i montaż instalacji OZE oraz magazynów energii (w przypadku, gdy Wnioskodawca nie wnioskuje o wsparcie w ramach Rozporządzenia OZE).

FEWP.05.03-IZ.00-003/24

  • W projekcie nie przewidujemy wydatków, które zostaną sfinansowane w ramach pomocy de minimis. Czy mimo to jesteśmy zobowiązani przedstawić informację o udzielonej pomocy de minimis i kopie zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis w okresie trzech lat podatkowych?

    Nie, powyższe informacje są wymagane tylko jeśli zaplanowano wydatki w zakresie instalacji OZE do wytwarzania energii elektrycznej, dla których wsparcie zostaje udzielone w ramach pomocy de minimis. W pozostałych przypadkach, dla załącznika numer 25 należy wybrać odpowiedź „nie dotyczy”.

FEWP.06.10-IP.01-001/25

  • Czy ww. forma pomocy stanowić będzie pomoc de minimis czy też pomoc publiczną dla przedsiębiorcy?

    Zgodnie z art. 59c ww. ustawy pomoc udzielana pracodawcom i przedsiębiorcom w ramach prac interwencyjnych jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis. Oznacza to, że przedsiębiorca może otrzymać omawiane wsparcie wyłączne w sytuacji, w której w ciągu ostatnich 3 lat nie otrzymał pomocy przekraczającej kwotę 300 tys. EUR brutto.

FEWP.06.17-IZ.00-001/25

  • Co należy zaznaczyć w polu "Czy w projekcie występuje pomoc publiczna inna niż de minimis" oraz "Określenie statusu Wnioskodawcy'?

    Odpowiadając na pytanie odnoszące się do występowania w projekcie pomocy publicznej inna niż pomoc de minimis, wnioskodawca powinien dokonać analizy planowanych działań i wydatków pod kątem jej ewentualnego wystąpienia. Z uwagi na charakter wnioskodawców jak i dopuszczalny zakres merytoryczny projektu, IZ FEW przewiduje, że co do zasady, jedyną pomocą publiczną, która może się pojawić w ramach przedmiotowego naboru, jest pomoc de minimis.

    IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem. Co do zasady, w takiej sytuacji pomoc publiczna/de minimis nie wystąpi. IZ FEW zwraca jednak uwagę, że w przypadku doposażenia organizacji, która poza działaniami nieodpłatnymi prowadzi także działalność odpłatną co do zasady może nastąpić zachwianie konkurencji na rynku, a tym samym może wystąpić pomoc de minimis. Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności w sytuacji, w której zachodzi ryzyko, że zakupiony w ramach projektu sprzęt lub inne wyposażenie wykorzystywane będzie także w ramach odpłatnej działalności prowadzonej przez organizację.

    IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 ww. regulaminu.
    Punkt „Określenie statusu wnioskodawcy” uzupełniany jest jedynie w przypadku, w którym wnioskodawca wskaże, że w ramach projektu wystąpi pomoc publiczna/de minimis. W pozostałych przypadkach pole nie będzie aktywne. Niemniej jednak, jako rok N rozumiany jest rok, w którym wnioskodawca składa wniosek tj. 2025, a jako obroty należy rozumieć wartość przychodów, w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów.
  • Czy wydatki przewidziane w projekcie służące Wnioskodawcy objęte są pomocą de minimis/pomocą publiczną?

    Zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem. Co do zasady, w takiej sytuacji pomoc de minimis nie wystąpi. IZ FEW zwraca jednak uwagę, że w przypadku doposażenia organizacji, która poza działaniami nieodpłatnymi prowadzi także działalność odpłatną co do zasady może nastąpić zachwianie konkurencji na rynku, a tym samym może wystąpić pomoc de minimis. Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności w sytuacji, w której zachodzi ryzyko, że zakupiony w ramach projektu sprzęt lub inne wyposażenie wykorzystywane będzie także w ramach odpłatnej działalności prowadzonej przez organizację.

    IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 ww. regulaminu.
  • Punkt 2.2. Informacja o występowaniu pomocy publicznej - Fundacja jeszcze nigdy nie ubiegała się o pomoc de minimis. Jaki typ pomocy powinnam tu zaznaczyć? Proszę także o informację co należy wskazać w rozwinięciu punktu 2.2, w którym należy wskazać liczbę pracowników i osiągane obroty - W obecnym roku obrotowym (rok n) Roczna suma bilansowa (rok n), Roczna wartość obrotów netto (rok n) - czyli za rok 2025? - zapytanie dotyczy obrotów z działalności gospodarczej czy z operacyjnej w którą wchodzą dotacje?

    W punkcie 2.2 przy każdym z pól (pomoc publiczna, pomoc de minimis, pomoc de minimis II stopnia) istnieje możliwość wskazania odpowiedzi „Nie”. Jeśli jednak wnioskodawca przewiduje, że w ramach projektu może wystąpić pomoc publiczna/de minimis to w danym polu powinien zaznaczyć odpowiedź „Tak”.

    IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem. Co do zasady, w takiej sytuacji pomoc publiczna/de minimis nie wystąpi. IZ FEW zwraca jednak uwagę, że w przypadku doposażenia organizacji, która poza działaniami nieodpłatnymi prowadzi także działalność odpłatną co do zasady może nastąpić zachwianie konkurencji na rynku, a tym samym może wystąpić pomoc de minimis. Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności w sytuacji, w której zachodzi ryzyko, że zakupiony w ramach projektu sprzęt lub inne wyposażenie wykorzystywane będzie także w ramach odpłatnej działalności prowadzonej przez organizację.

    IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 ww. regulaminu.

    Rozwinięcie punktu 2.2 uzupełniane jest jedynie w przypadku, w którym wnioskodawca wskaże, że w ramach projektu wystąpi pomoc publiczna/de minimis. W pozostałych przypadkach pole nie będzie aktywne. Niemniej jednak, jako rok N rozumiany jest rok, w którym wnioskodawca składa wniosek tj. 2025, a jako obroty należy rozumieć wartość przychodów, w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów.