Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 24 z 86

FEWP.06.12-IP.01-002/23

  • Czy możemy aplikować samodzielnie jako fundacja (z wpisem KRS) czy musi to być działalność, a tym samy wniosek złożony w partnerstwie?

    Partnerstwo wielosektorowe jest premiowane ale nie wymagane – wniosek o dofinansowanie projektu może złożyć jeden podmiot.

  • Partnerstwo z podmiotem ekonomii społecznej - na podstawie jakiej definicji bądź przesłanki weryfikowana będzie przez Państwa kwestia kwalifikowania wskazanego we wniosku partnera jako tego rodzaju podmiotu? Czy weryfikacja odbywa się na podstawie deklaracji/oświadczenia takiego podmiotu czy też wpisu do któregoś z rejestrów?

    Podmiot ekonomii społecznej (PES) to, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej:


    a) spółdzielnia socjalna,


    b) warsztat terapii zajęciowej i zakład aktywności zawodowej,


    c) centrum integracji społecznej i klub integracji społecznej,


    d) spółdzielnia pracy, w tym spółdzielnia inwalidów i spółdzielnia niewidomych oraz spółdzielnia produkcji rolnej,


    e) organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571), z wyjątkiem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych,


    f) podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 lub 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


    Identyfikacja danego podmiotu jako PES będzie odbywała się w oparciu o powyższą definicję, informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie oraz ogólnodostępne rejestry np. KRS.

  • Pytanie dot. kryterium nr 5 merytorycznego punktowego: „Wiarygodność wnioskodawcy i partnerów weryfikowana jest m.in. poprzez ustalenie, czy: – nie prowadzono wobec wnioskodawcy i partnerów postępowań administracyjnych dotyczących zwrotu środków (0/2 pkt.), – nie złożono zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa przez wnioskodawcę lub partnera dotyczącego procesu ubiegania się o dofinansowanie lub etapu wdrażania projektu (0/4 pkt.), – nie występowały opóźnienia i problemy w realizacji projektu/-ów na etapie rozliczania wniosków o płatność, w tym zostały zrealizowane wskaźniki założone przez wnioskodawcę/partnera (jeśli dotyczy) (0/4 pkt.). Kryterium jest weryfikowane przede wszystkim w oparciu o zapisy wniosku, doświadczenie Instytucji Zarządzającej oraz pozyskane przez Instytucję Zarządzającą informacje”. Czy okoliczności wskazane dotyczą wyłącznie województwa wielkopolskiego? Jaki horyzont czasowy podlega ww. analizie (ostatnie 3 lata?)?

    W definicji ww. kryterium nie został określony przedział czasowy, w którym zweryfikowana zostanie wiarygodność Wnioskodawcy. Jednocześnie przy jej badaniu wykorzystane zostaną dostępne dla IP bazy i rejestry o zasięgu zarówno wojewódzkim, jak i krajowym.

  • Zgodnie z kryterium premiującym: 1. za partnerstwo z podmiotem ekonomii społecznej (podmiot ekonomii społecznej może być Wnioskodawcą lub Partnerem projektu) - 10 punktów 2. za partnerstwo z podmiotem z innego sektora - 5 punktów Brak spełnienia ww. warunków lub partnerstwo z podmiotem z tego samego sektora – 0 punktów. Punkty w ramach kryterium nie sumują się. Czy w takim przypadku punkty będą przyznane jeżeli: a) partnerstwo będzie się składać z stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą (PES) oraz spółdzielni socjalnej (PES) b) partnerstwo będzie się składać z stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą (PES) oraz przedsiębiorstwa, które ma wpis do RIS i agencji zatrudnienia (służby publiczne)?

    Premia punktowa w wysokości 10 pkt. może zostać przyznana za partnerstwo wskazane w ppkt. b, gdyż wymienione podmioty – PES i przedsiębiorstwo działają w różnych sektorach. Natomiast nie będzie premiowane partnerstwo podmiotów działających w tym samym sektorze tzn. partnerstwo podmiotów ekonomii społecznej opisane w ppkt a.

FEWP.08.01-IZ.00-001/24

  • Czy możliwe jest realizowanie projektu w partnerstwie?

    Ze względu na specyfikę przedmiotu naboru, dotyczącego kosztów zarządzania i animacji Lokalnych Strategii Rozwoju, Regulamin wyboru projektów nie przewiduje możliwości realizacji projektów w partnerstwie.

FEWP.02.10-IZ.00-001/23

  • Czy projekt może zostać złożony w partnerstwie z przedsiębiorcą, który może wykazać się doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczej i przychodami za bieżący i poprzedni rok obrotowy?

    Partnerstwo może być zawiązane jedynie z podmiotem, który wpisuje się w katalog Beneficjentów znajdujący się w części II.C Regulaminu wyboru projektów dla naboru FEWP.02.10-IZ.00-001/23. Katalog ten nie przewiduje wsparcia dla przedsiębiorców.

FEWP.01.03-IZ.00-001/23

  • Czy w ramach przedmiotowego naboru można ubiegać się o wsparcie inwestycji w partnerstwie?

    Tak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (część II punkt J) w ramach naboru można realizować projekt w partnerstwie. Partnerem projektu może być podmiot wskazany w części II C1 Regulaminu. Zaznaczyć należy, że jego udział w projekcie nie może mieć charakteru nieznacznego. Sam efekt partnerstwa musi być dostępny dla wszystkich uczestników projektu – niedopuszczalne jest, aby każdy z partnerów tworzył niezależną usługę czy też system informatyczny.

FEWP.06.01-IP.01-001/23

  • Dotyczy wniosku pkt. 3.6. Potencjał i doświadczenie Wnioskodawcy i Partnerów (jeśli dotyczy) – Doświadczenie i potencjał społeczny. Zgodnie z informacją na spotkaniu 22.05.2023 należy wpisać np. projekty realizowane w ramach PO WER i WRPO, W „Regulaminie wyboru projektów” str. 41 „Adekwatność doświadczenia będzie rozpatrywana w szczególności w kontekście dotychczasowej działalności danego wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) prowadzonej w okresie ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie”. Mamy wykazać wszystkie projekty realizowane w ramach PO WER i WRPO (od I do V edycji) czy wystarczy ostatnia edycja (V), która była realizowana w ostatnich czterech latach.

    Wystarczające będzie wskazanie działalności z ostatnich trzech lat, czyli w tym przypadku projektu nr V.

FEWP.06.13-IZ.00-003/23

  • Czy jednostka samorządu terytorialnego nieposiadająca osobowości prawnej np. CUS może ubiegać się o dofinasowanie w roli partnera projektu?

    Zgodnie z zapisem Regulaminu 4.1 podpunkt 4 (strona 21) „Dopuszcza się możliwość występowania o dofinansowanie projektu i jego realizację przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego nieposiadającą osobowości prawnej, która zawsze działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego (JST) na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę Wnioskodawcy we wniosku o dofinansowanie projektu, powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt. W pozostałych częściach wniosku należy posługiwać się danymi jednostki budżetowej.”


    W związku z powyższym, jeśli ma być to CUS działający w ramach JST, który planuje być Wnioskodawcą, nie ma potrzeby, aby wchodził w takie partnerstwo. Może on być realizatorem projektu.


    W sytuacji, gdy CUS będzie partnerem w ramach projektu składanego przez innego wnioskodawcę niż jego organ założycielski, to wtedy jako partner projektu musi być ujęty we wniosku zgodnie z zapisami Regulaminu naboru (JST/CUS).

  • Czy podmiot niebędący CUS oraz niemający partnera w postaci CUS (stowarzyszenie +JST, konkretnie OPS ) może utworzyć mieszkanie: a) treningowe, przygotowujące osoby w nim przebywające do prowadzenia niezależnego życia. Usługa przyjmie charakter okresowy i posłuży określonym kategoriom osób w osiągnięciu częściowej lub całkowitej samodzielności, m.in. poprzez trening samodzielności, poradnictwo, pracę socjalną lub inne usługi aktywnej integracji; b) wspierane, stanowiące alternatywę dla opieki instytucjonalnej. Usługa przyjmie charakter pobytu stałego lub okresowego (w przypadku potrzeby opieki w zastępstwie za opiekunów faktycznych) i służyć będzie osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu lub osobom z niepełnosprawnościami?

    Tak, takie wsparcie jest przedmiotem naboru i mieści się w typie projektów: mieszkania wspomagane i chronione oraz dostosowanie mieszkań. Jednocześnie IZ przypomina o obowiązku skierowania wsparcia do właściwej grupy docelowej wskazanej w pkt 4.2 Regulaminu wyboru.

  • Czy w ramach kryterium dostępu nr 4 każdy z partnerów musi zwiększyć liczbę miejsc i osób objętych wsparciem w odniesieniu do jego danych z roku ubiegłego, czy może nastąpić łączny przyrost w projekcie?

    Zgodnie z definicją obowiązek zwiększania liczby miejsc i liczby osób dotyczy zarówno Wnioskodawcy jak i Partnera w przypadku, gdy obydwaj planują realizację ww. wsparcia. 

  • Mając na uwadze zapisy odnoszące się do wymagań dotyczących partnerstwa o którym mowa w kryterium merytorycznym nr 1 Adekwatność doboru celów Regulaminu wyborów projektów proszę o potwierdzenie czy zgodnie z wyżej wymienionym kryterium prawidłowym będzie partnerstwo w którym JST jest Wnioskodawcą i odpowiada za promocję i rekrutację oraz zapewnia zaplecze lokalowe na potrzeby realizowania wsparcia, a Partner – organizacja pozarządowa z doświadczeniem w zakresie prowadzenia Klubu Seniora i usług opiekuńczych realizuje zajęcia i zapewnia niezbędne materiały na ich potrzeby dla zrekrutowanych przez JST Uczestników i w oparciu o udostępnione zaplecze lokalowe?

    Zgodnie z brzmieniem kryterium ocena spełnienia kryterium polega na weryfikacji uzasadnienia potrzeby realizacji poszczególnych zadań zaplanowanych w ramach wniosku i ich powiązania z przedstawionym problemem.


    Analizując zasadność nawiązania partnerstw należy mieć na uwadze zapisy rozdziału 13 ustawy wdrożeniowej, w szczególności art. 39 pkt. 13.


    W opisanym przypadku wnioskodawca zamierza udostępnić zaplecze techniczne oraz realizować działania objęte kosztami pośrednimi: promocję i rekrutację.


    Zgodnie z brzmieniem kryterium niedopuszczalna jest sytuacja, w której działania beneficjenta ograniczają się jedynie do czynności organizacyjno – technicznych, a całość merytoryczna realizacji projektu leży po stronie partnera/ów.


    Niemniej jednak, aby ocenić zasadność partnerstwa, w przypadku gdy JST jest wnioskodawcą, oceniający może wziąć pod uwagę doświadczenie IZ, które potwierdza, że w przypadku tego typu partnerstw prawdopodobieństwo kontynuowania działań po zakończeniu projektu jest większe i może wówczas uznać kryterium za spełnione (otrzymują niższą punktacje niż maksymalna).


    W celu jednoznacznej oceny zasadności przedstawionego partnerstwa konieczna jest analiza całego wniosku o dofinansowanie.

  • Proszę o wyjaśnienie zapisów kryterium premiującego dotyczącego partnerstwa wielosektorowego.

    W oparciu o zapisy wniosku zostanie zweryfikowane, czy Wnioskodawca i/lub Partner/Partnerzy należą do sektora publicznego, prywatnego czy sektora podmiotów ekonomii społecznej (PES).


    Poniżej przedstawiamy przykłady dla poszczególnej punktacji.


    Kryterium premiowane 8 punktami (bez znaczenia kto Wnioskodawcą, kto Partnerem): Partnerstwo musi dotyczyć przynajmniej jednego partnera z innego sektora, przy czym przynajmniej jednym z tych podmiotów (Wnioskodawcą lub Partnerem) musi być PES.


    Przykłady:


    PES + sektor prywatny


    PES + sektor publiczny


    PES + sektor prywatny + sektor publiczny


    PES + PES + sektor prywatny


    PES + PES + sektor publiczny


    PES + PES + sektor prywatny + sektor publiczny


    Kryterium premiowane 5 punktami (bez znaczenia kto Wnioskodawcą, kto Partnerem): Partnerstwo musi dotyczyć przynajmniej jednego partnera z innego sektora.


    Przykłady:


    sektor prywatny + sektor publiczny


    sektor prywatny + sektor prywatny + sektor publiczny


    sektor publiczny+ sektor publiczny + sektor prywatny


    Brak spełnienia kryterium 0 punktów (bez znaczenia kto Wnioskodawcą, kto Partnerem): Partnerstwo z podmiotem z tego samego sektora czyli brak spełnienia kryterium dotyczącego partnerstwa wielosektorowego.


    Przykłady:


    PES + PES


    sektor prywatny + sektor prywatny


    sektor publiczny+ sektor publiczny


     


    W przypadku wątpliwości z zakwalifikowaniem podmiotu do danego sektora, Wnioskodawca powinien uzasadnić przynależność Wnioskodawcy/Partnera do danego sektora wykorzystując w tym celu pole 3.6 Doświadczenie i potencjał społeczny.

  • Pytanie dotyczące kryterium formalnego nr 11 - czy w przypadku, gdy JSFP (gmina) jest wnioskodawcą i nie jest to projekt partnerski - jest badane kryterium obrotu i potencjał finansowy. Czy Wnioskodawca jest zobligowany do przesłania załącznika Potwierdzenie potencjału finansowego? W opisie kryterium jest jedynie odwołanie do sytuacji projektów partnerskich.

    Zgodnie z zapisami Kryterium dostępu nr 11 gdy JSFP jest wnioskodawcą kryterium obrotu nie jest badane niezależnie od tego czy jest to projekt partnerski. W związku z powyższym nie ma potrzeby dołączania załącznika potwierdzającego potencjał finansowy.

  • W ramach projektu planujemy utworzenie nowych miejsc w mieszkaniach treningowych. Czy wkładem własnym w projekcie może być wkład Partnera w ramach działań inwestycyjnych z własnych środków w celu dostosowania mieszkań (remont i przebudowa instalacji mieszkań, które zostaną udostępnione przez Partnera na potrzeby realizacji projektu), w ramach dofinansowania z kolei planowane jest sfinansowanie drobnych prac adaptacyjnych (biały montaż, malowanie, położenie wykładzin itp).

    Wkład własny może zostać wniesiony do projektu przez Partnera w formie dostosowania mieszkań finansowanych ze środków własnych, niemniej jednak należy pamiętać, iż planowany remont czy przebudowa instalacji mieszkań musi zostać zrealizowany w okresie realizacji projektu. Wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie może przekraczać stawek rynkowych i powinna być potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom.

FEWP.06.04-IZ.00-001/23

  • Bardzo proszę o interpretacje zapisów kryterium merytorycznego punktowego nr 5 weryfikacji wiarygodności wnioskodawcy i partnerów – wskazano tam m.in., że będzie ona weryfikowana poprzez ustalenie, czy „– nie występowały opóźnienia i problemy w realizacji projektu/-ów na etapie rozliczania wniosków o płatność, w tym zostały zrealizowane wskaźniki założone przez wnioskodawcę/partnera (jeśli dotyczy)”. O ile informacja o zrealizowaniu wskaźników nie budzi wątpliwości, to już fakt czy występowały opóźnienia i problemy w realizacji projektu na etapie rozliczania wniosków o płatność tak, ponieważ takie problemy mogą wynikać z różnych sytuacji, także niezależnych od Wnioskodawcy.

    Zgodnie z opisem zawartym w definicji kryterium: W ramach procedury wyboru projektu do dofinansowania Instytucja Organizująca Nabór może zweryfikować prawdziwość podanych informacji np. poprzez kontakt ze wskazaną przez wnioskodawcę instytucją oraz Kryterium jest weryfikowane przede wszystkim w oparciu o zapisy wniosku, doświadczenie Instytucji Zarządzającej oraz pozyskane przez Instytucję Zarządzającą informacje. Weryfikacja wskazanych informacji ma na celu jedynie potwierdzenie opisanego przez Wnioskodawcę doświadczenia, a więc weryfikacje czy przedstawiony opis doświadczenia, w tym informacje o zrealizowanych wskaźnikach czy terminowej realizacji projektu, są informacjami prawdziwymi. Dokonując weryfikacji IZ FEW będzie brała pod uwagę przyczyny ewentualnych trudności czy opóźnień, analizując przede wszystkim czy były to jednostkowe przypadki czy powtarzały się częściej, a także czy wynikały z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy. na ocenę spełnienia kryterium nie będą wpływały opóźnienia w realizacji wynikające z przyczyn niezależnych od Beneficjenta/Wnioskodawcy. 

  • Chciałabym odnieść się do zaproponowanego rozwiązania, aby we wniosku o dofinansowanie odłożyć w czasie zadania Partnera związane z udzielaniem pomocy de minimis. Jakie konkretnie przesunięcie mają Państwo na myśli?

    IZ FEW wskazuje, że umożliwiając Wnioskodawcom odroczenie w czasie realizacji zadań przypisanych Partnerowi, kierowała się przede wszystkim umożliwieniem Wnioskodawcom planowania realizacji projektów w formule partnerskiej. Równocześnie, IZ FEW wyjaśnia, że decyzję co do planowania harmonogramu zadań oraz budżetu projektu pozostawia Wnioskodawcom, zaznacza jednak, że nie przewiduje by zmiana zapisów Rozporządzenia miała nastąpić w najbliższym czasie, nie przewiduje także zmiany terminu naboru wniosków.


    Mając na uwadze obecny stan prawny, zgodnie z wcześniej udzieloną odpowiedzią, IZ FEW wyjaśnia, że ewentualna zmiana podziału zadań będzie możliwa na etapie realizacji projektu. Planując budżet projektu należy jednak mieć na uwadze, że spełnienie Kryterium Formalnego nr 10 Roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie (jeśli dotyczy) - jest weryfikowane na podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcę informacji potwierdzających jego potencjał finansowy oraz potencjał finansowy partnerów (o ile dotyczy) w zakresie wydatków ponoszonych we wniosku. W przypadku konieczności rezygnacji z udziału Partnera w projekcie, IZ FEW ponownie zbada spełnienie Kryterium Formalnego numer 10 i zależnie od jego spełnienia lub nie, wyrazi zgodę na przesunięcie zadań z Partnera na Beneficjenta lub umożliwi całkowite zrezygnowanie z realizacji w projekcie pierwotnie przypisanych Partnerowi zadań.

  • Czy partnerstwo w projekcie jest warunkiem obligatoryjnym, czy Wnioskodawca może występować sam?

    W przedmiotowym naborze partnerstwo w projekcie nie jest warunkiem obligatoryjnym. Wnioskodawca, o ile spełnia wszystkie wymagania dotyczące podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu, może występować sam.

  • Zgodnie z kryterium dostępu nr 10 Roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie. (jeśli dotyczy) wskazują Państwo, iż na potwierdzenie obrotu w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych: PIT odpowiedni w zależności od formy opodatkowania (za ostatni zatwierdzony rok podatkowy). Czy w takim razie zawężają Państwo obroty wyłącznie do PIT? Otrzymane dofinansowania nie są wskazywanie w PIT ze względu na pochodzenie środków. Czy można również doliczyć otrzymane dofinansowanie na realizowane projekty?

    W celu potwierdzenia spełnienia kryterium formalnego nr 10, Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, może zaliczyć przychód w postaci otrzymanej dotacji do wykazywanego obrotu. W tym celu opisując potencjał finansowy należy wskazać numery realizowanych projektów oraz kwoty otrzymanej dotacji.

  • Zgodnie zapisami Rozdziału 6 Regulaminu jedynie beneficjent może udzielać pomocy de minimis uczestnikom projektu, a z uwagi na fakt, że Partner nie jest Beneficjentem, nie może on udzielać ww. pomocy. Czy możliwe będzie udzielanie pomocy de minimis przez Partnera po uzyskaniu odpowiedniego upoważnienia/pełnomocnictwa od Wnioskodawcy?. Jeżeli nie, to w jaki sposób należy przypisać Partnerowi zadania, dotyczące realizacji i rozliczania usług rozwojowych dla przedsiębiorców (których istotną częścią jest udzielanie pomocy de minimis), a tym samym wydatki w budżecie?

    Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021‑2027, na dzień dzisiejszy jedynie beneficjent może udzielać pomocy de minimis uczestnikom projektu.


    Na ten moment nie ma zatem możliwości udzielania pomocy de minimis przez Partnera projektu, aktualnie trwają jednak konsultacje w zakresie zniesienia tego wykluczenia, stąd w Regulaminie wyboru projektów znalazł się zapis, że wykluczenie Partnera z możliwości udzielania pomocy de minimis obowiązuje do momentu uwzględnienia takiej możliwości w przepisach.


    Mając na uwadze powyższe, IZ FEW rekomenduje by we wniosku o dofinansowanie odłożyć w czasie zadania Partnera związane z udzielaniem pomocy de minimis. Równocześnie, IZ FEW informuje, że jeżeli zmiana związana z możliwością udzielania pomocy de minimis przez Partnera nie zostanie wprowadzona, wówczas ewentualne zmiany podziału zadań będą możliwe na etapie realizacji, po otrzymaniu uprzedniej akceptacji IZ.

  • Zwracam się z prośbą o doprecyzowanie definicji kryterium premiującego nr 3 – Doświadczenie Wnioskodawcy lub partnera w zakresie świadczenia usług rehabilitacji medycznej. Zgodnie z definicją kryterium „(…) Wnioskodawca lub partner jest podmiotem leczniczym udzielającym świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie rehabilitacji medycznej, który został utworzony nie później niż w 2019 r. (na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z dyrektorem właściwego Oddziału Wojewódzkiego NFZ) (…)”. Wskazany powyżej fragment jest niezrozumiały, ponieważ nie można utworzyć podmiotu leczniczego na podstawie umowy zawartej z dyrektorem właściwego Oddziału Wojewódzkiego NFZ). Podmiot gospodarczy uzyskuje bowiem status podmiotu leczniczego z chwilą uzyskania wpisu do Rejestru Podmiotu Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL), który jest prowadzony przez właściwego ze względu na siedzibę podmiotu Wojewodę. Ponadto prowadzenie działalności leczniczej w zakresie rehabilitacji medycznej nie wymaga podpisywania umowy o finansowanie świadczeń z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zatem proszę o potwierdzenie, że premię punktową wynoszącą 5 pkt uzyska podmiot posiadający status podmiotu leczniczego na podstawie odpowiedniego wpisu w RPWDL, dla którego data rozpoczęcia działalności leczniczej jest nie późniejsza niż rok 2019.

    Zgodnie z zapisami kryterium premię punktową otrzymają podmioty medyczne, które rozpoczęły działalność leczniczą nie później niż w 2019 roku co weryfikowane będzie na podstawie statutu Wnioskodawcy lub partnera oraz na podstawie danych zawartych w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Zapis dotyczący umowy z Narodowy Funduszem Zdrowia będzie dodatkowym elementem ułatwiającym komisji oceny projektów weryfikację informacji zawartych we wniosku dotyczących posiadanego doświadczenia i dotyczy wyłącznie podmiotów, które taką umowę posiadają.

FEWP.10.01-IZ.00-002/23

  • Pytanie dotyczy kryterium nr 3 „Wnioskodawca i partner łącznie posiadają doświadczenie w realizacji projektów/programów na rzecz przedsiębiorców w zakresie świadczenia usług rozwojowych, których wartość wyniosła łącznie nie mniej niż połowa wartości planowanego projektu”. Co oznacza projekt/program? Czy ten zapis nie dopuszcza do wzięcia udziału Wnioskodawców, którzy mogą się wykazać doświadczeniem ale w realizacji szkoleń/usług rozwojowych (jak dobrze rozumiem w skład wchodzą szkolenia i lub doradztwo/ i lub studia podyplomowe) zrealizowanych komercyjnie ale nie w ramach projektów/programów, w tym współfinansowanych z UE? Czym ten zapis różni się od Kryterium dostępu ogłoszonego w regulaminie FEWP.06.04-IZ.00-001/23 (w tym przypadku są to usługi szkoleniowe, a nie projekty, programy)?

    Z uwagi na specyfikę projektu realizowanego na terenie Wielkopolski Wschodniej, wymagającą grupę docelową oraz preferowane kierunki wsparcia, w przedmiotowym naborze wymagane jest posiadanie doświadczenia adekwatnego do wsparcia jakie będzie udzielane w projekcie realizowanym w ramach Działania 10.01. Oznacza to, że Wnioskodawca powinien w innych programach/projektach pełnić już rolę Operatora, który obsługiwał oraz przekazywał dofinansowanie na usługi rozwojowe dla zgłaszających się do udziału w projekcie przedsiębiorców i pracodawców.


    W ramach niniejszego konkursu nie dopuszczamy zatem Wnioskodawców, którzy mogą się wykazać jedynie doświadczeniem w zakresie zrealizowanych szkoleń/usług rozwojowych.

FEWP.05.01-IZ.00-001/23

  • Czy w przypadku realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) podmiot prywatny musi wpisywać się w katalog wnioskodawców przewidzianych dla przedmiotowego naboru? Na jakim etapie realizacji projektu należy przedłożyć umowę o PPP?

    Już samo wyszczególnienie partnerstwa publiczno-prywatnego w Regulaminie oznacza, że podmiot prywatny może aplikować o dofinansowanie i dlatego nie jest wprost wskazany w typach podmiotów uprawnionych do ubiegania się o wsparcie. 


    Gdy Wnioskodawcą, a także ostatecznie Beneficjentem projektu jest podmiot publiczny, umowa o dofinansowanie może być zawarta przed wybraniem partnera prywatnego i zawarciem umowy o PPP. Ostateczną umowę o PPP należy przedłożyć najpóźniej przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.


    W sytuacji gdy Wnioskodawcą jest podmiot publiczny, ale ostatecznym Beneficjentem projektu będzie podmiot prywatny, to umowa o dofinansowanie będzie zawarta dopiero po zawarciu umowy o PPP. Przedmiotowa sytuacja musi być opisana w dokumentacji aplikacyjnej.


    W przypadku gdy Wnioskodawcą, a także ostatecznie Beneficjentem projektu, jest podmiot prywatny, to umowa o PPP musi zostać zawarta przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu (stanowi załącznik obligatoryjny).

FEWP.02.05-IZ.00-001/23

  • Jeśli Partner Projektu oddeleguje pracownika do wykonywania działań w ramach projektu, to czy koszt ten oraz pozostałe wydatki związane z jego delegacją (koszty dojazdu, wyżywienia, noclegu, pracy) stanowić będą wydatek kwalifikowalny w projekcie?

    Koszty dot. wynagrodzenia pracownika i jego delegacji, jako koszty osobowe i pośrednie – są niekwalifikowalne w przedmiotowym naborze.