Ostatnie komunikaty

UWAGA – Informacja o przedłużeniu naboru

W dniu 27 czerwca 2025 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował
o wydłużeniu naboru numer FEWP.03.02-IZ.00-002/25 do 30 września 2025 r. oraz o zmianie orientacyjnego terminu rozstrzygnięcia naboru do marca 2026 roku.

Pozostała treść Regulaminu wyboru projektów wraz z załącznikami nie ulega zmianie.

Przedmiotowe zmiany nie powodują pogorszenia warunków konkursu oraz pozostają bez wpływu na ocenę projektu.

ZMIANA REGULAMINU OBOWIĄZUJE od 27 czerwca 2025 r.

 

W związku z wejściem w życie Wytycznych dotyczących wyboru projektów na lata 2021-2027 z 3 czerwca 2025 roku Instytucja Zarządzająca FEW 2021+ informuje, że weryfikacja dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy o dofinansowanie odbywa się w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia przedłożenia przez Wnioskodawcę kompletu dokumentów. Instytucja Zarządzająca FEW 2021+ zastrzega przy tym, że nie jest związana powyższym terminem, jeśli w trakcie weryfikacji przedłożone przez Wnioskodawcę dokumenty wymagają poprawy lub też zachodzi konieczność złożenia przez Wnioskodawcę wyjaśnień czy przedłożenia dodatkowych dokumentów. Zawarcie umowy o dofinansowanie następuje w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia weryfikacji wszystkich wymaganych do sporządzenia umowy dokumentów przedłożonych przez Wnioskodawcę.

Szczegóły naboru

Dla kogo
  • Administracja publiczna

O dofinansowanie w ramach naboru zgodnie z listą projektów do Strategii ZIT Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej mogą ubiegać się wyłącznie:

- Miasto Kalisz,

- Powiat Ostrowski.

Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.

Na co
Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej

W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:

1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor

  1. zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub
    o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).

2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura

  1. budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);
  2. rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
  3. zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
  4. cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
  5. budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii
    i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).

3. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności

  1. budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
  2. inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową – na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie – jako element projektu.

4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3) 

  1. rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
  2. rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
  3. rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
  4. wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
  5. rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.

5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu
do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)

  1. podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
  2. kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.

6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:

  1. zielono-niebieskiej infrastruktury,
  2. efektywności energetycznej,
  3. wykorzystania energii z OZE.

Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału
w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.

Jak się ubiegać?

Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 30 kwietnia 2025 r. do 30 czerwca 30 września 2025 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 30 kwietnia 2025 r.

Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie
od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.

Link do strony systemu LSI 2021+

Finanse

1. Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi   36 379 650,44[1] (słownie: trzydzieści sześć milionów trzysta siedemdziesiąt dziewięć tysięcy sześćset pięćdziesiąt złotych i czterdzieści cztery grosze) i jest zgodna
z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.

2. Wskazana kwota dla alokacji dla poszczególnych projektów Strategii ZIT Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej nie może przekroczyć:

  • 22 369 118,55 PLN dla projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Kaliszu”,
  • 14 010 531,89 PLN dla projektu „Budowa dróg rowerowych/dróg dla pieszych i rowerzystów na terenie Powiatu Ostrowskiego” – Etap II.

3. Poziom dofinansowania wynosi:

  1. dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty maksymalnie 70% kosztów kwalifikowalnych, wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) numer 1370/2007 Parlamentu Europejskiego
    i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) numer 1191/69 i (EWG) numer 1107/70;
  2. dla zadań obejmujących zakup i montaż instalacji OZE oraz magazynów energii wynosi[2]:
    I. w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub,
    II. w ramach pomocy publicznej zgodnie z Rozporządzeniem OZE, poziom pomocy nie może przekraczać:
  • 45% kosztów kwalifikowalnych w przypadku inwestycji w produkcję odnawialnych źródeł energii, w tym pomp ciepła zgodnych z załącznikiem
    VII do Dyrektywy (UE) 2018/2001, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii;
  • 30% kosztów kwalifikowalnych w przypadku każdej innej inwestycji 
    (na przykład magazynów energii);
  1. dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie
    do 70% kosztów kwalifikowalnych.

 

4. W przypadku projektów obejmujących działania w zakresie efektywności energetycznej oraz budowy infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów, wsparcie będzie udzielone w ramach pomocy de minimis, maksymalnie do wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych, zgodnie
z Rozporządzeniem de minimis.
 

5. Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości
2% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.

 


[1]   Ostateczna kwota może ulec zmianie – Dostępność środków ustalana jest na bieżąco za pomocą algorytmu przeliczania środków EFRR, EFS+ oraz FST zgodnie
z załącznikiem nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego.

[2] O wyborze wariantu dofinansowania instalacji OZE i magazynów energii w projekcie decyduje Wnioskodawca. 

Przydatne wskazówki

Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 18 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60
lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.


Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").

Dokumenty

Obowiązuje od 27.06.2025 r.

1._Regulamin_wyboru_projektów_FEWP.03.02-IZ.00-002_25.pdf (pdf, 1.31 Mb)

Aktualności

Ostatnie komunikaty

UWAGA – Informacja o przedłużeniu naboru

W dniu 27 czerwca 2025 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował
o wydłużeniu naboru numer FEWP.03.02-IZ.00-002/25 do 30 września 2025 r. oraz o zmianie orientacyjnego terminu rozstrzygnięcia naboru do marca 2026 roku.

Pozostała treść Regulaminu wyboru projektów wraz z załącznikami nie ulega zmianie.

Przedmiotowe zmiany nie powodują pogorszenia warunków konkursu oraz pozostają bez wpływu na ocenę projektu.

ZMIANA REGULAMINU OBOWIĄZUJE od 27 czerwca 2025 r.

 

W związku z wejściem w życie Wytycznych dotyczących wyboru projektów na lata 2021-2027 z 3 czerwca 2025 roku Instytucja Zarządzająca FEW 2021+ informuje, że weryfikacja dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy o dofinansowanie odbywa się w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia przedłożenia przez Wnioskodawcę kompletu dokumentów. Instytucja Zarządzająca FEW 2021+ zastrzega przy tym, że nie jest związana powyższym terminem, jeśli w trakcie weryfikacji przedłożone przez Wnioskodawcę dokumenty wymagają poprawy lub też zachodzi konieczność złożenia przez Wnioskodawcę wyjaśnień czy przedłożenia dodatkowych dokumentów. Zawarcie umowy o dofinansowanie następuje w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia weryfikacji wszystkich wymaganych do sporządzenia umowy dokumentów przedłożonych przez Wnioskodawcę.

BUDŻET NABORU
36 379 650 PLN
Maks. procent dofinansowania
70 %
SPOSÓB WYBORU PROJEKTÓW

niekonkurencyjny

Termin naboru
Start
Koniec
Złóż wniosek
Masz pytania? Skontaktuj się:

Poznań, Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Poznaniu

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu

al. Niepodległości 34

61-714 Poznań

  • PIFE.Poznan [at] wielkopolskie.pl

Kalisz, Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Kaliszu

Eurocentrum Innowacji i Przedsiębiorczości,

ul. Zacisze 2

62-800 Kalisz

  • PIFE.Kalisz [at] euro.ctiw.pl

Konin, Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Koninie

Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

ul. Zakładowa 4

62-510 Konin

  • PIFE.Konin [at] arrkonin.org.pl

Leszno, Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie

Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o.

ul. Geodetów 1

64-100 Leszno

  • PIFE.Leszno [at] warp.org.pl

Piła, Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile

Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o.

ul. Grunwaldzka 2

64-920 Piła

  • PIFE.Pila [at] warp.org.pl