Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 24 z 38

FEWP.06.10-IP.01-001/25

  • 1. Czy w ramach projektu możliwe jest sfinansowanie transportu osób z niepełnosprawnościami na formy wsparcia?

    Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IP) informuje, iż możliwe jest zaplanowanie takiego kosztu w budżecie projektu w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Natomiast jego zasadność i racjonalność zostaną zweryfikowane przez Komisję Oceny Projektów podczas oceny merytorycznej projektu.

  • 2. Czy w przypadku zaplanowania umów o pracę oraz przysługującego z tego tytułu pracownikom prawa do w pełni płatnego urlopu wypoczynkowego wnioskodawca jest uprawniony do zaplanowania we wniosku większego wymiaru zatrudnienia danego specjalisty niż wynikałoby to z wymiaru wsparcia zaplanowanego dla uczestników? Wymiar/okres zatrudnienia pracownika obejmuje bowiem nie tylko wymiar wsparcia, które ma on wykonać na rzecz uczestników, ale także okres urlopu wypoczynkowego.

    W przypadku, w którym wykonawca danego wsparcia zostanie zatrudniony w ramach umowy o pracę, będzie stanowił personel projektu. W takiej sytuacji osobie tej przysługuje płatny urlop wypoczynkowy w wymiarze proporcjonalnym do wymiaru zatrudnienia. Zarówno koszt wynagrodzenia za czas urlopu jak i większy wymiar zatrudnienia (czas udzielenia wsparcia + czas urlopu) może zostać uwzględniony w budżecie projektu.

  • 3. Czy koszty opieki nad dzieckiem lub osobą zależną można zaplanować w ramach wszystkich form wsparcia przewidzianych w projekcie? W "Wymaganiach dotyczących standardu oraz cen rynkowych..." podana została maksymalna kwota tego wydatku za miesiąc - czy rekomendują Państwo jakąś stawkę godzinową?

    Możliwe jest zaplanowanie w projekcie kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną uczestników(-czek), na czas ich udziału w poszczególnych formach wsparcia. Jednakże należy pamiętać, iż zgodnie z zapisami art. 61 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wypłacana kwota nie może być wyższa niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Ww. maksymalną kwotę takiego wsparcia można podzielić na godziny.

  • 4. W ramach projektu istnieje możliwość realizacji kursu na prawo jazdy kategorii B, C, E, jeżeli wynika to ze zdiagnozowanej potrzeby uczestników?

    Wsparcie dla uczestnika/-czki powinno odbywać się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla danej osoby, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Jeśli z diagnozy potrzeb będzie wynikać, iż uczestnik/-czka powinien wziąć udział w kursie na prawo jazdy kat. B, C lub E, to nie ma przeciwskazań dla zaplanowania takiego wsparcia w projekcie.


    Przy doborze tematyki szkoleń zawodowych, należy wziąć pod uwagę również potrzeby lokalnego czy regionalnego rynku pracy.

  • 5. (…) proszę o potwierdzenie, że nie wszystkie osoby z grupy docelowej projektu muszą zostać objęte aktywizacją zawodową, tj. np. osoby bezrobotne i bierne zawodowo będą objęte wsparciem z zakresu usług aktywnej integracji o charakterze społecznym i zawodowym, a osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu zapewnione zostaną usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym i zdrowotnym. Zaplanowanie działań zgodnie z powyższym będzie spełniało kryterium dostępu nr 4, tj. Indywidualizacja wsparcia uczestnika/-czki – wsparcie w projekcie jest kompleksowe, odpowiada na indywidualne potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją, uwzględnia różnorodne formy aktywizacji, rozwija kwalifikacje (w tym kompetencje) uczestników/-czek oraz ukierunkowane jest na ich powrót na rynek pracy?

    Należy mieć na uwadze konieczność spełnienia kryterium formalnego „Zgodność projektu z zakresem interwencji przewidzianym w Programie Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027”. Zakres interwencji wyznaczony dla Działania 6.10 brzmi „metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji”. Co oznacza, że wszystkie działania przewidziane do realizacji w projekcie muszą mieścić się w ww. zakresie interwencji tzn. prowadzić do skutecznej aktywizacji zawodowej uczestników(-czek). Dlatego też zaplanowanie w projekcie tylko usług aktywnej integracji o charakterze społecznym czy zdrowotnym, co do zasady, może okazać się niewystarczające. Wyjątkiem dla powyższego może być sytuacja, gdy Wnioskodawca dobrze zna grupę docelową projektu i szczegółowo uzasadni we wniosku o dofinansowanie, iż zaplanowanie tylko form aktywizacji społecznej czy zdrowotnej (z pominięciem zawodowej) jest wystarczające do wejścia uczestników(-czek) czy powrotu tych osób na rynek pracy.


    Ponadto, zgodnie z kryterium dostępu nr 4, Wnioskodawca powinien zapewnić, że wsparcie w projekcie będzie kompleksowe i ukierunkowane na powrót uczestników/-czek na rynek pracy oraz będzie odpowiadało na indywidualne potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją, uwzględniało różnorodne formy aktywizacji a także rozwijało kwalifikacje (w tym kompetencje) uczestników/-czek.


    Wobec powyższego, zaplanowanie w projekcie tylko usług opiekuńczych, polegających na wsparciu w codziennym funkcjonowaniu oraz tylko aktywizacji społecznej wydaje się nie spełniać ww. kryteriów.


    Takie wsparcie może być natomiast zaplanowane w ramach Działania 6.13 Usługi społeczne i zdrowotne.

  • 6. Czy w ramach naboru jest możliwe zapewnienie środków i zadań na utworzenie i funkcjonowanie mieszkania treningowego, zgodnie z Ustawą o pomocy społecznej i zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 30 października 2023 w sprawie mieszkań treningowych i wspomaganych?

    Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IP) informuje, że w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 nie ma możliwości sfinansowania utworzenia i funkcjonowania mieszkania treningowego. W Regulaminie wyboru projektów, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 wskazano, że w zakresie wsparcia osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością, jest możliwość realizacji elementów społecznych w postaci usług w zakresie przeciwdziałania bezdomności i wspierających te osoby (np. usług streetworkingu), jak i mieszkaniowych, w tym poprzez wykorzystanie modelu Najpierw mieszkanie (ang. Housing First).


    Wsparcie tworzenia i funkcjonowania mieszkań treningowych i wspomaganych oraz innych rozwiązań łączących wsparcie społeczne i mieszkaniowe wraz z usługami wspierającymi, w tym m.in. realizacja programów mieszkaniowych bazujących na założeniach metody „Najpierw mieszkanie”, to usługi dla osób w kryzysie bezdomności, które mogą być realizowane w projektach w ramach Działania 6.16 Integracja społeczna i aktywizacja społeczna Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.


    Wobec powyższego wsparcie zaplanowane w Działaniu 6.10 nie może być tożsame z tym oferowanym w Działaniu 6.16 a powinno być w stosunku do niego komplementarne. Co oznacza, że w projekcie można sfinansować elementy programu Najpierw mieszkanie czyli np. koszty aktywizacji społecznej i zawodowej osób już znajdujących się w mieszkaniach treningowych np. w wyniku realizacji komplementarnego projektu z Działania 6.16.


    Dodatkowo można zaplanować koszty drobnych wydatków inwestycyjnych w takich mieszkaniach np. związanych z poprawą dostępu do bieżącej, ciepłej wody, dostępem do ogrzewania, likwidacją zagrzybienia, wymianą okien, zakupem term, zakupem kuchenki itp., jeżeli będzie to uzasadnione potrzebami uczestników/-czek i nie może zostać sfinansowane z innych źródeł publicznych.

  • 7. Czy zakup samochodu, który miałby służyć do transportu uczestników projektu do miejsc, w których będą realizowane zaplanowane formy wsparcia może zostać uznany za wydatek kwalifikowany w ramach projektu?

    Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IP) informuje, iż możliwe jest zaplanowanie takiego kosztu w budżecie projektu w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Natomiast jego zasadność i racjonalność zostaną zweryfikowane przez Komisję Oceny Projektów podczas oceny merytorycznej projektu.


    Należy mieć na uwadze, że koszt zakupu samochodu będzie stanowił wydatki w ramach cross-financingu, którego limit wynosi 15% (zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027).


    Jednocześnie zakup samochodu nie może być celem projektu i głównym kosztem jego realizacji, ponieważ będzie stanowił tylko wsparcie towarzyszące właściwej aktywizacji społeczno-zawodowej uczestników/-czek.

  • 8. Czy w przypadku osób zaangażowanych w oparciu o umowę zlecenie w sytuacji, w której nie będzie obowiązywać konkurencyjna procedura wyboru (ze względu na nieprzekroczenie kwoty obligującej do stosowania zasady konkurencyjności), to czy zaangażowanie takich osób jako potencjału kadrowego spełnia wymogi kryterium? Dodam, że chodzi o osoby na stałe współpracujące z wnioskodawcą (od lat właśnie na podstawie umów zlecenie), a nie takie, które wnioskodawca chciałby dopiero zaangażować. Naszym zdaniem taka sytuacja spełnia literalne wymogi kryterium, tj. dotyczy osób na stałe współpracujących (od lat), a zastosowana umowa zlecenie nie będzie wymagać konkurencyjnej procedury wyboru. oraz Czy w sytuacji gdy wartość pozycji w budżecie projektu dotycząca wynagrodzenia danego specjalisty nie przekracza kwoty 50.000 zł netto, to czy osoby angażowane w ramach tychże pozycji na podstawie umowy cywilnoprawnej mogą zostać uznane za potencjał kadrowy wnioskodawcy? Wnioskodawca nie musi bowiem w ramach tych pozycji stosować zasady konkurencyjności do wyboru specjalistów realizujących dane wsparcie, stąd do realizacji tych usług (na postawie umów zlecenie) mogą być angażowane np. osoby stale współpracujące z Wnioskodawcą (a takie uznaje się już co do zasady za potencjał kadrowy). Należy zauważyć, że w "Wymaganiach dotyczących standardu oraz cen rynkowych..." stawki dla poszczególnych specjalistów również zostały podane jako wynagrodzenie za godzinę w ramach umowy cywilnoprawnej.

    Osoby zaangażowane na podstawie umowy cywilnoprawnej mogą zostać uznane za potencjał kadrowy Wnioskodawcy w przypadku, gdy do wyboru specjalistów realizujących dane wsparcie nie będzie obwiązywać konkurencyjna procedura wyboru oraz pod warunkiem wskazania we wniosku o dofinansowanie z imienia i nazwiska osób stale współpracujących z Wnioskodawcą, które zostaną zaangażowane do realizacji projektu oraz ich planowanej funkcji w projekcie wraz z syntetycznym opisem wykształcenia i doświadczenia.


    Jednocześnie każda zmiana osoby realizującej dane wsparcie będzie wymagała zgłoszenia oraz uzyskania pisemnej zgody Instytucji Pośredniczącej.

  • 9. Czy w ramach budżetu projektu wynagrodzenie za czas urlopu powinno być zaplanowanej w osobnej pozycji od wynagrodzenia za czas udzielania wsparcia, czy też może być ujęte w ramach jednej tej samej pozycji budżetowej co wynagrodzenie za czas udzielania wsparcia?

    W opisanej powyżej sytuacji zarówno koszt wynagrodzenia za czas udzielania wsparcia jak i koszt wynagrodzenia za czas urlopu powinien być ujęty w jednej pozycji. W nazwie kosztu należy wskazać skróconą metodologię wyliczenia jego wysokości, tzn. wpisać liczbę godzin planowanego wsparcia oraz proporcjonalną do niej liczbę godzin urlopu. Szczegółowe uzasadnienie i metodologię wyliczenia kosztu należy ująć w pkt. 5.2. Uzasadnienie kosztów.

  • 10. Przepisy prawa pracy przewidują możliwość zawarcia umowy o pracę z uposażeniem określonym stawką godzinową. Jedną z charakterystycznych cech takiego sposobu wynagradzania jest zmienność wysokości pensji, ponieważ zależy ona od przepracowanego czasu. Po części może być to odpowiedzią na wyżej opisane problemy. Jednak nie oznacza to, że pracodawca każdorazowo zdecyduje, ile godzin przepracuje pracownik. Umowa o pracę zawierana jest w określonym wymiarze. Pracownik zatrudniony na cały etat powinien więc pracować przez określoną liczbę godzin wynikającą z czasu pracy obowiązującego w danym okresie. Zatrudnienie na część etatu obniża dany wymiar czasu pracy. Jednakże, gdy pracownik nie przepracuje pełnego ustalonego wymiaru godzin - podobnie jak wcześniej wskazano - zgodnie z Kodeksem pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, przysługuje mu wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną. Chciałabym jednak zapytać, czy wnioskodawca, zakładając spełnienie wszystkich wymogów wynikających z Wytycznych dot. kwalifikowalności 2021-2027, może we wniosku o dofinansowanie ustalić stawkę godzinową pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na analogicznym poziomie jak stawkę godzinową specjalistów zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie wykonujących analogiczne obowiązki/z analogicznym kwalifikacjami? Naszym zdaniem takie rozwiązanie jest słuszne i jako jedyne nie powoduje dyskryminacji pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w stosunku do specjalistów zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie.

    W opisanej powyżej sytuacji stawka godzinowa osoby zatrudnionej powinna zostać wyliczona poprzez podzielenie kwoty odpowiadającej miesięcznemu wynagrodzeniu dla zatrudnienia w wymiarze pełnego etatu przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu. Stawka ta będzie zróżnicowana w zależności od liczby dni pracujących w danym miesiącu. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdziałem 3.8. Personel projektu, pkt 6 koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.), zwanej dalej: „Kodeksem pracy” lub statystyki publicznej.


    Pracownik wynagradzany stawką godzinową ma prawo do wynagrodzenia również za czas niewykonywania pracy, jeżeli nie wynikało to z jego winy. Należy jednak pamiętać, że Pracodawca jest odpowiedzialny za prawidłowe rozplanowanie czasu pracy swoich podwładnych i powinien zadbać o to, by sytuacja niewypracowania wymaganej liczby godzin występowała możliwie jak najrzadziej.

  • 11. Czy w ramach budżetu projektu można zaplanować koszt refundacji dodatków do wynagrodzeń dla opiekunów stażysty oraz koszt ubezpieczenia NNW na okres realizacji stażu?

    Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy program stażu i przygotowania zawodowego w miejscu pracy powinien określać m.in. opiekuna osoby objętej programem przygotowania zawodowego i stażu, jednak koszt opiekuna stażysty nie może zostać rozliczony w ramach budżetu projektu. Koszt opiekuna stażysty powinien zostać poniesiony przez pracodawcę przyjmującego uczestnika na staż.


    Jednocześnie powyższy artykuł ww. ustawy nie wskazuje ubezpieczenia NNW jako elementu wsparcia w postaci stażu zawodowego. W związku z powyższym koszt ubezpieczenia NNW nie może zostać zawarty w budżecie projektu.

  • 12. Czy stypendium szkoleniowe można założyć tylko w ramach szkoleń stricte zawodowych czy jest możliwe także w ramach innego rodzaju szkoleń np. cyfrowych?

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów możliwe do realizacji są działania o charakterze zawodowym, których celem jest pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru lub zmiany zawodu, wyposażenie w kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności pożądane na rynku pracy m.in. poprzez udział w kursach i szkoleniach zawodowych. Zgodnie z art. 41 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania szkolenia przysługuje stypendium, które miesięcznie wynosi 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, jeżeli miesięczna liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium szkoleniowego ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1. Jednocześnie należy pamiętać, że przeprowadzone szkolenie powinno mieć charakter sformalizowany i powinno zakończyć się uzyskaniem formalnego potwierdzenia nabytych kompetencji/kwalifikacji.


    Jeżeli natomiast szkolenia podnoszące kompetencje cyfrowe będą miały charakter ogólny, edukacyjny, wówczas nie ma możliwości sfinansowania w projekcie stypendium szkoleniowego.

  • 13. W "Wymaganiach dotyczących standardu oraz cen rynkowych..." kwoty wynagrodzenia poszczególnych specjalistów zostały określone dla umów cywilnoprawnych - czy w przypadku zastosowania umów o pracę, stawki te powinny być odpowiednio niższe?

    Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdziałem 3.8. Personel projektu, pkt 6 koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.), zwanej dalej: „Kodeksem pracy” lub statystyki publicznej.

  • 14. Dot. Grupy docelowej: czy w grupie docelowej uczestnikami projektu może być grupa osób w wieku 60+, jeżeli tak to czy działania mogą stanowić tylko aktywizację społeczną, rekreacyjno – kulturalną… (bez instrumentów aktywizacji zawodowej)?

    Osoby w wieku 60+ mogą zostać uczestnikami projektu o ile są zagrożone ubóstwem bądź wykluczeniem społecznym oraz pod warunkiem spełnienia przez nich co najmniej jednego z wymogów wskazanych w pkt. 3.3 Regulaminu wyboru projektów.


    Celem szczegółowym Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021- 2027 jest wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.


    W związku z powyższym co do zasady każdy uczestnik powinien zostać zaktywizowany zawodowo przez wykorzystanie instrumentów, zgodnych z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, odpowiadających na jego potrzeby, predyspozycje i możliwości.


    Podsumowując grupa docelowa 60+ może uczestniczyć w projekcie pod warunkiem gotowości powrotu/ wyjścia na rynek pracy.

  • 15. Jeżeli uczestnikami są osoby z niepełnosprawnością w wieku aktywności zawodowej, są uczestnikami ŚDS – czy jest konieczne osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia?

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, działania w zakresie aktywnej integracji powinny być dopasowane do zidentyfikowanych potrzeb, predyspozycji i możliwości uczestników/-czek. Na takiej też podstawie należy określić wartości docelowe wskaźników rezultatu dotyczących zatrudnienia. Podczas oceny adekwatności zaplanowanych wskaźników wzięte zostaną pod uwagę zarówno zadania projektowe jak i problem, na który ma odpowiadać projekt oraz specyfika grupy docelowej.


    Należy pamiętać, że wskaźniki dot. podjęcia zatrudnienia po zakończeniu udziału w projekcie nie stanowią kryterium dostępu i IP nie podaje minimalnych wartości wskaźników, jakie mają zostać osiągnięte w wyniku realizacji projektu.

  • 16. Czy w ramach naboru FEWP.06.10-IP.01-001/25 możemy planować wyłącznie działania z zakresu aktywizacji społecznej jeżeli wynika to z diagnozy potrzeb danej gminy?

    Należy mieć na uwadze konieczność spełnienia kryterium formalnego „Zgodność projektu z zakresem interwencji przewidzianym w Programie Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027”. Zakres interwencji wyznaczony dla Działania 6.10 brzmi „metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji”. Co oznacza, że wszystkie działania przewidziane do realizacji w projekcie muszą mieścić się w ww. zakresie interwencji tzn. prowadzić do skutecznej aktywizacji zawodowej uczestników(-czek). Dlatego też zaplanowanie w projekcie tylko usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, zdrowotnym czy też działań środowiskowych, co do zasady, może okazać się niewystarczające.


    Wyjątkiem dla powyższego może być sytuacja, gdy Wnioskodawca dobrze zna grupę docelową projektu i szczegółowo uzasadni we wniosku o dofinansowanie, iż zaplanowanie tylko form aktywizacji społecznej czy zdrowotnej (z pominięciem zawodowej) jest wystarczające do wejścia uczestników(-czek) czy powrotu tych osób na rynek pracy.


    Ponadto, zgodnie z kryterium dostępu nr 4, Wnioskodawca powinien zapewnić, że wsparcie w projekcie będzie kompleksowe i ukierunkowane na powrót uczestników/-czek na rynek pracy oraz będzie odpowiadało na indywidualne potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją, uwzględniało różnorodne formy aktywizacji a także rozwijało kwalifikacje (w tym kompetencje) uczestników/-czek.


    Wobec powyższego, zaplanowanie w projekcie tylko aktywizacji społecznej z uwagi na „potrzeby gminy” wydaje się nie spełniać ww. kryteriów

  • 17. Czy w ramach naboru nr FEWP.06.10-IP.01-001/25, biorąc pod uwagę specyfikę grupy docelowej w planowanym do realizacji projekcie (osoby znajdujące się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, osoby znajdujące się w bardzo niekorzystnej sytuacji, osoby z niepełnosprawnością), która to grupa wpisuje się w zakres zatrudnienia subsydiowanego, można założyć jego realizację jako jedną z form wsparcia?

    W ramach naboru nr FEWP.06.10-IP.01-001/25 możliwe jest zaplanowanie formy wsparcia uczestników w postaci zatrudnienia subsydiowanego, gdyż stanowi ono realizację instrumentów aktywnej integracji o charakterze zawodowym. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy opisuje mechanizmy wsparcia zatrudnienia takie jak prace interwencyjne, które można uznać za formy zatrudnienia subsydiowanego. W związku w powyższym, zgodnie z pkt. 7.1 lit. e) Regulaminu wyboru projektów, zatrudnienie subsydiowane powinno być planowane i realizowane na zasadach analogicznych do zasad dotyczących prac interwencyjnych określonych w ww. ustawie.

  • 18. Czy ww. forma pomocy stanowić będzie pomoc de minimis czy też pomoc publiczną dla przedsiębiorcy?

    Zgodnie z art. 59c ww. ustawy pomoc udzielana pracodawcom i przedsiębiorcom w ramach prac interwencyjnych jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis. Oznacza to, że przedsiębiorca może otrzymać omawiane wsparcie wyłączne w sytuacji, w której w ciągu ostatnich 3 lat nie otrzymał pomocy przekraczającej kwotę 300 tys. EUR brutto.

  • 19. Czy określono minimalną długość trwania takiego zatrudnienia, biorąc pod uwagę zapisy Regulaminu naboru oraz Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027 (6, 12, i 24 miesiące)?

    Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, minimalny okres zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych (subsydiowanego zatrudnienia) zależy od długości trwania refundacji kosztów ponoszonych przez pracodawcę. Subsydiowanie zatrudnienie co do zasady może trwać do 6, 12, 18 i 24 miesięcy.


    Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania zatrudnienia przez okres objęty refundacją oraz dodatkowy okres po zakończeniu tej refundacji, który wynosi:



    • 3 miesiące – jeżeli refundacja trwała do 6 miesięcy;

    • 6 miesięcy – jeżeli refundacja trwała 12 miesięcy lub dłużej.


    W związku z tym, minimalny okres zatrudnienia obejmuje czas trwania refundacji oraz wymagany okres dalszego zatrudnienia po jej zakończeniu.


    Ze względu na ograniczony czas uczestnictwa w projekcie (max. 24 miesiące), ION rekomenduje zaplanowanie zatrudnienia subsydiowanego w wymiarze 6-ciu miesięcy i okresu utrzymania zatrudnienia przez kolejne 6 miesięcy.


    Należy przy tym pamiętać, że zarówno refundacja jak i utrzymanie zatrudnienia powinny mieścić się w okresie realizacji projektu.

  • 20. Czy pomoc na subsydiowanie zatrudnienia może być sfinansowana do 100% kosztów kwalifikowanych?

    Zgodnie z § 10 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027 pomoc de minimis przeznaczona na zatrudnienie subsydiowane może być udzielona na pokrycie do 100% kosztów kwalifikowalnych.

  • 21. Czy kosztem kwalifikowanym będzie wynagrodzenie brutto oraz opłacane od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne? Czy biorąc pod uwagę stosowne uzasadnienia dot. regionalnego rynku pracy, wysokość kosztu kwalifikowanego w postaci wynagrodzenia wypłacanego w ramach zatrudnienia subsydiowanego może być większa aniżeli płaca minimalna w roku 2025?

    Tak, kosztem kwalifikowalnym w projekcie będzie wynagrodzenie brutto oraz składki na ubezpieczenia społeczne.


    Zatrudnienie subsydiowane powinno być realizowane na zasadach analogicznych jak prace interwencyjne opisane w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Oznacza to, że wysokość refundowanego wynagrodzenia zależna jest od warunków zatrudnienia. Poszczególne przypadki opisane są w art. 51, 56 oraz 59 ww. ustawy.

  • 22. Czy po okresie finansowania zatrudnienia subsydiowanego uczestnik projektu musi pozostawać zatrudniony w danym przedsiębiorstwie (jeśli tak to na jaki minimalny okres czasu)?

    W przypadku zatrudnienia realizowanego na podstawie art. 51, 56 lub 59 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pracodawca jest zobowiązany do utrzymania zatrudnienia przez okres objęty refundacją oraz dodatkowy okres po zakończeniu tej refundacji, który wynosi:



    • 3 miesiące – jeżeli refundacja trwała do 6 miesięcy;

    • 6 miesięcy – jeżeli refundacja trwała 12 miesięcy lub dłużej.


    W związku z tym, minimalny okres zatrudnienia obejmuje czas trwania refundacji oraz wymagany okres dalszego zatrudnienia po jej zakończeniu.


    Ze względu na ograniczony czas uczestnictwa w projekcie (max. 24 miesiące), ION rekomenduje zaplanowanie zatrudnienia subsydiowanego w wymiarze 6-ciu miesięcy i okresu utrzymania zatrudnienia przez kolejne 6 miesięcy.


    Należy przy tym pamiętać, że zarówno refundacja jak i utrzymanie zatrudnienia powinny mieścić się w okresie realizacji projektu.

  • 23. Czy zatrudnienie subsydiowane w ramach planowanego do realizacji projektu, może również odbywać się u Wnioskodawcy (stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowane w KRS w rejestrze stowarzyszeń oraz w rejestrze przedsiębiorców)?

    W ramach naboru nr FEWP.06.10-IP.01-001/25 pomoc de minimis nie jest udzielna bezpośrednio przez Instytucję Pośredniczącą. Oznacza to, że odbiorcą pomocy de minimis nie może być Wnioskodawca.


    Dodatkowo, należy pamiętać, że wydatki zaplanowane do poniesienia w projekcie nie mogą zostać sfinansowane z innych źródeł publicznych.


    Ponadto ION informuje, że po wejściu w życie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która zastąpi ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w nowej ustawie, będą realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy.

  • 24. Jak rozumieć i opisać spełnienie kryterium dostępu nr 6 Efektywność wsparcia uczestników/-czek WTZ, które mówi: Uczestnikom/-czkom projektu, którym udzielono wsparcia w ramach WTZ zaoferowana zostanie ścieżka dalszej rehabilitacji społeczno-zawodowej, tzn. podjęcia zatrudnienia w ZAZ (jeśli znajduje się on na terenie powiatu zamieszkania uczestnika/-czki lub w powiatach ościennych z możliwością dojazdu transportem publicznym) lub innej formy zatrudnienia na chronionym lub otwartym rynku pracy. Przedmiotowe kryterium będzie weryfikowane na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. W ramach projektu planujemy objąć wsparciem uczestników WTZ i ŚDS. Czy to oznacza że wszystkie te osoby muszą podjąć zatrudnienie? Dosłownie czytając to kryterium tak właśnie oni brzmi. Jeśli jest inaczej to jak mam je rozumieć i w jaki inny sposób można je spełnić?

    Zgodnie z definicją wskazanego w pytaniu kryterium dostępu uczestnikom(-czkom) WTZ musi zostać zaproponowana ścieżka przejścia do ZAZ lub innej formy zatrudnienia na otwartym lub chronionym rynku pracy.


    Powyższe nie oznacza jednak, że wszyscy uczestnicy(-czki) WTZ, którzy otrzymali wsparcie w projekcie muszą obligatoryjnie po zakończeniu w nim udziału uzyskać zatrudnienie. Natomiast obowiązkowo należy zaproponować im realne możliwości zatrudnienia i poprzez udział w projekcie zmotywować ich do pracy oraz wyposażyć w niezbędne kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Do zrealizowania tego zadania może okazać się niezbędne również wsparcie opiekunów tych osób.


    Propozycja zatrudnienia musi zostać odpowiednio udokumentowana np. poprzez zapisy w Indywidualnej ścieżce Reintegracji, która na początku będzie określała takie wsparcie, które pozwoli na aktywizację zawodową konkretnego uczestnika(-czki). Następnie po udzielonym wsparciu należy dokonać weryfikacji uzyskanych przez uczestnika(-czkę) kompetencji i kwalifikacji oraz wskazać drogę i możliwości dalszej aktywizacji (przejście do ZAZ, czy zatrudnienie w innej formie).