Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 10 z 10

FEWP.06.14-IZ.00-002/25

  • 1. Czy istnieje możliwość aby w ramach otrzymanego dofinansowania wyposażyć szatnię w Klubie Seniora?

    Co do zasady tak. Niemniej wnioskodawca musi uzasadnić we wniosku o dofinansowanie konieczność i zasadność poniesienia takich kosztów w powiązaniu z zaplanowanymi w projekcie zadaniami. Ponadto należy pamiętać, że co do zasady, zakup mebli i sprzętu należy uwzględnić w określonym w naborze limicie cross-financingu. Zasady dotyczące cross-financingu zostały szczegółowo opisane w regulaminie wyboru projektów w pkt.7.2 Informacje dodatkowe ppkt. 7. Ponadto zasadność zakupu sprzętów, udział zakupów sprzętu w całkowitej wartości projektu każdorazowo podlega szczegółowej ocenie KOP.

  • 2. Czy istnieje możliwość aby w ramach dofinansowania sfinansować Kierownika Projektu i/lub Koordynatora, który będzie otrzymywał miesięczny dodatek za dodatkową pracę w ramach projektu w formie zwiększenia zaangażowania zgodnie z Regulaminem wynagrodzeń w tut. CUS, które nie będą pokrywane z kosztów pośrednich, tak jak np. obsługa księgowa.

    Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie w tym koszty wynagrodzenia tych osób mogą być rozliczane za pomocą kosztów pośrednich zgodnie z katalogiem kosztów pośrednich opisanym w pkt. 3.12 Koszty pośrednie, wytycznych kwalifikowalności, który jest katalogiem zamkniętym. Zatem wynagrodzenie Koordynatora/Kierownika projektu należy zaplanować w ramach kosztów pośrednich, a nie bezpośrednich. 

  • 3. Przesyłam propozycję rozszerzenia zakresu świadczonych usług (w ramach klubu seniora oraz specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania). W ramach rozbudowy oferty proponujemy uwzględnienie następujących działań: • Usługi asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością Obecnie świadczymy usługi asystenckie dla 37 osób. Chcielibyśmy rozszerzyć tę formę wsparcia o kolejne 10 osób, co wiązałoby się z zatrudnieniem i przeszkoleniem ok. 5 nowych asystentów osobistych. • Porady psychologiczne dla osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami Wsparcie psychologiczne obejmowałoby pomoc w radzeniu sobie z lękiem, obniżeniem sprawności czy przewlekłymi chorobami. W tym celu planujemy również doposażenie sali terapeutycznej. • Porady prawne skierowane do osób starszych Indywidualne konsultacje mające na celu pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów prawnych. • Porady logopedyczne dla osób starszych oraz osób po udarach Zajęcia prowadzone zarówno stacjonarnie, jak i w formie wizyt domowych, dostosowane do potrzeb uczestników. • Rozszerzenie usług o zakup sprzętu wspierającego sprawność ruchową organizmu osób starszych i niepełnosprawnych W celu przeprowadzania ćwiczeń usprawniających planujemy zakup m.in.: mat do ćwiczeń, piłek usprawniających ruchowość, gum oporowych, rowerków do ćwiczeń kończyn górnych i dolnych z regulacją oporu, a także mat masujących. Będziemy wdzięczni za informację, czy istnieje możliwość włączenia powyższych propozycji do realizowanego zakresu działań.

    W odpowiedzi na przedstawione przez Panią wątpliwości co do możliwość realizacji wymienionych poniżej działań, informuję iż wszystkie propozycje mieszczą się w zakresie działań przewidzianych w naborze nr FEWP.06.14-IZ.00-002/25 i są możliwe do realizacji w ramach projektu. Porady psychologiczne, prawne, logopedyczne, wspierające sprawność ruchową możliwe są do realizacji np. w formie dziennych form usług opiekuńczych (np. dziennego domu pomocy lub klubu seniora).


    Szczegółowe rodzaje i minimalne wymagania świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej wskazane są w Sekcji 4.3.5 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027.


    Jednocześnie w kontekście porad psychologicznych lub innych działań zdrowotnych przewidzianych w projekcie należy mieć na uwadze zapis rozdziału 7.2 Regulaminu wyboru projektów wskazujący, iż co do zasady komponent zdrowotny (zakres działań zdrowotnych) zaplanowany w ramach usług społecznych ma charakter uzupełniający i nie może przekroczyć 20% wartości projektu.


    Należy podkreślić, że kwalifikowalność wydatków (w szczególności w zakresie zakupu wyposażenia) oceniana będzie indywidualnie w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.

  • 4. Proszę o udzielenie informacji, w jakim zakresie projekt ma być zgodny z fiszką, która stanowi załącznik do ZIT MOF Piły? Czy wystarczy, aby zakładane efekty projektu wyrażone wskaźnikami oraz szacowana wartość kosztów kwalifikowalnych nie uległa zmianie? Czy obecnie można na tym etapie zmienić opis przedmiotu projektu w punkcie 2.15? Nadmieniam, że pytania dotyczą projektu 17 w ramach ZIT MOF Piła.

    W odpowiedzi na przedstawione przez Panią wątpliwości co do zgodności projektu z fiszką, informuję iż fiszka nie stanowi załącznika do Strategii ZIT Piły i nie ma charakteru formalnego czy obligatoryjnego dla Komisji Oceny Projektu.


    Opis działań wskazany we wniosku o dofinansowanie będzie natomiast weryfikowany pod kątem zgodności z zapisami Regulaminu wyboru projektów i zakresem działań przewidzianych w naborze nr FEWP.06.14-IZ.00-002/25. Stąd też należy mieć na uwadze obligatoryjność kryteriów oraz zgodność z wykazem projektów wskazanych na liście.


    Kryterium dostępu nr 1 wskazuje, iż na etapie oceny projektu następuje weryfikacja wniosku z listą projektów dla właściwej Strategii ZIT, która została opublikowana w materiale pomocniczym jako załącznik nr 12. Zgodnie z definicją kryterium podczas oceny projektu weryfikowana jest zgodność Beneficjenta, typu wsparcia, tytułu projektu, kwoty założonej na realizację projektu z listą projektów właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT posiadającej pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej FEW. W kwestii zakładanych efektów projektu wyrażonych wskaźnikami, powinny one realizować wskaźniki założone w Strategii ZIT Piły.

  • 5. Czy środki na realizację projektu należy zabezpieczyć w budżecie Gminy już na etapie składania wniosku? Jeśli tak, to w jakiej formie.

    Na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie jest weryfikowane zabezpieczenie środków w budżecie Gminy. Natomiast takie zabezpieczenie wymagane jest w przypadku gdy wniosek zostanie wybrany do dofinansowania w momencie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu. Niemniej IZ sugeruje aby działania dotyczące zabezpieczenia środków w budżecie Gminy rozpocząć już na etapie negocjacji.

  • 6. Jednym z zadań jest utworzenie dziennego ośrodka wsparcia dla osób z chorobami neurodegeneracyjnymi przy DDPS Konin. Ośrodek ten będzie świadczył usługi 3 x w tygodniu w godzinach od 16:00 do 19:00 oraz w sobotę godzinach: 9:00 – 14:00 - wsparcie w formie: pobytu, posiłku i napojów, usług opiekuńczych i zajęć terapeutycznych. Czy w związku z tym możemy założyć w projekcie koszt posiłku (kanapki) i napoi dla uczestników? (np. stawka 22 zł na osobę na dzień)

    Tak, koszty wyżywienia uczestników mogą zostać sfinansowane w ramach przedmiotowego projektu. Niemniej zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów oraz kryterium merytorycznym punktowym nr 6 Prawidłowość sporządzania budżetu projektu, Wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania wielkości określonej kwoty na podstawie przeprowadzonego rozeznania rynkowego, którego przedłożenie może być wymagane na etapie ewentualnych negocjacji projektu. Należy również uzasadnić potrzebę zaplanowanych kosztów w kontekście założonego celu projektu. Koszty powinny wynikać bezpośrednio z opisanych wcześniej zadań i zostać szczegółowo opisane we wniosku o dofinansowanie.

  • 7. Zakładamy, że usługi opiekuńcze czy zajęcia będą prowadzić pracownicy zatrudnieni w DDPS - czy forma wynagrodzenia dodatek specjalny, płatny niezależnie ile osób / beneficjentów w danym dniu pracy ośrodka będzie przebywać jest dopuszczalna?

    W przypadku przyznania dodatku w związku z realizacją projektu, dodatek ten rozliczany jest proporcjonalnie do zaangażowania w dany projekt. Jego wysokość uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków i wynika z wniosku o dofinansowanie projektu, w którym w Kategoriach kosztów należy opisać personel projektu. Ponadto dodatek do wynagrodzenia personelu projektu może być kwalifikowalny jeżeli wynika z zapisów regulaminu wynagrodzeń Wnioskodawcy. Wynagrodzenie może być wypłacane niezależnie od liczby uczestników zajęć w danym dniu pracy ośrodka, natomiast IZ podkreśla, że wynagrodzenie nie może być wypłacane tylko za gotowość do pracy.

  • 8. Czy projekt może finansować np. jako wkład własny koszty eksploatacji pomieszczenia na ośrodek (energia, ogrzewanie czy woda)? Zakładamy drobne prace adaptacyjne w tym pomieszczeniu bo w tej chwili jest tam magazynek.

    Tak, istnieje możliwość finansowania w ramach wkładu własnego kosztów eksploatacji oraz w ramach cross-finansingu adaptacji pomieszczeń niezbędnych do realizacji projektu. Natomiast należy zapewnić, że nie nastąpi sytuacja podwójnego finansowania. 

  • 9. Czy możliwe jest pobieranie jakichkolwiek opłat od mieszkańców za uczestnictwo w Klubie Seniora? Jeśli nie, to czy zakaz ten obowiązuje przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat? Jednocześnie nadmieniamy, że zgodnie z Ustawą o CUS mamy możliwość pobierania opłat od mieszkańców - ,,Kwalifikowanie oraz ustalanie opłaty za usługi społeczne, jeżeli program usług społecznych przewiduje opłatę za określone w nim usługi społeczne, odbywa się na podstawie złożonych przez wnioskodawców oświadczeń o spełnieniu określonych w programie usług społecznych warunków do korzystania z tych usług oraz o uprawnieniu do ulg w opłacie za usługi społeczne''. Po otrzymaniu dofinansowania zostanie opracowany nowy program usług społecznych skierowany dla Uczestników/ czek Klubu Seniora, w którym zostaną zawarte informacje o wysokości ewentualnych usług i możliwości skorzystania z ulg.

    Tak, istnieje możliwość pobierania opłat od uczestników, które będą stanowić wkład własny w ramach projektu. Należy jednak zaznaczyć, że opłaty nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie. Informacja na temat pobierania opłat powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie i podlegać będzie ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu przez Komisję Oceny Projektów.

  • 10. Czy do wskaźnika „Liczba osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej w programie” możemy zaliczyć osoby, które w projekcie będą otrzymywać wsparcie w postaci usług specjalistycznych świadczonych w miejscu zamieszkania - takich jak: rehabilitacyjne (ale jako edukacja a nie zabiegi systematyczne), wsparcie tzw. "złotej rączki" oraz fryzjerskie? Te dwie usługi zgodnie z wytycznymi EFS+ nie są usługami specjalistycznymi, jednak wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb, że osoby starsze i niesamodzielne tego typu usługi potrzebują. Ponadto zostały zapisane w fiszce projektowej.

    Do usług specjalistycznych nie można zaliczyć wsparcia typu: usługa „złotej rączki” lub fryzjera. Takich usług nie można również zakwalifikować do realizacji wskaźnika: Liczby osób objętych usługami świadczonymi w społeczności lokalnej w programie, ponieważ we wskaźniku uwzględniane są wyłącznie osoby objęte usługami społecznymi lub zdrowotnymi, zgodnymi z definicją wskazaną w Wytycznych EFS+. 

    Powyższe nie oznacza  braku możliwości sfinansowania takich usług, jako usług dodatkowych, kompleksowych w stosunku do usług opiekuńczych/ asystenckich/ specjalistycznych o ile usługi „dodatkowe” wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Zasadność i efektywność kosztowa zaplanowanych „dodatkowych usług” będzie przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektu.