1. Czy w kontekście wskaźnika: „Liczba utworzonych miejsc świadczonych usług w społeczności lokalnej – każda nowa osoba objęta usługami w projekcie to będzie „nowo utworzone miejsce świadczonych usług"
Nie. Nie każda osoba objęta usługami w projekcie będzie mogła być wliczona do ww. wskaźnika rezultatu. Zgodnie z definicją wskaźnika obejmuje on nowo utworzone dzięki wsparciu FST miejsca stacjonarnego świadczenia usług społecznych lub zdrowotnych w społeczności lokalnej.
Liczbę miejsc należy monitorować jako potencjał danej placówki/ośrodka/mieszkania itp. do świadczenia usług, tj. liczbę osób, które mogą w tym samym momencie jednocześnie skorzystać z oferowanych usług (a nie miejsce jako obiekt, w którym dana usługa jest świadczona).
Przykładowo w przypadku utworzonego w projekcie mieszkania wspomaganego, mogącego jednocześnie przyjąć 5 osób, należy wykazać 5 utworzonych miejsc świadczenia usług.
W przypadku wsparcia istniejących wcześniej placówek świadczenia usług do wskaźnika zliczane są wyłącznie nowe miejsca utworzone dzięki wsparciu FST.
Natomiast każda nowa osoba objęta usługami w projekcie będzie mierzona wskaźnikiem produktu „Całkowita liczba osób objętych wsparciem”, który mierzy liczbę uczestników tj. osób bezpośrednio korzystających ze wsparcia FST.
2. Czy w projekcie możemy założyć zakup wyposażenia dla DDP i przeznaczyć środki na działalność usługową DDP w ramach projektu?
Tak, zakup wyposażenia Dziennego Domu Pomocy należy do wydatków kwalifikowalnych, o ile jest wydatkiem niezbędnym do realizacji projektu. IZ zwraca uwagę, że w przypadku istniejących DDP należy również rozszerzyć zakres wsparcia świadczonych przez nie usług. Ponadto kwalifikowalność wydatków (w szczególności w zakresie zakupu wyposażenia) oceniana będzie przez Komisję Oceny Projektów indywidualnie w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.
3. Czy DDP jest formą instytucjonalną świadczenia usług, czy formą deinstytucjonalizacji usług?
Dzienny dom pomocy jest dzienną formą usług opiekuńczych świadczoną w społeczności lokalnej. DDP nie jest formą opieki instytucjonalnej. Definicje zarówno opieki instytucjonalnej jak i form świadczonych w społeczności lokalnej zostały wskazane w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 jak i Regulaminie wyboru projektów.
4. Czy w ramach realizacji działań dot. rozwoju Centrów Usług Społecznych nie ma wymagań, aby w przedmiotowym istniejącym CUS objętym wsparciem realizowane były nowe usługi społeczne (ten wymóg został spełniony w ramach utworzenia CUS z naboru 2.8 POWER).
Jednocześnie, poproszę o potwierdzenie, że w ramach przedmiotowego naboru możemy kontynuować wsparcie oferowane przez CUS, finansowane w ramach projektu z działania 6.13, przy założeniu, że między zakończeniem projektu z działania 6.13 a finansowaniem tożsamych usług w ramach naboru z działania 10.01 nie nastąpi finansowanie usług ze środków własnych CUS. Dzięki temu, nie nastąpi zastępowanie środków własnych gminy, ponieważ finansowanie usług ze środków gminy nie miało miejsca (usługi były finansowane ze środków zewnętrznych, tj. dotacji z działania 6.13);
W ramach przedmiotowego naboru jest możliwość realizacji projektów polegających zarówno na tworzeniu nowych jak i rozwijaniu już utworzonych CUS.
W przypadku projektów polegających na rozwijaniu już powstałych CUS należy przeanalizować zachowanie zasady braku podwójnego finansowania i ewentualnie wywiązania się z obowiązków zachowania zasady trwałości w ramach naborów, w których ubiegano się o dofinansowanie na tworzenie CUS.
Mając na uwadze możliwy do zaplanowania szeroki zakres działań przez CUS, IZ rekomenduje aby w kolejnych projektach zwiększać zakres zaplanowanych usług poprzez przeanalizowanie potrzeb określonych w Diagnozie potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej oraz dostosowanie wsparcia do aktualnych potrzeb mieszkańców regionu.
IZ zwraca uwagę, iż jeśli projekt dotyczący CUS był dotychczas finansowany wyłącznie z programów rządowych lub finansowanie usług realizowanych w projektach CUS nie było jeszcze finansowane ze środków własnych gminy lub podmiotu oferującego wsparcie w ramach środków własnych, wówczas nie należy tego traktować jako finansowania usług przez beneficjenta i nie należy ich uwzględniać przy analizie zwiększenia miejsc i liczby osób objętych wsparciem (m. in z uwagi na brak możliwości przewidzenia, czy wsparcie z tych programów będzie kontynuowane). Wówczas finansowanie usług ze środków FST będzie stanowiło kontynuację lub uzupełnienie działań CUS.
Jednocześnie sposób weryfikacji kwalifikowalności i zasadność kosztów stanowi każdorazowo element oceny merytorycznej, która prowadzona jest przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.
5. Czy w ramach przedmiotowego naboru występuje trwałość projektu inna niż trwałość związana z cross-financingiem?
W naborze w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji nie występuje cross-finansing.
Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości w odniesieniu do współfinansowanej w ramach Projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych. Zgodnie z postanowieniami art. 65 rozporządzenia 2021/1060, trwałość projektu musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektu, z którym związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta. W przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami.
Jako infrastrukturę rozumie się, zgodnie z zapisami wytycznych dotyczących kwalifikowalności, wartość materialną będącą przedmiotem własności o charakterze trwałym spełniająca następujące warunki:
- ma charakter nieruchomy, tzn. jest na stałe przytwierdzona do podłoża lub do nieruchomości,
- ma nieograniczoną żywotność przy normalnym użytkowaniu obejmującym standardową dbałość i konserwację,
- zachowuje swój oryginalny kształt i wygląd w trakcie użytkowania.
Trwałość dotyczy zakupu infrastruktury rozumianej jako budowa nowej infrastruktury oraz wykonywanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości, w szczególności adaptacja oraz prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach).
Jeśli Wnioskodawcę obowiązuje zachowanie trwałości zgodnie z powyższą definicją wówczas w pkt 6.1 Wniosku o dofinansowanie należy wskazać pozycje z budżetu w odniesieniu, do których jest spełniony warunek dotyczący trwałości.
6. Wnioskodawca planuje w ramach projektu wyłącznie utworzenie Klubu Seniora jako dziennej placówki wsparcia skierowanej do osób starszych potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, obejmującą elementy opiekuńcze, aktywizację społeczną oraz integrację. Czy możliwe jest sfinansowanie utworzenia wyłącznie takiej placówki jako formy usług opiekuńczych?
Tak, w ramach ogłoszonego naboru jest możliwość utworzenia klubu seniora. Jednocześnie IZ FEW zwraca uwagę na obowiązkowe kryterium dostępu nr 4, które obliguje wnioskodawcę do takiej realizacji projektu, aby w przypadku świadczenia usług opiekuńczych lub asystenckich projekt prowadził do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej. Oznacza to, że w ramach klubu seniora powinny zostać zaplanowane usługi opiekuńcze dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
7. Czy w ramach naboru można zakupić lokal mieszkalny?
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027, Rozdział 3. Szczególne warunki kwalifikowalności, Podrozdział 3.4. Zakup nieruchomości, pkt. 3 Zakup nieruchomości kwalifikuje się do współfinansowania, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:
a) cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości, a jej wartość potwierdzona jest operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami; wartość nieruchomości powinna być określona na dzień jej zakupu zgodnie z art.156 ust.3 tej ustawy,
b) nabyta nieruchomość jest niezbędna do realizacji projektu i kwalifikowana wyłącznie w zakresie, w jakim jest wykorzystana do celów realizacji projektu, zgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie o dofinansowanie projektu,
c) zakup nieruchomości został przewidziany we wniosku o dofinansowanie projektu i wskazany w umowie o dofinansowanie projektu.
Mając na uwadze, iż mieszkania treningowe lub wspomagane mogą być prowadzone przez organizacje prorządowe jedynie na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego (jst), IZ nie rekomenduje zakupu lokalu mieszkaniowego.
Należy zauważyć, iż w związku z powyższym obowiązkiem projekty dotyczące wsparcia mieszkaniowego będą projektami realizowanymi w partnerstwie z jst (brak innej możliwości zlecania ww. zadania organizacjom pozarządowym). A więc zasadne jest wykorzystanie w pierwszej kolejności potencjału lokalowego jst.
8. Czy jest kwalifikowalne przygotowanie wniosku o dofinansowania?
Nie. Koszty przygotowania wniosku o dofinansowania nie należą do kosztów kwalifikowalnych.
9. W którym momencie wnioskodawca powinien zaktualizować (przy istniejącym CUS) Diagnozę potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej – na etapie przed złożeniem wniosku, czy jednak po wynikach, a przed rozpoczęciem realizacji projektu? W sytuacji braku dofinansowania Wnioskodawca nie będzie w stanie sfinansować dodatkowych usług.
Czy Diagnoza potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej musi zostać przyjęta przed dniem złożenia wniosku? Chodzi o kwestię czasu niezbędnego na przeprowadzenie konsultacji społecznych
Mając na uwadze możliwy do zaplanowania szeroki zakres działań przez CUS, IZ rekomenduje aby w projektach dotyczących rozwoju CUS zwiększać zakres zaplanowanych usług poprzez przeanalizowanie potrzeb określonych w „obowiązującej” Diagnozie potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej oraz dostosować wsparcie do aktualnych potrzeb mieszkańców regionu. Wnioski z przeprowadzonej analizy należy przedstawić we wniosku o dofinansowanie.
IZ FEW w przypadku funkcjonujących CUS nie wymaga przeprowadzenia aktualizacji Diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej. To do kompetencji CUS należy weryfikacja, czy, kiedy i w jakim zakresie należy zaktualizować taką Diagnozę.
Ponadto należy zauważyć, że zapis dotyczący możliwości kwalifikowania kosztów opracowania lokalnej diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych oraz utworzenia planu wdrażania CUS dotyczy tworzenia CUS, a nie ich rozwoju. Ponadto każdorazowo kwalifikowalność wydatków jest weryfikowana przez KOP w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.
10. Rozumiem, że w ramach projektu nie ma cross-financingu. Czy jest jednak jakiś limit na adaptację i prace remontowe związane z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji?
W ramach naboru nie ma wyznaczonego limitu na adaptację czy prace remontowe.
Każdorazowo kwalifikowalność wydatków (w szczególności w zakresie adaptacji, prac remontowych) oceniana będzie przez Komisję Oceny Projektów indywidualnie w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.
Proszę o zapoznanie się z odpowiedzią na pytanie nr 5 dotyczące trwałości umieszczoną w odpowiedziach do tego naboru.
11. Zgodnie z Regulaminem naboru, część 7.1, pkt. 24. Wnioskodawca zapewnia, że przeznaczy co najmniej 30% środków zaplanowanych na finansowanie usług na zlecenie realizacji usług organizacjom pozarządowym lub podmiotom ekonomii społecznej.” proszę o potwierdzenie, że:
- 30% środków zaplanowanych na finansowanie usług to 30% z kosztów bezpośrednich przeznaczonych na usługi społeczne, do czego nie wliczamy np. szkolenia kadry;
- nawiązując do powyższego zapisu oraz kryteriów strategicznych, a dokładnie kryterium „Realizacja projektu w partnerstwie wielosektorowym”, proszę o potwierdzenie, że jeśli PES będzie partnerem we wniosku realizującym usługi społeczne o wartości co najmniej 30% środków zaplanowanych na finansowanie usług, to spełnimy zarówno kryterium strategiczne, jak i wymagania część 7.1, pkt. 24. Naszą wątpliwość budzi zapis „zlecenie realizacji usług organizacjom pozarządowym lub podmiotom ekonomii społecznej” w kontekście treści Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027, Podrozdział 3.8. Personel projektu „15) W ramach projektów partnerskich wzajemne zlecanie przez partnerów realizacji zadań przez personel projektu jest niedopuszczalne”.
Zgodnie z przedstawionym w pytaniu przypadkiem zasadę obowiązującą CUS dotyczącą zapewnienia 30% środków zaplanowanych na finansowanie usług na zlecenie realizacji organizacjom pozarządowym lub PES można uznać za spełnioną w przypadku gdy w ramach projektu zostanie nawiązane partnerstwo z PES i zgodnie z budżetem projektu, podmiot ten będzie realizował minimum 30% usług. Tym samym spełnione zostanie również kryterium strategiczne „realizacja projektu w partnerstwie wielosektorowym”.
Należy zaznaczyć, że zasadę obowiązującą CUS dotyczącą zapewnienia 30% środków zaplanowanych na finansowanie usług na zlecenie realizacji organizacjom pozarządowym lub PES można uznać za spełnioną również w przypadku gdy w ramach projektu zostanie nawiązane partnerstwo z PES i zgodnie z budżetem projektu, podmiot ten będzie realizował 20% usług, a pozostałe 10% usług zostanie zlecone innym PES/NGO niebędącymi partnerem w projekcie.
Ponadto IZ FEW informuje, że w ramach limitu środków przeznaczonych na zlecenia realizacji usług nie wlicza się szkoleń kadry. W ramach limitu można wliczać jedynie usługi kierowane do uczestników projektu.
12. Czy w sytuacji przekształcenia OPS w CUS można finansować wynagrodzenie dyrektora CUS, przy założeniu, że kierownik OPS zostanie dyrektorem CUS? Obecnie na terenie gminy funkcjonuje OPS, który w sytuacji otrzymania dofinansowania z działania 10.1 zostałby przekształcony w CUS. W ramach projektu planujemy przekształcić OPS w CUS dla jednej gminy (przypadek, o którym mowa w ustawie o realizowaniu usług społecznych przez CUS, art. 9 ust. 1 pkt 1).
Nie. Wynagrodzenie dyrektora CUS po przekształceniu z OPS nie będzie kwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich. Koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki mogą stanowić jedynie koszt pośredni.
Istnieje możliwość wynagradzania Dyrektora CUS za realizację zadań merytorycznych wykonanych w ramach przygotowania jednostki do przekształcenia (np. udział w diagnozie potrzeb). W takim przypadku jednak należy udokumentować wyraźne rozdzielenie wydatków dotyczących działań Dyrektora CUS dotyczących bezpośrednio celu projektu i finansowanych w ramach kosztów bezpośrednich oraz wydatków dotyczących zarządzania jednostką, finansowanych w kosztach pośrednich, w celu potwierdzenia braku podwójnego finansowania wydatków w ramach kosztów bezpośrednich i pośrednich.
13. Czy w sytuacji, gdy OPS zostaje przekształcony w CUS, to czy w ramach projektu jest możliwe dofinansowanie bieżącego funkcjonowania, np. kosztów mediów jak prąd, woda itp.? Sytuacja dotyczy CUS, który w ramach projektu zostanie utworzony przez przekształcenie funkcjonującego w gminie ośrodka pomocy społecznej w centrum (dla jednej gminy). Aktualnie CUS jeszcze nie został utworzony, w związku z tym nie jest finansowany ze środków jst.
W przypadku przekształcenia funkcjonującego w gminie ośrodka pomocy społecznej w CUS nie ma możliwości finansowania wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem danego CUS (np. koszt mediów) w ramach kosztów bezpośrednich. Taka możliwość istnieje tylko w ramach kosztów pośrednich.
14. Czy w ramach projektu możliwe jest zaplanowanie wsparcia dla uczestników projektu w postaci rehabilitacji lub fizjoterapii, która jest zgodna z ich potrzebami?
Należy zaznaczyć, że finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej, jako wsparcie towarzyszące. W ramach opieki długoterminowej możliwe jest sfinansowanie w szczególności takich usług zdrowotnych jak: pielęgniarskiej opieki długoterminowej, rehabilitacji, a także konsultacji lekarskich (leczenia farmakologicznego i dietetycznego). Natomiast w pozostałych przypadkach wsparcie w zakresie usług zdrowotnych powinno koncentrować się na profilaktyce zdrowotnej (np. badania diagnostyczne, porady dietetyczne, itp.). Komponent zdrowotny (zakres działań zdrowotnych) zaplanowany w ramach usług społecznych ma charakter uzupełniający i nie może przekroczyć 20% całkowitej wartości projektu.
15. Czy możliwe jest zaplanowanie w ramach projektu wsparcia w ramach oferty dostosowanej do indywidualnych potrzeb, potencjału i osobistych preferencji odbiorców tych usług (zwłaszcza w przypadku osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i osób z niepełnosprawnościami): usług złotej rączki, usług mobilnego fryzjera/kosmetyczki/podologa, konsultacja z dietetykiem, usługi transportu indywidualnego, usługi dowożenia posiłków, likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania dla grupy docelowej objętej wsparciem w ramach projektu? Potrzeba zapewnienia ww. wsparcia wynika ze zdiagnozowanych potrzeb oraz pozwoli tym osobom na w miarę możliwości samodzielne funkcjonowanie.
Tak, wymienione formy wsparcia mogą zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Jednak tego rodzaju działania mogą być realizowane wyłącznie jako element kompleksowych projektów dotyczących usług asystenckich lub usług opiekuńczych (zgodnie z pkt 12 Podrozdziału 7.1 Regulaminu wyboru projektów). Wskazane wydatki będą weryfikowane pod względem kwalifikowalności (w tym racjonalności, efektywności, niezbędności do osiągnięcia celu projektu) przez Komisję Oceny Projektów na etapie oceny projektu.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż sfinansowanie w ramach projektu wydatków dotyczących likwidowania barier architektonicznych w miejscu zamieszkania dla grupy docelowej (inwestycje w infrastrukturę) będzie się wiązać z obowiązkiem zachowania przez beneficjenta trwałości projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego, na zasadach określonych w Podrozdziale 2.6 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Biorąc pod uwagę, że inwestycja będzie się w tym przypadku odbywać na infrastrukturze niebędącej własnością beneficjenta, już na etapie aplikowania o dofinansowanie należy dokonać analizy, czy w przypadku założenia ww. wydatków w budżecie projektu po zakończeniu projektu beneficjent będzie w stanie dochować obowiązku trwałości projektu. W przypadku naruszenia zasady trwałości projektu beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu kwoty dofinansowania proporcjonalnie do okresu, w którym trwałość projektu nie została zachowana, w trybie określonym w art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.), tj. wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
16. Czy w ramach wydatków budżetowych zaplanowanych w ramach czynności przygotowawczych do utworzenia CUS i jego utworzenia możliwe jest zaplanowanie wynagrodzeń dla pracowników CUS, tj. koordynatora indywidualnych planów usług społecznych, organizatora społeczności lokalnej oraz organizatora usług społecznych. Powyższa możliwość wynika z zapisów ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, zgodnie z którą CUS jest odpowiedzialny za opracowywanie diagnozy potrzeb. Pracownicy będą przeprowadzać diagnozę potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej o której mowa w art. 21 ustawy o CUS.
Zapisy Regulaminu w rozdziale 7.1 pkt 20 wskazują, że działania związane z tworzeniem CUS oraz wsparciem świadczonych przez nie usług realizowane są zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Zgodnie z art. 23 Stanowiska wyodrębnione w strukturze organizacyjnej centrum usług społecznych ww. ustawy przewidziano stanowiska pracy zespołu ds. organizowania usług społecznych - Organizatora Usług Społecznych oraz Koordynatora Indywidualnych Planów Usług Społecznych oraz stanowiska organizatora społeczności lokalnej, w związku z powyższym istnieje możliwość kwalifikowania wydatków związanych z zatrudnieniem ww. osób w ramach projektu.
17. Czy w ramach wydatków zaplanowanych w budżecie projektu możliwe jest uwzględnienie wynagrodzenia Organizatora Usług Społecznych (OUS), Koordynatora Indywidualnych Planów Usług Społecznych (KIPUS), Organizatora Społeczności Lokalnej (OSL) oraz Organizatora Pomocy Społecznej (OPS) w ramach CUS? Chodzi o możliwość uwzględnienia w projekcie personelu dla planowanego do utworzenia CUS.
Zapisy Regulaminu w rozdziale 7.1 pkt 20 wskazują, że działania związane z tworzeniem CUS oraz wsparciem świadczonych przez nie usług realizowane są zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Zatem wydatki zaplanowane w projekcie mogą dotyczyć wynagrodzeń osób wskazanych w art. 23 ww. ustawy. Z uwagi na pewne wyłączenia wskazane w art. 23 ustawy należy sprawdzić, czy stanowisko Organizatora Pomocy Społecznej będzie dotyczyło CUS, który zostanie utworzony w ramach danego projektu.
18. Czy w ramach przekształcania OPS w CUS, tj. tworzenia CUS w gminie wymagane jest zwiększenie zakresu oferowanych dotychczas usług o inne zakresy względem obecnie świadczonego wsparcia przez OPS?
W ramach przekształcenia OPS w CUS powstanie nowy podmiot, który będzie świadczył usługi. W związku z powyższym w przypadku przekształcenia brane są pod uwagę usługi, które wynikają z przeprowadzonej diagnozy potrzeb i potencjału wspólnoty samorządowej i przygotowanego na tej podstawie i przyjętego przez gminę programu usług społecznych. Szczegółowe warunki utworzenia centrum zostały wskazane w art. 10 ustawy o realizowaniu usług społecznych przez CUS.
19. Czy w przypadku tworzenia CUS jego utworzenie należy zaplanować w oparciu o tzw. kamienie milowe? Pytanie dotyczy kamieni milowych, które obowiązywały w ramach pilotażowych CUS zakładanych w ramach POWER
Nie. Kamienie milowe obowiązywały jako forma pomiaru pilotażowo tworzonych Centrów Usług Społecznych w ramach Działania 2.8 Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój (PO WER). W przedmiotowym naborze Wnioskodawcę obowiązuje dobór odpowiednich dla typu projektu wskaźników.