Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 14 z 14

FEWP.06.10-IP.01-002/25

  • 1. Czy partnerem w ramach projektu składanego w ramach naboru nr FEWP.06.10-IP.01-002/25 w ramach puli środków dla organizacji pozarządowych, może być inny podmiot niż NGO?
    Czy istnieje możliwość zawiązania partnerstwa pomiędzy związkami zawodowymi i NGOsami?

    Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IP) informuje, że zgodnie z kryterium dostępu Typ Wnioskodawcy i Partnera (jeśli dotyczy), zarówno Wnioskodawcą jak i Partnerem mogą być tylko organizacje społeczeństwa obywatelskiego i związki zawodowe.
    Jednocześnie ze względu na wydzielenie pul środków do wykorzystania w ramach naboru tzn.:
    • pula I – projekty organizacji społeczeństwa obywatelskiego lub
    • pula II – projekty związków zawodowych,
    nie ma możliwości zawiązania partnerstwa między związkiem zawodowym a organizacją społeczeństwa obywatelskiego.
    Zarówno Wnioskodawca jak i Partner muszą reprezentować tą samą grupę podmiotów tj. albo organizacje społeczeństwa obywatelskiego albo związki zawodowe.
  • 2. Czy planowane do przeprowadzenia warsztaty, szkolenia oraz działania promocyjne mogą być kierowane zarówno do samych osób dyskryminowanych, jak i podmiotów, które w swojej działalności mogłyby zwracać większą uwagę na kwestie dyskryminacji. Tak aby projekt z jednej strony wyposażył w wiedzę nt. swoich praw, możliwości i sposobów reagowanie dyskryminowanych, a także uwrażliwiał ich szeroko rozumiane otoczenie.

    Projekty, co do zasady, powinny być jak najbardziej kompleksowe tzn. powinny zawierać poradnictwo specjalistyczne i inne formy bezpośredniego wsparcia osób doświadczających dyskryminacji (w tym również warsztaty, szkolenia itd.) oraz środki przeciwdziałania dyskryminacji (takie jak warsztaty, szkolenia, seminaria, wizyty studyjne w zakresie niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością czy działania promocyjno-informacyjne) w szeroko rozumianym otoczeniu tych osób oraz wśród pracowników(-c), przedstawicieli(-lek) organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych, wolontariuszy(-szek), osób członkowskich innych podmiotów, w których należy przeciwdziałać i/lub zapobiegać dyskryminacji itp.
    Jednocześnie nie należy wspierać pracowników i/lub kadry kierowniczej jednego wybranego podmiotu gospodarczego, gdyż mogłyby zostać spełnione przesłanki pomocy publicznej czy pomocy de minimis.
  • 3. Czy warsztaty mogą przyjąć formę teoretyczno-praktyczną tzn. ich pierwsza część byłaby związana z przedstawianiem informacji na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych, a druga stanowiłaby zajęcia np. sportowe, które pokazywałyby np. jaką różnorodną aktywność mogą uprawiać seniorzy? Takie podejście byłoby również przydatne w przypadku osób z niepełnosprawnościami i ich bliskiego otoczenia, które niejednokrotnie obawia się czy OzN poradzi sobie na zajęciach, takie warsztaty pozwalałaby zwiększyć świadomość na temat samej dyskryminacji i zachęcały do jej konkretnego przeciwdziałania.

    Warsztaty mogą mieć taką formę, jaka będzie najwłaściwsza z punktu widzenia potrzeb i oczekiwań uczestników(-czek) projektu oraz doświadczenia Wnioskodawcy.
    Zgodnie z art. 9 Rozporządzenia Ogólnego np. wiek jest jednym z powodów dyskryminacji, któremu należy zapobiegać i przeciwdziałać.
    Jednocześnie zakresem interwencji w działaniu FEWP.06.10 Aktywna integracja są Metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. A zgodność projektu z zakresem interwencji stanowi kryterium formalne, które projekt musi obligatoryjnie spełnić, aby ubiegać się o przyznanie dofinansowania.
    W związku z powyższym projekt przeciwdziałający dyskryminacji np. osób starszych może być realizowany nie w jednej sferze życia np. aktywności sportowej, ale w szerszym zakresie tzn. dotyczyć także innych sfer życia, w tym zatrudnienia.
    Ponadto należy mieć na uwadze, że we wniosku o dofinansowanie konieczne będzie opisanie powodu dyskryminacji oraz przedstawienie dowodów (danych ilościowych i/lub jakościowych) potwierdzających tę dyskryminację.
  • 4. Udział ambasadorów tj. osób uznanych i szanowanych w społeczności docelowej - społeczność docelową należy rozumieć jako grupy dyskryminowane czy jako podmioty wśród których należy szerzyć wiedzę o niedyskryminacji i zarzadzaniu różnorodnością?

    Zgodnie z Programem Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, w Działaniu FEWP.06.10 Aktywna integracja, wspierane mogą być osoby a nie podmioty gospodarcze. Dlatego nie należy wspierać pracowników i/lub kadry kierowniczej jednego wybranego podmiotu gospodarczego, gdyż mogłyby zostać spełnione przesłanki pomocy publicznej czy pomocy de minimis.
    Natomiast społeczność docelową należy rozumieć jako osoby dyskryminowane i ich otoczenie oraz pracowników(-c), przedstawicieli(-lek) organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych, wolontariuszy(-szek), osób członkowskich innych podmiotów, w których należy przeciwdziałać i/lub zapobiegać dyskryminacji itp.
    W kampanii informacyjnej można oczywiście wskazać dobry przykład tzn. przedsiębiorstwa/podmioty, w których dyskryminacja np. osób starszych, nie występuje.
  • 5. "Organizowanie działań promocyjnych i komunikacyjnych, warsztatów i szkoleń w zakresie niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością, promowanie wśród pracodawców rozwiązań systemowych wspierających równe traktowanie i niedyskryminacje, w tym wśród osób o różnej orientacji seksualnej i tożsamości płciowej" - w tym przypadku jest mowa tylko o pracodawcach czy to jest jedynie przykład? Dyskryminacja może pojawiać się w wielu różnych miejscach, Wnioskodawca myślał o realizacji warsztatów dla rad osiedli, dla podmiotów prowadzących zajęcia sportowe, a także dla uczestników zajęć, które sam prowadzi w tym np. dla dzieci, tak aby podnosić ich świadomość na temat mowy nienawiści w tym w stosunku do imigrantów, Ozn bądź seniorów.

    W przytoczonym zapisie pracodawcy (przedsiębiorcy) nie są przykładem. Jednak samych pracodawców dotyczy bezpośrednio zapis: promowanie wśród pracodawców rozwiązań systemowych wspierających równe traktowanie i niedyskryminacje, w tym wśród osób o różnej orientacji seksualnej i tożsamości płciowej.
    Natomiast wymienione w tym punkcie warsztaty, szkolenia oraz działania promocyjne
    i komunikacyjne mogą zostać zaplanowane również dla otoczenia osób dyskryminowanych oraz pracowników(-czek), przedstawicieli(-lek) organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych, wolontariuszy(-szek), osób członkowskich innych podmiotów, w których należy przeciwdziałać i/lub zapobiegać dyskryminacji itp.
  • 6. Kampanie informacyjne - czy w ich ramach wydatkiem kwalifikowanym będzie nagranie spotów reklamowych wraz z ich rozpowszechnieniem w internecie i telewizji?

    Wydatki kwalifikowalne kampanii informacyjnych to, co do zasady, wszelkie koszty związane z ich organizacją, których zasadność, efektywność i racjonalność sprawdzona zostanie podczas oceny merytorycznej projektu. Jednak należy mieć na uwadze, że Działanie FEWP.06.10 Aktywna integracja realizowane jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Dlatego też wszelkie działania w projekcie mogą mieć zasięg lokalny lub regionalny np. kampanie informacyjne w mediach na terenie Wielkopolski.
  • 7. Wnioskodawca (NGO) pragnie wykazać jako potencjał kadrowy psychologa, z którym współpracuje w ramach swojej działalności. Osoba, którą Wnioskodawca obecnie chce wykazać jako potencjał kadrowy nie jest zatrudniona u Wnioskodawcy, współpracuje z podmiotem w ramach umów – cywilnoprawnych oraz umów o wolontariat, ale jest też jest spokrewniona z osobą będącą w zarządzie Wnioskodawcy. Czy wynagrodzenie będzie wydatkiem kwalifikowalnym biorąc pod uwagę spokrewnienie?

    Osoby zaangażowane na podstawie umowy cywilnoprawnej mogą zostać uznane za potencjał kadrowy Wnioskodawcy w przypadku, gdy do wyboru specjalistów realizujących dane wsparcie nie będzie obwiązywać konkurencyjna procedura wyboru oraz pod warunkiem wskazania z imienia i nazwiska osób stale współpracujących z Wnioskodawcą, które zostaną zaangażowane do projektu, ich planowanej funkcji w projekcie oraz ich wykształcenia i doświadczenia.
    Jednocześnie, zgodnie z sekcją 3.2.2 pkt.6 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków 2021-2027 należy podjąć odpowiednie środki, aby skutecznie zapobiegać konfliktom interesów, a także rozpoznawać i likwidować je, gdy powstają w związku z prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia lub na etapie
    wykonywania zamówienia – by nie dopuścić do zakłócenia konkurencji oraz zapewnić równe traktowanie wykonawców. Konflikt interesów oznacza każdą sytuację, w której osoby biorące udział w przygotowaniu lub prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia lub mogące wpłynąć na wynik tego postępowania mają, bezpośrednio lub pośrednio, interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który postrzegać można jako zagrażający ich bezstronności i niezależności w związku z postępowaniem o udzielenie
    zamówienia.
    Natomiast zgodnie z sekcją 3.2.1 pkt.1, ppkt. f) Wytycznych, zasady konkurencyjności nie stosuje się do wydatków rozliczanych za pomocą uproszczonych metod, o których mowa w podrozdziale 3.10 Wytycznych.
    W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca nie jest zamawiającym w rozumieniu Pzp, to w projekcie ryczałtowym nie będzie obowiązywała żadna z procedur wyboru wykonawcy opisana w Wytycznych. Natomiast istotnym będzie wykształcenie i doświadczenie personelu projektu - zatrudnionego specjalisty, które będzie szczegółowo weryfikowane zarówno podczas oceny jak i ewentualnego rozliczania projektu.
  • 8. Jak zweryfikować czy potencjał finansowy NGO jest wystarczający do realizacji projektu? Czy odnosząc roczny obrót NGO do dopuszczalnych wydatków w projekcie, pod pojęciem "rocznych wydatków tego podmiotu w ocenianym wniosku" należy rozumieć po prostu roczny budżet projektu określony we wniosku (przy projekcie bez partnerstwa)?

    Zgodnie z kryterium dostępu nr 9 Potencjał finansowy wnioskodawcy i partnerów, w projektach realizowanych samodzielnie przez organizację społeczeństwa obywatelskiego, potencjał finansowy Wnioskodawcy badany jest poprzez sprawdzenie czy posiada on obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy (lub za jeden z ostatnich dwóch lat go poprzedzających) równy lub wyższy połowie rocznych wydatków Wnioskodawcy w ocenianym wniosku
    W przypadku, gdy projekt trwa dłużej niż jeden rok kalendarzowy należy wartość obrotów odnieść do roku realizacji projektu, w którym wartość planowanych wydatków jest najwyższa. Jako obroty należy rozumieć wartość przychodów (w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów) osiągniętych we wskazanym roku przez Wnioskodawcę.
    Dodatkowo, pod pojęciem rocznych wydatków Wnioskodawcy w ocenianym wniosku należy rozumieć sumę wszystkich wydatków planowanych do poniesienia w danym roku kalendarzowym realizacji projektu (koszty bezpośrednie i koszty pośrednie, w tym dofinansowanie i wkład własny).
    Wobec powyższego organizacja społeczeństwa obywatelskiego mająca np. w 2022 r. (jeżeli 2024 r. jest ostatnim zatwierdzonym rokiem obrotowym) obrót w wysokości np. 50 tys. zł, może zaplanować projekt, w którym najwyższe roczne wydatki nie przekroczą 100 tys. zł.
  • 9. Czy Wnioskodawca musi objąć wsparciem wszystkie wymienione w kryterium dostępu nr 7 Grupa docelowa podgrupy czy np. dwie z nich lub jedną?

    Zgodnie z kryterium dostępu nr 7 Grupa docelowa, uczestnikami(-czkami) projektów mogą być wyłącznie:
    - osoby doświadczające dyskryminacji,
    - otoczenie ww. osób,
    - pracownicy(-ce), przedstawiciele(-lki) organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych, wolontariusze(-szki), osoby członkowskie itp.
    tzn. osoby spełniające co najmniej jedną z tych przesłanek.
    Jednocześnie w Regulaminie wyboru projektów nie zawarto zapisów nakazujących skierowanie wsparcia projektowego do więcej niż jednej z ww. grup osób. To od Wnioskodawcy zależy, jakie osoby (z wyżej wymienionych) chce weprzeć oraz jaki problem rozwiązać poprzez realizację projektu.
  • 10. Czy działania w projekcie muszą być ukierunkowane na zwalczanie dyskryminacji ze względu na wszystkie przesłanki, czy jest możliwa realizacja projektu, w którym celem będzie np. walka z dyskryminacją na tle rasowym?

    Działania projektowe powinny zostać ukierunkowane na przeciwdziałanie dyskryminacji z takiego powodu, z jakim Wnioskodawca ma co czynienia w swojej działalności i/lub jaki uzna za najbardziej problematyczny na danym terytorium czy wśród planowanej do objęcia wsparciem grupy osób. Zatem to od Wnioskodawcy zależy czy będzie to jedna czy kilka przesłanek dyskryminacji i jakie one będą. Ponadto należy mieć na uwadze, że we wniosku o dofinansowanie konieczne będzie opisanie powodu dyskryminacji oraz przedstawienie dowodów (danych ilościowych i/lub jakościowych) potwierdzających tę dyskryminację.
  • 11. Czy można zaplanować w projekcie wsparcie w postaci usług doradczych/usług szkoleniowych dla pracodawców w zakresie: wypracowanie standardów, polityk wewnętrznych, procedur w zakresie równego traktowania, procedur antydyskryminacyjnych? Czy wówczas realizacja szkoleń/doradztwa dla przedsiębiorstw np. z zakresu zarządzania różnorodnością, wprowadzania procedur antydyskryminacyjnych, itp. będzie stanowiła pomoc publiczną/pomoc de minimis dla tego przedsiębiorstwa?

    Wskazane w pytaniu wsparcie jest możliwe do zaplanowania w projekcie pod warunkiem, że będzie przyczyniało się do realizacji celu projektu, a potrzeba i warunki jego przeprowadzenia zostaną szczegółowo uzasadnione i opisane we wniosku o dofinansowanie.
    Projekty, co do zasady, powinny być jak najbardziej kompleksowe tzn. powinny zawierać poradnictwo specjalistyczne i inne formy bezpośredniego wsparcia osób doświadczających dyskryminacji (w tym również warsztaty, szkolenia itd.) oraz środki przeciwdziałania dyskryminacji (takie jak warsztaty, szkolenia, seminaria, wizyty studyjne w zakresie niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością czy działania promocyjno-informacyjne) w szeroko rozumianym otoczeniu tych osób oraz wśród pracowników(-c), przedstawicieli(-lek) organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych, wolontariuszy(-szek), osób członkowskich innych podmiotów, w których należy przeciwdziałać i/lub zapobiegać dyskryminacji itp.
    Jednocześnie nie należy wspierać pracowników i/lub kadry kierowniczej jednego wybranego podmiotu gospodarczego, gdyż wtedy mogłyby zostać spełnione przesłanki pomocy publicznej czy pomocy de minimis.
  • 12. Jakie cele statutowe są najodpowiedniejsze do spełnienia kryterium dostępu nr 3 Projekt jest zgodny celami statutowymi Wnioskodawcy i Partnera?

    Zgodnie z definicją kryterium dostępu nr 3 Projekt jest zgodny celami statutowymi Wnioskodawcy i Partnera, Wnioskodawca i Partner musi, w pkt. 3.7 wniosku o dofinansowanie, wskazać cel swojej działalności statutowej (zgodny z aktualnie obowiązującym statutem), w który będzie wpisywał się projekt.
    Cele statutowe Wnioskodawcy i Partnera powinny wpisywać się w zakres tematyczny naboru tj. „Podnoszenie świadomości na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych, współpraca ze społecznościami lokalnymi i społeczeństwem obywatelskim w celu zwalczania dyskryminacji” oraz pozwalać podejmować działania zapobiegające dyskryminacji.
    Wobec powyższego to zadaniem Wnioskodawcy jest wybranie takiego celu statutowego, który będzie spełniał ww. przesłanki oraz uzasadnienie tego wyboru tak, aby Komisja Oceny Projektów nie miała żadnych wątpliwości co do spełniania przez projekt kryterium dostępu nr 3.
  • 13. Ze względu na specyfikę projektu (działania na rzecz równości szans) i otwartą rekrutację, mogą do niego zgłosić się osoby o różnym statusie na rynku pracy. Przy rekrutacji do projektu Wnioskodawca nie planuje badać statusu na rynku pracy. Czy w takim wypadku może pozostawić wartości docelowe wskaźników na poziomie 0, chodzi m.in. o wskaźniki:
    Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem w programie
    Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie.
    Ze względu na fakt, iż projekt nie ma być skierowany na aktywizację społeczno – zawodową, czy wartość docelowa następujących wskaźników może być równa 0?:
    Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu osoby
    Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu osoby
    Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu.

    Zgodnie z pkt. 2 i 3 Sekcji 3.3.3. Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 w celu rozpoczęcia udziału osoby w projekcie, niezbędne jest podanie danych osobowych w zakresie wyznaczonym w wytycznych. Warunkiem koniecznym do wprowadzenia informacji o udziale uczestnika w projekcie jest zapewnienie danych, w szczególności dla wspólnych wskaźników produktu, odnoszących się do następujących danych osobowych: status na rynku pracy, wiek, wykształcenie, płeć. Jeżeli nie jest możliwe określenie wszystkich wymaganych danych osobowych, nie można wykazywać danej osoby jako uczestnika projektu.
    Wobec powyższego należy wymagać od uczestników projektu informacji o ich statusie na rynku pracy, mimo, że nie jest on warunkiem kwalifikowalności do projektu w naborze nr FEWP.06.10-IP.01-002/25. Takie informacje będą pozwalały na pomiar
    wskaźników produktu: Liczba osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych, objętych wsparciem w programie i Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie. Do pomiaru wszystkich wspólnych wskaźników produktu zobligowany jest każdy Beneficjent nawet wtedy, gdy wartość docelową wskaźnika ustalił na poziomie 0. Zgodnie z pkt. 16 Sekcji 3.3.3.Wytycznych dotyczących monitorowania postępu
    rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 łączna liczba uczestników określana jest jako suma wartości wskaźników wspólnych dotyczących statusu na rynku pracy: osoby bezrobotne, osoby bierne zawodowo, osoby pracujące. Dlatego też we wniosku
    o dofinansowanie zamieszczona została tabela 3.4.3.1. Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status, którą Wnioskodawca powinien wypełnić.
  • 14. Czy w projektach rozliczanych za pomocą kosztów ryczałtowych jedno zadanie powinno stanowić jedną kwotę ryczałtową, a szczegółowe rozbicie należy wykazać w uzasadnieniu kosztów, czy w budżet ma być konstruowany tak, by każdy koszt był widoczny (np. Zadanie 1 – Wynagrodzenie psychologa, wynajem sal itp.)?

    W projektach rozliczanych kwotami ryczałtowymi zaleca się, aby każdy rodzaj wsparcia czy działanie projektowe, rozpisane zostało w pkt. 3.5 wniosku jako odrębne zadanie. Ponadto do tak rozpisanych zadań należy określić w pkt. 4.3 wniosku najlepiej 1 wskaźnik produktu, obrazujący wykonanie zadania. Zmniejszy to ryzyko niekwalifikowalności całej kwoty ryczałtowej, w przypadku nieosiągnięcia któregoś ze wskaźników, jeżeli wnioskodawca zaplanuje ich większą liczbę. Budżet projektu rozpisać należy wykazując poszczególne koszty, składające się na daną kwotę ryczałtową – dokładnie tak samo jak w budżecie projektu rozliczanym na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.