Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 9 z 9

FEWP.10.01-IZ.00-001/24

  • 1. Z regulaminu wynika iż bieżące funkcjonowanie nowo utworzonych miejsc można realizować maksymalnie przez 2 lata / co w przypadku kiedy projekt nie zakłada tworzenia nowych miejsc a np. realizację zajęć dodatkowych dla dzieci ucz. do przedszkola - czy takie zajęcia mogą trwać do 36 m-cy czy też 2 lata?

    Maksymalny 2 letni (= 2 lata szkolne) okres trwania wsparcia dotyczy finansowania kosztów bieżącego funkcjonowania nowych miejsc wychowania przedszkolnego. W przypadku innych form wsparcia, np. realizacji zajęć dodatkowych, obowiązuje termin nie dłuższy niż 36 miesięcy, wynikający z kryterium dostępu.

  • 2. Z regulaminu wyboru projektów „10.01 Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki – edukacja przedszkolna” wynika, iż możliwe jest „dostosowanie lub adaptacja pomieszczeń, w tym m.in. do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania”. Wszelkie zakupy sprzętu lub działania dotyczące infrastruktury będą realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i będą wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb. Z racji, iż jest to projekt współfinansowany z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i nie ma cross-financingu, proszę o informację jaką część budżetu można zaplanować na działania dotyczące infrastruktury. Czy istnieje limit procentowy?

    W przypadku naboru finansowanego w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji nie ma określonego limitu dotyczącego wydatków na infrastrukturę. Poziom wydatków na infrastrukturę musi jednak wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i zostać należycie uzasadniony we wniosku o dofinansowanie. Każdorazowo też podlegać będzie indywidualnej ocenie przez KOP.


    Pod pojęciem infrastruktury zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności należy rozumieć wartość materialną będącą przedmiotem własności o charakterze trwałym, która spełnia następujące warunki:


    - ma charakter nieruchomy, tzn. jest na stałe przytwierdzona do podłoża lub do nieruchomości,


    - ma nieograniczoną żywotność przy normalnym użytkowaniu obejmującym standardową dbałość i konserwację,


    - zachowuje swój oryginalny kształt i wygląd w trakcie użytkowania.


     

  • 3. Czy w ramach naboru „10.01 Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki – edukacja przedszkolna” w przypadku BRAKU tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego, możliwe jest ponoszenie wydatków dotyczących dostosowania lub adaptacji pomieszczeń, w tym m.in. do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania?

    Ponoszenie wydatków zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania, w przypadku braku tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego, jest możliwe jednakże musi wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu. Oznacza to, że w OWP w którym realizowany ma być projekt (już na etapie przeprowadzania diagnozy) są dzieci ze specjalnymi potrzebami, które objęte zostaną wsparciem, a w tym celu niezbędne będzie poniesienie wydatków zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeb dostosowania lub adaptacji pomieszczeń podlegać będzie ocenie przez KOP (w tym także element uniwersalnego projektowania).


    Jednocześnie informujemy, że w ramach Działania 6.7 Edukacja przedszkolna, podstawowa oraz kształcenie zawodowe planowane jest ogłoszenie naboru z zakresu szeroko pojętej edukacji włączającej obejmującej m.in. działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń, w tym m.in. do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania.

  • 4. Czy w przypadku gdy w Ośrodku Wychowania Przedszkolnego tworzone będą nowe miejsca i zostaną przewidziane prace związane z adaptacją pomieszczeń pod sale przedszkolne, czy wówczas na etapie składania wniosku potrzebna będzie jakakolwiek dokumentacja projektowa związana z pracami remontowymi? Czy kosztorys prac budowlanych będzie wystarczającym dokumentem?

    W przypadku kosztów związanych z adaptacją pomieszczeń pod sale przedszkolne, na etapie składania wniosku o dofinansowanie IZ FEW nie wymaga dokumentacji projektowej.


    W budżecie wniosku, należy jednak w ramach kategorii „Roboty Budowlane” wykazać koszty związane m.in. z wykonaniem przez podmioty zewnętrzne np.:



    • remontu, modernizacji pomieszczeń,

    • dostosowania budynków,

    • robót montażowych,


    zgodnie z załącznikiem 2 - Wykaz kategorii wydatków dla Działania 10.01.


    W załączniku 3 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych, w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług, IZ FEW wskazała dopuszczalne stawki na podstawie średniej arytmetycznej cen rynkowych oszacowanych na podstawie 3 ofert dla każdej z pozycji. W przypadku założenia w budżecie stawek wyższych niż przedstawione w zestawieniu, Komisja Oceny Projektów każdorazowo na etapie negocjacji, poprosi wnioskodawcę o dane z jego rozeznania rynku, na podstawie, których niniejsze stawki zostały zaproponowane.


    Każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana będzie indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.


    Przy ocenie będą brane pod uwagę również takie czynniki jak: specyfika projektu, stopień złożoności projektu, wielkość grupy docelowej, miejsce realizacji.

  • 5. Czy w ramach naboru „10.01 Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki – edukacja przedszkolna” w przypadku działania „dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym, np. montaż szyn najazdowych” możliwe jest, aby do udziału w projekcie przystąpił Ośrodek Wychowania Przedszkolnego, który nie posiada dostępności architektonicznej i wówczas istnieje możliwość zapewnienia jej w ramach przedsięwzięcia?

    Jest możliwe aby do udziału w projekcie przystąpił Ośrodek Wychowania Przedszkolnego, który nie posiada dostępności architektonicznej jednak wszelkie działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń mogą być realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i muszą wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb.


    Oznacza to, że w OWP w którym realizowany ma być projekt (już na etapie przeprowadzania diagnozy) są dzieci ze specjalnymi potrzebami, które objęte zostaną wsparciem, a w tym celu niezbędne będzie poniesienie wydatków związanych z dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeb dostosowania lub adaptacji pomieszczeń podlegać będzie ocenie przez KOP.


    Jednocześnie informujemy, że w ramach Działania 6.7 Edukacja przedszkolna, podstawowa oraz kształcenie zawodowe planowane jest ogłoszenie naboru z zakresu szeroko pojętej edukacji włączającej obejmującej m.in. działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń.

  • 6. Moje pytanie dot. zapewnienia dostępności w projekcie w ramach naboru 10.01 Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki – edukacja przedszkolna. Trzy OWP są zainteresowane rozszerzeniem oferty zajęć. Kwestia zapewnienia dostępności architektonicznej kształtuje się następująco: - 1 placówka - dostęp do szkoły: posiada pochylnię, nie posiada toalety dostosowanej do OzN. - 2 placówka - szkoła posiada dostępne wejście, nie posiada toalety dostosowanej do OzN. - 3 placówka: do szkoły prowadzi pochylnia, żeby wejść do oddziału trzeba zejść do piwnicy schodami, nie posiada toalety dostosowanej do potrzeb OzN. Czy w związku ze standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027 realizacja projektu jest w tych oddziałach możliwa?

    Zapewnienie dostępności stanowić będzie element oceny formalnej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. We wniosku o dofinansowanie powinna znaleźć się m.in. diagnoza sytuacji danego OWP, konieczne jest także wykazanie w jaki sposób zapewniona zostanie dostępność do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników, należy zatem wykazać, że przewidziane wsparcie będzie realizowane w miejscach zapewniających pełną dostępność także dla osób o specjalnych potrzebach.


    IZ FEW nie wymaga jednak by projekt lub miejsce jego realizacji spełniało wszystkie zawarte w Standardzie elementy, których jest dużo, są one bardzo szczegółowe, a ich specyfika zależy od przewidzianych w projekcie form wsparcia. Zadaniem kryterium formalnego nr 13 jest zbadanie czy wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu. W praktyce oznacza to, że każde dziecko biorące udział w projekcie, w tym także dziecko z niepełnosprawnością, będzie mogło w równym stopniu skorzystać z dostępnych w ramach projektu form wsparcia.

  • 7. Dlaczego wartości pośrednie dla wskaźników w punkcie 15 Podrozdziału 7.2 nie zostały uzupełnione?

    W niniejszym naborze wartość pośrednia dla wskaźników produktu nie została określona, w związku z tym zapisy z punktu 15 nie mają tu zastosowania i tym samym nazwy wskaźników produktu nie zostały uzupełnione danymi. W wyniku omyłki pisarskiej punkt nie został usunięty.

  • 8. Czy w przypadku realizacji projektu dot. realizacji zajęć dodatkowych (bez realizacji tworzenia i funkcjonowania nowych miejsc przedszkolnych - wymaganym jest złożenie oświadczenia że OWP zrzeknie się dotacji celowej czy też nie dotyczy to takiego przypadku?

    W przypadku wsparcia polegającego na realizacji zajęć dodatkowych (bez realizacji tworzenia i funkcjonowania nowych miejsc przedszkolnych) nie ma konieczności zrzekania się dotacji celowej.


    Obowiązek ten dotyczy wyłącznie sytuacji finansowania w projekcie kosztów bieżącego funkcjonowania nowoutworzonego i utrzymywanego w ramach projektu miejsca wychowania przedszkolnego.

  • 9. Czy „budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem” możliwe są wyłącznie w przypadku typu projektu „wsparcie w tworzeniu i funkcjonowaniu nowych miejsc wychowania przedszkolnego w istniejących lub nowo utworzonych ośrodkach wychowania przedszkolnego”? Czy w przypadku gdy Wnioskodawca nie tworzy nowych miejsc wychowania przedszkolnego, to ma wówczas możliwość budowy, wyposażenia, montażu placu zabaw? Czy np. doposażenie placu zabaw pod kątem realizacji np. zajęć (np. w ramach terapii integracji sensorycznej, rozwoju motoryki małej i dużej, stworzeniu ścieżki edukacyjnej) będzie wydatkiem kwalifikowalnym w sytuacji braku tworzenia nowych miejsc? Plac zabaw stanowiłby wówczas wsparcie do prowadzenia zajęć.

    Doposażenie placu zabaw, w opisanym przypadku, może być realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i musi wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb.


    Jeśli z przeprowadzonej przez Państwa diagnozy wynika, że w ramach terapii integracji sensorycznej, rozwoju motoryki małej i dużej niezbędne jest doposażenie/przebudowa placu zabaw (tj. ta adaptacja jest niezbędna do realizacji celu projektu, bo zajęcia będą tam prowadzone) - będzie ono wydatkiem kwalifikowalnym. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeby doposażenia placu zabaw podlegać będzie ocenie przez KOP.