Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 24 z 47

FEWP.06.16-IZ.00-001/24

  • 1. Co mają Państwo na myśli oczekując wykazania zgodności projektu z zakresem interwencji przewidzianym w Programie Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021- 2027? Czy chodzi o wybór interwencji "163. Promowanie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci", czy dodatkowe uzasadnienie zgodności projektu z jej zakresem?

    Kryterium weryfikowane będzie w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie. Jego celem jest sprawdzenie czy zaplanowane w projekcie działania wpisują się w zakres interwencji, który został określony w Programie FEW. W przypadku zaplanowania wsparcia zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej interwencje zaplanowane w projekcie będą wpisywać się w zakres wskazany w programie.

  • 2. Czy w ramach naboru FEWP.06.16-IZ.00-001/24 o dofinansowanie mogą aplikować: • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, będące instytucjami rynku pracy? • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będące instytucjami rynku pracy? W który punkt z katalogu beneficjentów ujętego w Regulaminie konkursu wpisują się w Państwa ocenie powyższe kategorie wnioskodawców? Czy katalog beneficjentów wskazany w Regulaminie (str. 19) jest katalogiem zamkniętym?

    Katalog beneficjentów wskazany w Regulaminie wyboru projektów jest katalogiem zamkniętym i zgodnie ze wskazanymi zapisami osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz instytucje rynku pracy nie mogą aplikować o dofinansowanie w ramach przedmiotowego naboru.

  • 3. Czy już wiadomo w jakim terminie odbędzie się webinar dotyczący konkursu?

    Na ten moment IZ FEW nie planuje organizacji webinaru w ramach naboru. Informacje o ewentualnych szkoleniach można śledzić na stronie https://wrpo.wielkopolskie.pl/szkolenia.

  • 4. Czy w ramach naboru Wnioskodawca może organizować wyjazdy dla uczestników projektu? Jeżeli tak – czy mogą one odbywać się również poza terytorium województwa wielkopolskiego?

    Możliwa jest organizacja wyjazdów dla uczestników projektu. IZ FEW nie wprowadziła także zakazu organizacji wyjazdów poza terytorium województwa wielkopolskiego. Niemniej jednak, planując tego typu działania należy mieć na uwadze, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, wsparcie powinno mieć kompleksowy charakter i prowadzić do długotrwałego wsparcia uczestników projektu. W tym kontekście w pierwszej kolejności należy przeanalizować na ile działania w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze mogą zostać zaplanowane w pobliżu miejsca zamieszkania grupy docelowej, tak by nie miały one jednorazowego charakteru lecz wskazywały na możliwe formy spędzania czasu wolnego także po zakończeniu udziału uczestników w projekcie przy uwzględnieniu m.in. ich możliwości fizycznych i finansowych.

  • 5. Czy w ramach konkursu można tworzyć bardziej formalne struktury, takie jak, np. Kluby Rodzin lub Kluby Integracji Społecznej?

    W ramach naboru możliwe jest m.in. tworzenie i/lub wsparcie istniejących klubów, świetlic, klubów seniora, działalności obywatelskiej, wolontariatu, aktywności w ramach ciał dialogu. Zasadność zaplanowanych form wsparcia każdorazowo ocenia będzie przez Komisję Oceny Projektów.

  • 6. Czy w ramach działań służących włączeniu lub utrzymaniu aktywności społecznej można zaplanować i finansować koszty asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnością?

    Jeśli zapewnienie asystencji osobistej będzie warunkiem koniecznym dla udziału w projekcie osoby z niepełnosprawnością to IZ FEW dopuszcza możliwość finansowania takich kosztów w ramach przedmiotowego naboru. Niemniej jednak, finansowanie kosztów asystentury osobistej powinno zostać uzasadnione indywidualnymi potrzebami danej osoby i być niezbędne z punktu widzenia przewidzianych w ramach projektu form wsparcia tj. związanych ze wsparciem w podejmowaniu aktywności np. poprzez asystenturę podczas organizowanych w ramach projektu wyjść czy wydarzeń lub bezpośrednie wsparcie w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania np. u osób poruszających się na wózku inwalidzkim i wymagających asystentury podczas podróży środkami komunikacji publicznej.

  • 7. Z Regulaminu wynika, iż „W ramach projektów będą realizowane przede wszystkim działania: a. charakterze społecznym, b. o charakterze edukacyjnym, c. mające na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze. Działania wskazane w punkcie c., mają charakter towarzyszący działaniom wskazanym w pkt. a i b; Czy mogliby Państwo wskazać, jaki powinien być udział procentowy działań w ramach pkt. c wobec pozostałych? Ma być to wsparcie towarzyszące, stąd moja wątpliwość, jak wiele ma być zaplanowanych działań w ramach tego typu.

    IZ FEW celowo nie wskazała proporcji w jakiej należy zaplanować poszczególne formy wsparcia. Wskazany zapis sugerujący, że działania z punktu c. maja mieć charakter towarzszący działaniom wskazanym w punktach a. oraz b. wskazuje jedynie, że poprawa kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze powinna raczej być uzupełnieniem działań o charakterze społecznym i edukacyjnym, a nie stanowić główne działania zaplanowane w ramach projektu.


    Dodatkowo, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów wsparcie powinno zostać dostosowane do specyficznych potrzeb grupy docelowej, które zdefiniowane zostaną we wniosku o dofinansowanie projektu. Zapotrzebowanie na dane formy wsparcia może być różne w odniesieniu do specyfiki poszczególnych grup docelowych, dlatego to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek zdiagnozowania potrzeb danej grupy i  w odpowiedzi na nie zaplanowanie działań projektowych.

  • 8. Czy w ramach działań rekreacyjnych i integracyjnych Wnioskodawca może zorganizować spotkanie uczestników projektu w ramach dożynek?

    Obowiązkiem wnioskodawcy jest przeprowadzenie diagnozy i na jej podstawie zaplanowanie wsparcia będącego odpowiedzią na specyficzne problemy danej grupy docelowej. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, wsparcie powinno cechować się kompleksowością tj. obejmować wszystkie działania wskazane w części 7.1 pkt 1 Regulaminu wyboru projektów oraz zapewniać ciągłość zaplanowanych form wsparcia, które umożliwią integrację grupy i jej długotrwałe wsparcie. Na podstawie przedstawionych w pytaniu informacji IZ FEW nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić czy spotkanie w ramach dożynek wpisuje się w zakres wsparcia możliwego do realizacji w ramach naboru.

  • 9. Czy w ramach projektu Wnioskodawca może objąć wsparciem opiekunów faktycznych?

    Tak, jeśli wpisuje się w definicje osoby, rodziny lub społeczności lokalnej z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu wyboru projektów, a zakres zaplanowanego dla nich wsparcia dotyczy obszarów wskazanych w części 7.1 pkt 1 Regulaminu wyboru projektów.

  • 10. W kryterium dostępu nr 4 zostało wskazane, iż w ramach projektu możliwe jest zaplanowanie działań upowszechniających. Proszę o wyjaśnienie i/lub podanie przykładu, o jaki rodzaj wsparcia dokładnie chodzi, tj. jakiego rodzaju działania będą się kwalifikować jako działania upowszechniające.

    Pod pojęciem działań upowszechniających rozumiane są działania zachęcające do szerszego uczestnictwa w różnych formach aktywizacji i integracji społecznej m.in. poprzez pokazanie możliwości angażowania się w różnego rodzaju inicjatywy, wydarzenia czy formy spędzania czasu wolnego organizowane w otoczeniu uczestników projektu.

  • 11. Proszę o udzielenie informacji, jak należy interpretować zapis regulaminu wyboru projektów dot. grupy docelowej -> tj. „W ramach kryterium weryfikowane będzie czy grupę docelową projektu stanowią osoby, rodziny, społeczności lokalne narażone na marginalizację i wykluczenie społeczne lub nimi dotknięte”. Jakie są wyznaczniki dla zakwalifikowania beneficjentów do grupy „narażonej na marginalizację i wykluczenie społeczne”?

    Zapisy kryterium dostępu nr 3 doprecyzowane zostały w części 4.2 Regulaminu wyboru projektów: Projekty są skierowane do osób, rodzin oraz społeczności lokalnych z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu. Dodatkowo, na stronie internetowej naboru znajdują się materiały pomocnicze, w których umieszczony został m.in. materiał nr 13 wskazujący przykładowe dokumenty potwierdzające kwalifikowalność uczestników projektów.

  • 12. Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie kwestii związanej w przyznawaniem punktów premiujących w ramach naboru wymienionego w temacie korespondencji. Kryterium premiujące nr 2 "Realizacja projektu w partnerstwie, w szczególności w partnerstwie wielosektorowym." zakłada premiowanie projektów realizowanych w partnerstwie. Opisane w uzasadnieniu kryterium kombinacje partnerstw warunkujące przyznanie poszczególnej liczby punktów nie przewidują sytuacji, w której PES/organizacja pozarządowa realizuje projekt w partnerstwie z innym PES/organizacją pozarządową. W jaki sposób punktowane będzie partnerstwo pomiędzy dwoma podmiotami o statusie podmiotu ekonomii społecznej / organizacji pozarządowej?

    Kryterium ma na celu premiowanie projektów realizowanych w partnerstwie wielosektorowym. Zgodnie z definicją kryterium wielosektorowość rozumiana jest jako partnerstwo podmiotów reprezentujących różne sektory tj. sektor prywatny, sektor publiczny i tzw. trzeci sektor, w ramach którego wskazane zostały PES oraz organizacje pozarządowe. Dodatkowe punkty przyznawane są w przypadku jeśli partnerzy reprezentują różne sektory, użyte w definicji kryterium stwierdzenie, że w szczególności premiowane są projekty realizowane w partnerstwie wielosektorowym odnosi się do faktu, że im więcej sektorów reprezentują podmioty tworzące partnerstwo,  tym wyższa jest premia punktowa. W przypadku, w którym partnerstwo nawiązane zostanie pomiędzy dwoma podmiotami o statusie podmiotu ekonomii społecznej/organizacji pozarządowej, z uwagi na fakt, że podmioty te reprezentują ten sam sektor, premia punktowa nie zostanie przyznana.

  • 13. Zgodnie z kryterium dostępu „Realizowane działania będą spójne z Wielkopolskim Planem Deinstytucjonalizacji i Rozwoju Usług Społecznych”: Przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku w punkcie 3.7, gdzie Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać, w którą część WPDI wpisują się zaplanowanie we wniosku działania (np. przez wskazanie zgodności z kartami obszarów i kierunkami działań), bardzo proszę o informację, czy w ramach przedmiotowego naboru możliwe jest zaplanowanie wyłącznie tych działań, które w dokumencie WPDI, w części Priorytety, w tabeli z kierunkami działań, wskazane mają w źródle finansowania środki pochodzące z UE, w ramach programu FEW 2021 -2027, w tym w szczególności w ramach Działania FEWP.06.16 Integracja społeczna i aktywizacja społeczna (czyli wyłącznie zakres „AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA i OBYWATELSKA? Czy możliwe jest zaplanowanie we wniosku aplikacyjnym również tych działań, które wskazane są w kolumnach „USŁUGI SPOŁECZNE”, „INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA” i „WŁĄCZENIE SPOŁECZNE” i wpisują się w regulamin konkursu, o czym może świadczyć premiowanie zatrudnienia streetworkerów?

    IZ FEW nie wprowadziła ograniczenia wskazującego, że planowane w projektach działania muszą wpisywać się wyłącznie w zakres działań wskazanych w WPDI jako działania finansowane ze środków pochodzących z UE. Warunkiem spełnienia kryterium jest wykazanie, że działania zaplanowane w projekcie wpisują się w minimum jeden z kierunków działań wskazanych w WPDI (wskazane w definicji kryterium karty obszarów i kierunków działań są jedynie przykładem na podstawie, którego można tę spójność wykazać).

  • 14. W związku z tym, że zapis dot. grupy docelowej, która może zostać objęta wsparciem jest bardzo ogólny, tj. „W ramach kryterium weryfikowane będzie czy grupę docelową projektu stanowią osoby, rodziny, społeczności lokalne narażone na marginalizację i wykluczenie społeczne lub nimi dotknięte”, bardzo proszę o doprecyzowanie, jakie grupy mogą zostać objęte wsparciem. Czy prawidłowe będzie skupienie się na grupach wymienionych w Wielkopolskim Planie Deinstytucjonalizacji i Rozwoju Usług Społecznych na Lata 2023-2026, który obejmuje 5 grup: osoby starsze, rodzina, w tym dzieci (z niepełnosprawnościami, w systemie pieczy zastępczej i adopcji), osoby z ograniczoną sprawnością, osoby w kryzysie bezdomności oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi i w kryzysie psychicznym? Czy osoby, które nie mają ww. trudności/problemów – również można objąć wsparciem? Czy jednak wystarczy, że uczestnicy projektu będą zamieszkiwać na obszarze strategicznej interwencji i wówczas możemy objąć ich wsparciem? Nie muszą być to osoby należące do grup takich, jak np. osoby w kryzysie bezdomności, osoby z niepełnosprawnościami?

    Tak, zgodnie z zapisami części 4.2 Regulaminu wyboru projektów, projekty są skierowanie do osób, rodzin oraz społeczności lokalnych z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu wyboru projektów. Tym samym, IZ FEW zdefiniowała, że zamieszkiwanie wskazanych w załączniku nr 3 obszarów jest elementem świadczącym o byciu osobą narażoną na marginalizację i wykluczenie społeczne. Poza wskazaną przesłanką, wnioskodawca może zdefiniować także dodatkowe elementy charakteryzujące grupę docelową, zgodnie z przeprowadzoną diagnozą. W odniesieniu do wykazania zgodności działań zaplanowanych w projekcie z WPDI, proszę o zapoznanie się z odpowiedzią na pytanie nr 11.


    IZ FEW podkreśla także, że na etapie tworzenia przez wnioskodawców założeń projektowych nie jest w stanie odpowiadać na pytania o zasadność zaplanowanych form wsparcia czy  kierowania go do konkretnej grupy docelowej. To na wnioskodawcy spoczywa obowiązek wykazania zasadności realizacji projektu, którą IZ oceni w odniesieniu do całości zapisów wniosku o dofinansowanie, po zakończeniu naboru i powołaniu Komisji Oceny Projektów.

  • 15. W ramach 3 kryterium premiującego wskazano warunek zaangażowania co najmniej 2 streetworkerów z co najmniej 2-letnim doświadczeniem. Prosimy dookreślić akceptowalne formy zaangażowania streetworkerów (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, inna)? Prosimy również dookreślić minimalny akceptowalny poziom godzinowy zaangażowania streetworkera (np. minimalna akceptowalna liczba godzin miesięcznie lub wymiar czasu pracy). Czy zaangażowanie w ramach projektu organizatorów społeczności lokalnych, w których zakresie obowiązków będzie znajdowała się m.in. realizacja zadań z wykorzystaniem metod streetworkingu oraz inne formy pracy środowiskowej prowadzonej poza instytucjami, w środowisku przebywania klientów będzie uznane za spełnienie 3 kryterium premiującego dotyczącego zatrudnienia w projekcie streetworkerów?

    Zarówno wymiar jak i sposób zaangażowania streetworkerów w działania projektowe powinny zostać dostosowane do specyfiki grupy docelowej, do której kierowany będzie projekt. Należy dobrać je adekwatnie do wniosków z przeprowadzonej diagnozy, w tym zdefiniowanych problemów i umożliwiać realne dotarcie do grupy docelowej i przekładać się na rzeczywiste i długofalowe wsparcie. Zadaniem streetworkera będzie m.in. dotarcie do osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym w ich bezpośrednim środowisku, a realizowane działania wymagać będą zbudowania relacji opartej na zaufaniu oraz zindywidualizowanego i elastycznego podejścia do różnych uczestników projektu – działanie kierowane mogą być np. młodzieży i prowadzone w miejscach ich przebywania np. w parkach, centrach handlowych, klubach czy barach. Kluczowym elementem oceny spełnienia kryterium będzie zatem zbadanie formy i wymiaru zaplanowanego wsparcia do specyfiki i potrzeb danej grupy docelowej. Działania te nie mogą być pozorne, ich nakład oceniany będzie w odniesieniu do specyfiki i potrzeb grupy docelowej, tym samym, w przypadku zaplanowania działań streetworkingowych w ramach stanowiska organizatora społeczności lokalnej IZ FEW rekomenduje wskazanie jaki wymiar zatrudnienia przeznaczony zostanie na działania o charakterze streetworkingu.

  • 16. Czy zaangażowanie w działania w ramach projektu osób posiadających min. 2 letnie doświadczenie w pracy na stanowisku organizatora społeczności lokalnych pracujących m.in. z wykorzystaniem metody streetworkingu będzie wyczerpywało określony w 3 kryterium premiującym warunek co najmniej 2 letniego doświadczenia streetworkera w pracy z grupą docelową?

    Tak, jeśli osoby te wykażą się min. 2-letnim doświadczeniem w pracy z grupą docelową określoną we wniosku o dofinansowanie.

  • 17. W przypadku, gdy grupę docelową projektu będzie stanowić młodzież – na podstawie jakiego przykładowego dokumentu można zakwalifikować udział w projekcie danego nastolatka?

    IZ FEW przypomina, że na stronie internetowej naboru znajdują się materiały pomocnicze, w których umieszczony został m.in. materiał nr 13 wskazujący przykładowe dokumenty potwierdzające kwalifikowalność uczestników projektów. Mając na uwadze grupę docelową, która określona została w Regulaminie wyboru projektów, dla zakwalifikowania w projekcie wystarczającym będzie potwierdzenie faktu zamieszkiwania, uczenia się lub wykonywania pracy na obszarze strategicznej interwencji (zgodnie z załącznikiem nr 3 Regulaminu).

  • 18. Czy młodzież, którą obejmiemy wsparciem musi pochodzić z rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi?

    Nie, zasady kwalifikowania do udziału w projekcie opisane zostały w odpowiedzi na pytanie nr 16.

  • 19. Mam pytanie o uczestników projektu, jest zapis, że w ramach naboru można realizować działania na rzecz integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz aktywizację społeczności na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. W jaki sposób zweryfikować uczestników, czy potrzebne są jakieś dokumenty z ośrodka pomocy społecznej? Czy można ogłosić nabór na stronie internetowej dla chętnych mieszkańców?

    Szczegóły dotyczące grupy docelowej wskazane zostały w kryterium dostępu nr 3 i doprecyzowane w części 4.2 Regulaminu wyboru projektów: Projekty są skierowane do osób, rodzin oraz społeczności lokalnych z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu. Tym samym, IZ FEW zdefiniowała, że zamieszkiwanie wskazanych w załączniku nr 3 obszarów jest elementem świadczącym o byciu osobą narażoną na marginalizację i wykluczenie społeczne. Poza wskazaną przesłanką, wnioskodawca może zdefiniować także dodatkowe elementy charakteryzujące grupę docelową, zgodnie z przeprowadzoną diagnozą.


    Dodatkowo, na stronie internetowej naboru znajdują się materiały pomocnicze, w których umieszczony został m.in. materiał nr 13 wskazujący przykładowe dokumenty potwierdzające kwalifikowalność uczestników projektów.


    Odnosząc się do pytania o możliwość ogłoszenia naboru na stronie internetowej dla chętnych mieszkańców, IZ FEW w Regulaminie wyboru projektów zaleciła sprofilowanie projektów w odniesieniu do określonych grup docelowych np. do osób starszych i do dzieci/młodzieży. Nie zaleca się realizacji projektów, w których wsparcie kierowane będzie do szerokiej nie sprecyzowanej grupy docelowej obejmującej całe społeczności, zatem przyjmowanie do projektu wszystkich zgłaszających się mieszkańców obszarów zdefiniowanych w załączniku nr 3 do regulaminu, nie jest właściwym rozwiązaniem. Ponadto, sposób rekrutacji uczestników projektu stanowić będzie element oceny merytorycznej projektu i powinien uwzględniać m.in. selekcje uczestników w tym opis kryteriów jakimi wnioskodawca posłuży się podczas rekrutacji.

  • 20. Czy ramach naboru FEWP.06.16-IZ.00-001/24 formą wsparcia dla osób z grupy docelowej tj. osób z obszarów strategicznej interwencji mogą być działania aktywizacyjne np. szkolenie zawodowe, staż , doradztwo zawodowe czy tylko działania o charakterze społecznym? Czy działania aktywizacyjne podane powyżej wpisują się w działania o charakterze edukacyjnym? Jeśli nie to proszę o podanie przykładu działania o charakterze edukacyjnym.

    W ramach działań o charakterze edukacyjnym możliwa jest realizacja m.in.  szkoleń lub warsztatów, IZ FEW zwraca jednak uwagę na fakt, że działania te powinny stanowić uzupełnienie planowanych w projekcie działań o charakterze społecznym oraz działań mających na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze. Działania o charakterze edukacyjnym powinny zatem dotyczyć kompetencji, a nie kwalifikacji zawodowych - mogą to być szkolenia np. z zakresu radzenia sobie ze stresem, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, współpracy w grupie lub komunikacji.

  • 21. Czy diagnoza musi zostać przeprowadzona na etapie składania wniosku o dofinansowanie? Znajdę gdzieś wytyczne jak ma ta diagnoza wyglądać?

    Tak, diagnoza powinna zostać wykazana we wniosku o dofinansowanie projektu. W oparciu o wskazaną diagnozę należy określić grupę docelową projektu, a także zaplanować działania projektowe. IZ FEW nie wskazuje jak dokładnie powinna wyglądać diagnoza, niemniej jednak, zgodnie z polami pomocy, które wskazane zostały w systemie LSI:



    • w polu 3.4.2 Cele i rezultaty projektu – tło i uzasadnienie należy  opisać główny problem lub problemy, z którymi borykają się potencjalni uczestnicy projektu. Należy sformułować cel projektu, który będzie opisywał stan docelowy uzyskany dzięki realizacji projektu. Należy wyjaśnić dlaczego projekt powinien być realizowany w kontekście przedstawionego problemu oraz potwierdzić, iż zaplanowane formy wsparcia są adekwatne do jego rozwiązania;

    • w polu 3.4.3 Opis grupy docelowej należy wskazać  grupę docelową, jaka będzie wspierana w ramach projektu oraz jej potrzeby i oczekiwania. Należy wskazać bariery, na które napotykają uczestnicy projektu; skalę zainteresowania potencjalnych uczestników projektu oraz skąd wnioskodawca powziął informacje na jej temat;  sposób rekrutacji uczestników projektu oraz podmiotów obejmowanych wsparciem, w tym kryteriów rekrutacji zapewniających dostępność osobom z niepełnosprawnościami oraz jeśli dotyczy grup premiowanych w ramach naboru.

  • 22. Czy wkład własny ma pochodzić z budżetu gminy? Czy może być pobierana odpłatność od uczestników i ta opłata pokryje wkład własny?

    Zarówno forma jak i źródło pochodzenia wkładu własnego zależą od wnioskodawcy. Wkład własny może pochodzić ze środków własnych wnioskodawcy lub może zostać wniesiony np. w ramach kosztów pośrednich. Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków, możliwe jest także wniesienie wkładu własnego niepieniężnego np. poprzez składniki majątku beneficjenta (np. sprzęt, sala szkoleniowa lub inne pomieszczenia biurowe), które są wykorzystane do realizacji projektu, a z którymi nie wiąże się przepływ środków.


    Wkład własny mogą także stanowić opłaty pobierane od uczestników projektu. Należy zaznaczyć jednak, że opłaty nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie, co może być szczególnie ważne w przypadku wskazanej dla naboru grupy docelowej tj. osób, rodzin, społeczności lokalnych narażonych na marginalizację i wykluczenie społeczne lub nimi dotkniętych.

  • 23. Czy osoby prowadzące np. zajęcia plastyczne muszą posiadać specjalne kwalifikacje?

    Osoby prowadzące zajęcia powinny wykazać się doświadczeniem i umiejętnościami umożliwiającymi im prowadzenie zajęć o określonym we wniosku o dofinansowanie standardzie. IZ FEW nie określiła jakie dokładnie kwalifikacje powinny posiadać osoby prowadzące dane zajęcia, ponieważ wszystko zależy od ich charakteru, stopnia zaawansowania czy celu jakiemu mają służyć. Należy także mieć na uwadze fakt, że w przypadku niektórych grup docelowych np. dzieci czy osób z niepełnosprawnościami konieczne może okazać się posiadanie dodatkowych kwalifikacji uprawniających do pracy z daną grupą lub umożliwiających ich realne wsparcie.

  • 24. Czy z osobami prowadzącymi np. zajęcia plastyczne można podpisać umowę zlecenia?

    Tak, o ile nie są to pracownicy wnioskodawcy.