Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 6 z 6

FEWP.06.05-IZ.00-001/25

  • 1. Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie kwestii dotyczącej kosztów kwalifikowalnych w ramach naboru do Działania 6.5 „Wsparcie pracowników i pracodawców w ramach ZIT”. Czy kosztem kwalifikowalnym w ramach wskazanego działania może być wdrożenie normy ISO 9001, która określa wymagania dla systemu zarządzania jakością w organizacji? Wdrożenie tej normy miałoby na celu m.in. poprawę efektywności pracy, optymalizację procesów realizowanych w urzędzie, a także systematyczne zarządzanie dokumentacją i rejestrem ryzyk w celu eliminacji dublujących się działań i lepszego wykorzystania dostępnych zasobów.

    W przypadku wdrażania normy ISO 9001 wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania, że tego typu działania wpisują się w pierwszy typ projektów, w szczególności w zakres dotyczący wspierania wykorzystania nowych narzędzi kadrowych, szkoleń i organizacji pracy oraz form zarządzania odpowiadających na aktualne potrzeby, pozwalających wykorzystać zasoby kadrowe.
    Należy zatem korzyści z wprowadzenia normy zweryfikować w odniesieniu do swoich pracowników (np. w jaki sposób wprowadzona norma usprawni organizację pracy, zwiększy zaangażowanie i motywację pracowników).
    Ponadto wszystkie zaplanowane w projekcie działania powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy, a zasadność ich finansowania każdorazowo oceniana jest indywidualnie przez Komisję Oceny Projektów, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności planowanych wydatków.
  • 2. W związku z realizacją projektu w formule partnerstwa przez trzy jednostki samorządu terytorialnego (JST) w ramach działania 6.5 Wsparcie pracowników i pracodawców w ramach ZIT, zwracamy się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie, czy prawidłowe jest stosowanie zasady, zgodnie z którą szacowanie wartości zamówień odbywa się odrębnie w ramach każdej jednostki, tj. przez każdego z partnerów samodzielnie, o ile:
    • partner samodzielnie prowadzi postępowanie zakupowe,
    • finansuje zamówienie z budżetu, którym samodzielnie dysponuje,
    • podpisuje umowę z wykonawcą we własnym imieniu.
    Czy w takim przypadku istnieje obowiązek łącznego szacowania wartości zamówień dla całego projektu, czy też zasada indywidualnego szacowania przez każdego z partnerów pozostaje właściwa?

    Jeżeli partner w projekcie samodzielnie prowadzi postępowanie, finansuje zamówienie z budżetu, którym dysponuje oraz w swoim imieniu podpisuje umowę z wykonawcą, to nie musi sumować wartości tego zamówienia z udzielanymi w tym samym projekcie przez innych partnerów. Partnerzy w projekcie mogą wybrać sposób udzielania zamówień, który wymusi łączne szacowanie ich wartości, jednak nie jest to obowiązek. Zasadą pozostaje szacowanie wartości zamówień w ramach jednostki. W przypadku zamówień udzielanych w ramach projektu rekomendujemy korzystanie z Podręcznika beneficjenta i wnioskodawcy programów polityki spójności 2021-2027 „Zamówienia udzielane w ramach projektów”. Link do podręcznika
    https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/122927/zamowienia_udzielan….

  • 3. Bardzo proszę o potwierdzenie czy w ramach naboru 6.5 Wsparcie pracowników i pracodawców w ramach ZIT, możliwe jest zaplanowanie działania dla pracowników samorządowych w postaci zakupu karnetów na basen. W projekcie zostałaby zaplanowana pula środków dla każdego chętnego pracownika, która zakładałaby minimalną liczbę wejść (np. kwota 300 PLN uprawniająca do minimum 10 wejść w okresie trwania projektu). Pracownicy pływalni w porozumieniu z Wnioskodawcą prowadziliby ewidencję wejść dla każdego pracownika, która potwierdzałaby otrzymanie wsparcia przez uczestników.

    W przypadku działań na rzecz ochrony zdrowia/utrzymania pracowników w dobrym zdrowiu dopuszcza się możliwość zaplanowania w ramach projektu udziału pracowników w zajęciach sportowych takich jak np.: joga, pilates, zdrowy kręgosłup, aerobik, aqua aerobik, pływanie. Warunkiem kwalifikowalności wydatków ponoszonych na tego typu wsparcie jest potwierdzenie obecności pracownika na zajęciach, zatem wszelkiego rodzaju karnety powinny być imienne. Niedopuszczalne jest poniesienie wydatku na zakup karnetu np. na basen bez możliwości weryfikacji uczestnictwa pracownika w zajęciach na basenie. To na beneficjencie spoczywa obowiązek takiej weryfikacji i właściwego udokumentowania obecności na zajęciach. Udział pracownika w takich zajęciach może zostać potwierdzony poprzez np. wydruki z systemu - indywidualnego konta na platformie, rejestratora wejść etc., że dana osoba faktycznie korzystała w danym dniu z aktywności. Nie może to być zwykła lista obecności przygotowana przez beneficjenta. Ponadto należy założyć, minimalny procent wykorzystania takiego karnetu. IZ rekomenduje, aby było to minimum 80% jego wartości.
    Jednocześnie IZ zwraca uwagę na ryzyko jakie ponosi beneficjent w przypadku gdy uczestnik projektu z różnych przyczyn nie weźmie udziału w zajęciach, lub jego udział nie zostanie odpowiednio udokumentowany (zgodnie z wymogami IZ) co skutkować może brakiem osiągnięcia założonych celów i wskaźników w projekcie i uznaniem wydatku na zakup karnetu za niekwalifikowalny.
  • 4. W ramach projektu zaplanowane są warsztaty grupowe z fizjoterapeutą w siedzibie urzędu, czy w ramach realizowanego projektu, po zakończeniu warsztatów grupowych, istnieje możliwość zapewnienia indywidualnego poradnictwa dla osób, które zgłosiły taką potrzebę w przeprowadzonej ankiecie, z uwagi na fakt, że nie wszyscy uczestnicy czują się komfortowo, poruszając kwestie zdrowotne na forum grupy?

    Zgodnie z zapisami regulaminu w ramach naboru nie przewiduje się realizacji usług medycznych, a za taką usługę uznaje się indywidualną usługę fizjoterapeutyczna. Zajęcia z fizjoterapeutą powinny mieć wyłącznie charakter edukacyjno-szkoleniowy, a ich formuła nie powinna wykraczać poza formę spotkań grupowych.
  • 5. Czy w ramach naboru wnioskodawcą w ramach Strategii ZIT MOF Poznania może być organizacja pozarządowa, a partnerem przedsiębiorca. Wsparcie kierowane będzie do tego przedsiębiorcy i jego pracowników?

    Zgodnie z kryterium dostępu dotyczącym zgodności projektu z właściwą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych projekt musi wpisywać się w listę projektów Strategii ZIT. W przypadku MOF Poznania wsparcie kierowane musi być do instytucji na terenie Metropolii Poznań rozumianych jako instytucje samorządowe i podmioty od nich zależne. Zatem zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów możliwa jest sytuacja, że organizacja pozarządowa będzie wnioskodawcą, partnerem może być każdy z podmiotów wskazanych w punkcie 4.1 regulaminu, natomiast odbiorcą wsparcia mogą być tylko instytucje samorządowe i podmioty od nich zależne i ich pracownicy z Metropoli Poznań.
  • 6. Czy w ramach naboru FEWP.06.05-IZ.00-001/25 istnieje możliwość zapewnienia w projekcie dla pracowników urzędu indywidualnych konsultacji z dietetykiem, psychoterapeutą – 2 godz/osobę? Wsparcie miałoby charakter edukacyjno-szkoleniowy i dotyczyłoby spersonalizowanych wskazówek w zakresie odżywiania oraz dobrostanu psychicznego i radzenia sobie ze stresem. Taka potrzeba wynika ze wstępnego rozpoznania potrzeb dot. czynników wpływających na zdrowie pracownika w miejscu pracy.

    Zgodnie z zapisami regulaminu w ramach naboru nie przewiduje się realizacji usług medycznych, a za taką usługę uznaje się każdą indywidualną konsultację medyczną. Spotkania ze specjalistami w zakresie ww. usług medycznych mające charakter edukacyjno-szkoleniowy, nie powinny wykraczać poza formę spotkań grupowych.