Sprawdź Fundusze na dany cel,
realizowane w całym kraju
Sprawdź Fundusze na dany cel,
realizowane w całym kraju
Sprawdź, co oferują Fundusze
w Twoim regionie
Sprawdź, co oferują Fundusze
w międzynarodowych programach
Tak, istnieje taka możliwość. Równocześnie, IZ FEW przypomina, że wnoszony w projekcie wkład własny musi spełniać warunki kwalifikowalności opisane w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Tak, spotkanie zostało zaplanowane w formie Webinarium i odbędzie się w środę 5 lipca 2023 r. w godzinach od 10:00 do 11:45 na platformie szkoleniowej ZOOM.
Link do formularza zgłoszeniowego: https://wrpo.wielkopolskie.pl/szkolenia/webinarium-z-dzialania-6-4-wsparcie-pracownikow-i-pracodawcow-sroda-5-lipca-2023-r.
Poprzez sformułowanie „inny pracodawca” należy rozumieć pracodawców innych niż przedsiębiorcy, zatem uczestnikami projektu mogą być m.in. wspomniane osoby zatrudniane w jednostkach samorządu terytorialnego lub NGO, o ile zostaną oddelegowane do udziału w usługach rozwojowych przez swoich pracodawców.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 września 2022 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich zabezpieczenie jest ustanawiane w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową, w przypadku gdy:
W przypadku gdy wartość dofinansowania realizowanych przez Beneficjenta Projektów w ramach FEW przekracza 10 000 000 zł, zabezpieczenie jest ustanawiane w wysokości co najmniej równowartości najwyższej transzy zaliczki wynikającej z umowy o dofinansowanie. Zabezpieczenie wnoszone jest wówczas w formie, o której mowa powyżej (weksel in blanco) oraz w jednej albo kilku z wymienionych w ww. rozporządzeniu (które uwzględnia gwarancję bankową).
IZ FEW zwraca uwagę, iż jeśli danego zabezpieczenia udziela Bank, wówczas beneficjent jest zobowiązany dostarczyć również podpisane upoważnienie do przekazywania informacji objętych tajemnicą bankową. Zabezpieczenie ustanowione terminowo powinno obejmować również okres minimum 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji projektu.
IZ FEW zaznacza, iż Beneficjent zobowiązany jest do zaplanowania zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie w sposób umożliwiający wnioskowanie o kolejne transze dofinansowania co do zasady raz na 3 miesiące (odpowiednia wartość zabezpieczenia). Powyższe ma na celu zapewnienie sprawnej realizacji projektu, a w szczególności zapewnienie płynności zarządzania środkami EFS+.
Ponadto zaznacza się, iż koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, dotyczą technicznej obsługi realizacji projektu i tym samym stanowią koszty pośrednie projektu.
Kryterium nie wprowadza takiego ograniczenia, istotne jest jednak by wykazywane w tabeli usługi były usługami już zakończonymi. Nie należy wskazywać z nazwy, a także wliczać do ogólnej wartości zrealizowanych usług, szkoleń (lub innych usług rozwojowych), których realizacja nie została jeszcze zakończona. Tym samym, można wykazywać zrealizowane i zakończone usługi, niezależnie od faktu czy zakończone zostały projekty/programy w ramach, których były one realizowane.
Formułując zapisy kryterium dostępu nr 3 IZ kierowała się przede wszystkim możliwością zapewnienia realizacji wsparcia przez podmioty posiadające doświadczenie adekwatne do wsparcia udzielanego w projekcie.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. z punktem dot. przedmiotu projektu oraz punktem 7.1, projekt ma dotyczyć realizacji wsparcia rozwojowego kierowanego do przedsiębiorstw, przedsiębiorców, pracodawców i ich pracowników, realizowanego przez Podmiotowy System Finansowania za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych, zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami.
Mając na uwadze fakt, że pod pojęciem usług rozwojowych rozumiane są usługi (szkolenia, doradztwo lub studia podyplomowe) mające na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowujące do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalające na ich rozwój, w ramach kryterium dostępu można wykazać zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty/programy na rzecz przedsiębiorców lub pracodawców w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, w tym także w formule wsparcia rozwojowego.
IZ FEW wyjaśnia, że konieczność wskazania danych kontaktowych ww. podmiotów wynika z potrzeby potwierdzenia posiadania wymaganego do realizacji projektu doświadczenia. Mając na uwadze liczebność przewidzianych w projektach grup docelowych, obszar ich realizacji, planowane do osiągnięcia w ramach naboru wartości wskaźników, dostępną dla poszczególnych podregionów alokację jak i okres realizacji, IZ FEW podjęła decyzję, że weryfikowanie posiadanego przez Wnioskodawcę doświadczenia jedynie na podstawie oświadczenia nie będzie wystarczające, stąd w tabeli pojawiła się konieczność wskazania podmiotów, które będą mogły potwierdzić wykazywane przez Wnioskodawcę doświadczenie.
Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że w tabeli należy podać np. telefon kontaktowy, mail lub adres strony internetowej podmiotu. Wskazane dane są co do zasady ogólnodostępnymi danymi kontaktowymi, które w żaden sposób nie zdradzają tajemnicy przedsiębiorstwa czy innych podmiotów. W omawianej tabeli, IZ FEW podkreśliła, że należy wskazywać wyłącznie dane instytucjonalne, bez wskazywania danych osobowych, które wymagałyby zgody na ich przetwarzanie.
Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu wymagane doświadczenie powinien posiadać Wnioskodawca, nie ma zatem możliwości by kryterium zostało spełnione wyłącznie przez Partnera lub Wnioskodawcę i Partnera łącznie.
Nie ma dokumentu/zapisu wskazującego procentowe wartości dofinansowania dla poszczególnych podmiotów.
Zgodnie z zapisami punktu 7.1 Regulaminu wyboru projektów: W celu zapewnienia jednolitych zasad wsparcia, Beneficjent w terminie 30 dni kalendarzowych, od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, jest zobligowany do przekazania do akceptacji IZ FEW Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie. Przedmiotowy regulamin powinien uwzględniać preferencje dla m.in:
W związku z powyższym wyższy poziom dofinansowania mogą otrzymać m.in. podmioty korzystające z usług rozwojowych prowadzących do nabycia kwalifikacji oraz podmioty działające lub planujące działać w obszarach RIS lub PES. Równocześnie, zgodnie z ww. zapisami Regulaminu wyboru projektów, zapisy te powinny znaleźć się Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który wymagać będzie akceptacji IZ FEW. Tym samym, zarówno możliwość jak i zasady przyznawania wyższego poziomu dofinansowania powinny zostać określone w drodze konsultacji Beneficjentów z
IZ FEW.
Tak, jeśli wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców lub pracodawców o łącznej wartości co najmniej połowy wartości planowanego projektu to kryterium zostanie spełnione.
Tak, mając na uwadze fakt, że pod pojęciem usług rozwojowych rozumiane są usługi (szkolenia, doradztwo lub studia podyplomowe) mające na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowujące do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalające na ich rozwój, w ramach kryterium dostępu można wykazać zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty/programy na rzecz przedsiębiorców lub pracodawców w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, w tym także w formule wsparcia rozwojowego.
W ramach przedmiotowego naboru istnieje możliwość dodawania własnych wskaźników. Tego typu wskaźniki powinny zostać określone jako Wskaźniki specyficzne dla projektu.
Równocześnie, IZ FEW podkreśla, by przed określeniem dodatkowych wskaźników rozważyć zasadność oraz konieczność ich zastosowania. Wskaźniki, co do zasady, powinny bezpośrednio odnosić się do realizowanego w projekcie wsparcia oraz nie powinny one powielać określonych w Regulaminie wyboru projektów wskaźników kluczowych. Dodatkowo,
IZ FEW nie wprowadziła takiego ograniczenia. Liczba Operatorów regionalnych wybranych w danych podregionach uzależniona będzie od liczby i jakości złożonych wniosków o dofinansowanie projektu. Tym samym, decyzja o liczbie wyłonionych Operatorów regionalnych określona zostanie po zakończeniu etapu oceny projektów.
W ramach przedmiotowego naboru, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktem 7.1, wsparcie rozwojowe będzie kierowane do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu. Zakres wsparcia powinien być odpowiedzią na przedstawiona we wniosku o dofinansowanie diagnozę. W związku z powyższym Wnioskodawca ma możliwość uwzględnienia we wniosku o dofinansowanie wsparcia skierowanego do dużych przedsiębiorstw.
Równocześnie, zgodnie z zawartą w regulaminie wyboru projektów, informacją wskaźnik: Liczba dużych przedsiębiorstw objętych usługami rozwojowymi podlega wyłącznie monitorowaniu co jest weryfikowane we wnioskach o płatność.
Mając na uwadze specyfikę realizowanego w projekcie wsparcia oraz zasady funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych, IZ FEW dopuszcza sytuacje, w których na etapie wypełniania zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, niemożliwe będzie określenie dokładnych szczegółów przewidzianych do realizacji usług rozwojowych, w tym szkoleń. Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że przy projektowaniu wsparcia należy mieć na uwadze zapisy Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktów 7.1 i 7.2, w których wskazane zostały najważniejsze informacje odnoszące się m.in. do zasad Podmiotowego Systemu Finansowania oraz opisujące ścieżkę pozyskania wsparcia.
IZ FEW nie widzi konieczności doprecyzowania zapisów kryterium dostępu nr 3 w wyżej wskazanym zakresie. Zgodnie z zawartym w Regulaminie wyboru projektów opisem definicji kryterium: Wnioskodawca celem potwierdzenia ww. doświadczenia jest zobligowany dołączyć do wniosku poprawnie wypełnioną tabelę, stanowiącą załącznik do Regulaminu wyboru projektów. W opinii IZ FEW, poprawnie wypełniona informacjami tabela będzie wystarczającym dokumentem. Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, iż zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktem 7.1, wsparcie rozwojowe należy skierować do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu.
W przedmiotowym naborze partnerstwo w projekcie nie jest warunkiem obligatoryjnym. Wnioskodawca, o ile spełnia wszystkie wymagania dotyczące podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu, może występować sam.
Zgodnie z opisem zawartym w definicji kryterium: W ramach procedury wyboru projektu do dofinansowania Instytucja Organizująca Nabór może zweryfikować prawdziwość podanych informacji np. poprzez kontakt ze wskazaną przez wnioskodawcę instytucją oraz Kryterium jest weryfikowane przede wszystkim w oparciu o zapisy wniosku, doświadczenie Instytucji Zarządzającej oraz pozyskane przez Instytucję Zarządzającą informacje. Weryfikacja wskazanych informacji ma na celu jedynie potwierdzenie opisanego przez Wnioskodawcę doświadczenia, a więc weryfikacje czy przedstawiony opis doświadczenia, w tym informacje o zrealizowanych wskaźnikach czy terminowej realizacji projektu, są informacjami prawdziwymi. Dokonując weryfikacji IZ FEW będzie brała pod uwagę przyczyny ewentualnych trudności czy opóźnień, analizując przede wszystkim czy były to jednostkowe przypadki czy powtarzały się częściej, a także czy wynikały z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy. na ocenę spełnienia kryterium nie będą wpływały opóźnienia w realizacji wynikające z przyczyn niezależnych od Beneficjenta/Wnioskodawcy.
IZ FEW potwierdza, że w ramach wskazanych wskaźników obowiązuje definicja wskazana w Liście wskaźników kluczowych 2021‑2027 EFS+, zgodnie z którą do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Pełna lista wskaźników, wraz z ich definicjami, znajduje się na stronie internetowej pod adresem https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-kluczowych/lista-wskaznikow-kluczowych-efs/
Szczegółowy opis ścieżki pozyskania wsparcia wraz z obowiązkami leżącymi po stronie Operatora regionalnego, został opisany w punktach 7.1 i 7.2 Regulaminu wyboru projektów. Wskazuje on, że rolą Operatora regionalnego jest przede wszystkim kwalifikowanie przedsiębiorców i innych pracodawców do udziału w projekcie poprzez sprawdzenie spełnienia warunków formalnych, podpisywanie umów, nadawanie ID wsparcia, dokonywanie oceny i weryfikacji przekazanej dokumentacji związanej ze zrealizowaną usługą rozwojową, dokonywanie refundacji odpowiedniej części kosztów za usługę rozwojową, wydawanie zaświadczeń o uzyskanej pomocy de minimis, a także prowadzenie monitoringu i kontroli realizowanego wsparcia.
Zgodnie z zasadami Podmiotowego Systemu Finansowania to przedsiębiorca dokonuje swobodnego wyboru usług rozwojowych odpowiadających na potrzeby rozwojowe danego przedsiębiorstwa lub jego pracowników – przedsiębiorca występuje z formularzem zgłoszeniowym do Operatora i przedstawia wyszukaną ofertę usługi z systemu BUR (z przypisanym identyfikatorem karty usługi rozwojowej) wraz ze wskazanym miejscem jej realizacji.
Tym samym, nie ma możliwości realizacji wsparcia zgodnie z przedstawionymi przez Państwa założeniami.
Poprzez wartość projektu należy rozumieć całkowitą wartość wskazanego we wniosku o dofinansowanie projektu budżetu, na którą składa się wartość dofinansowania oraz wnoszony przez Beneficjenta wkład własny. Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że wkład własny liczony jest od całkowitej wartości budżetu projektu, a nie jak wskazano w pytaniu, od wartości przekazanego dofinansowania. Doświadczenie powinno zostać zatem wykazane na połowę całkowitej wartości projektu – 70% dofinansowania i 30% wkładu własnego liczonego od pełnej wartości projektu.
Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że kryterium dotyczące posiadanego doświadczenia nie wprowadza ograniczenia co do obszaru realizacji wykazywanych usług. Tym samym nie ma konieczności wykazywania jedynie usług realizowanych na obszarze województwa wielkopolskiego.
Pomoc publiczna I stopnia jest pomocą publiczną, która udzielana jest przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio Beneficjentom. W przedmiotowym naborze taka pomoc nie wystąpi.
Zapis wsparcie rozwojowe jest możliwe do realizacji dla podmiotów, które nie otrzymują wsparcia w tym samym zakresie z innych programów, w tym z poziomu krajowego ma na celu zapewnienie braku możliwości podwójnego finansowania tych samych działań. Odnosi się do korzystania ze wsparcia w ramach innych programów regionalnych, usług rozwojowych finansowanych z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, a także działaniami wdrażanymi w Krajowym Planie Odbudowy (dot. Inwestycji 4.4.1 praca zdalna). Analizie pod kątem ryzyka podwójnego finansowania powinien podlegać udział tego samego pracownika w tym samym szkoleniu u tego samego wykonawcy (niezależnie od terminu, kiedy szkolenie miało miejsce).
W ramach kosztów bezpośrednich należy wskazać wszystkie koszty bezpośrednio związane z realizacją zadań merytorycznych. Dodatkowo, każdy z planowanych wydatków we wniosku powinien zostać przyporządkowany do adekwatnej kategorii wydatków, których definicje zawarto w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów.
Równocześnie, IZ FEW podkreśla, ze koszty w zakresie zarządzania, rekrutacji i administrowania projektem, obejmujące wydatki o charakterze administracyjnym i organizacyjnym, niezwiązane bezpośrednio z realizacją zadań merytorycznych stanowią koszty pośrednie. Dodatkowo, każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.