Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 24 z 51

FEWP.06.04-IZ.00-001/23

  • 1. Czy wkład własny do projektu może pochodzić z wkładu prywatnego przedsiębiorstw opłacanych za usługę rozwojową, a nie podlegających refundacji w ramach projektu?

    Tak, istnieje taka możliwość. Równocześnie, IZ FEW przypomina, że wnoszony w projekcie wkład własny musi spełniać warunki kwalifikowalności opisane w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

  • 2. Czy planowane jest spotkanie informacyjne dla Wnioskodawców dotyczące konkursu z działania: Działanie 6.4 Wsparcie pracowników i pracodawców - Wybór Operatorów regionalnych BUR?

    Tak, spotkanie zostało zaplanowane w formie Webinarium i odbędzie się w środę 5 lipca 2023 r. w godzinach od 10:00 do 11:45 na platformie szkoleniowej ZOOM.


    Link do formularza zgłoszeniowego: https://wrpo.wielkopolskie.pl/szkolenia/webinarium-z-dzialania-6-4-wsparcie-pracownikow-i-pracodawcow-sroda-5-lipca-2023-r.

  • 3. Zgodnie z punktem 4.2 Regulaminu konkursu – cyt. „Projekty są skierowane do: przedsiębiorców i innych pracodawców (z uwzględnieniem właścicieli i kadry zarządzającej), w tym przechodzących procesy adaptacyjne, modernizacyjne i restrukturyzacyjne i ich pracowników.” Co oznacza sformułowanie „innych pracodawców”? Czy projektem mogą być objęte np. osoby zatrudnione w jst lub NGO?

    Poprzez sformułowanie „inny pracodawca” należy rozumieć pracodawców innych niż przedsiębiorcy, zatem uczestnikami projektu mogą być m.in. wspomniane osoby zatrudniane w jednostkach samorządu terytorialnego lub NGO, o ile zostaną oddelegowane do udziału w usługach rozwojowych przez swoich pracodawców.

  • 4. Czy zabezpieczenie może stanowić gwarancja bankowa oraz czy koszt gwarancji bankowej może stanowić koszt kwalifikowalny w projekcie? (pytanie od Punktu Informacyjnego w Kaliszu)

    Zgodnie z  Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 września 2022 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich zabezpieczenie jest ustanawiane w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową, w przypadku gdy:



    1. wartość zaliczki nie przekracza 10 000 000 zł lub

    2. beneficjent jest podmiotem świadczącym usługi publiczne lub usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 93 i art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub jest instytutem badawczym w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498).


    W przypadku gdy wartość dofinansowania realizowanych przez Beneficjenta Projektów w ramach FEW przekracza 10 000 000 zł, zabezpieczenie jest ustanawiane w wysokości co najmniej równowartości najwyższej transzy zaliczki wynikającej z umowy o dofinansowanie. Zabezpieczenie wnoszone jest wówczas w formie, o której mowa powyżej (weksel in blanco) oraz w jednej albo kilku z wymienionych w ww. rozporządzeniu (które uwzględnia gwarancję bankową).


    IZ FEW zwraca uwagę, iż jeśli danego zabezpieczenia udziela Bank, wówczas beneficjent jest zobowiązany dostarczyć również podpisane upoważnienie do przekazywania informacji objętych tajemnicą bankową. Zabezpieczenie ustanowione terminowo powinno obejmować również okres minimum 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji projektu.


    IZ FEW zaznacza, iż Beneficjent zobowiązany jest do zaplanowania zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie w sposób umożliwiający wnioskowanie o kolejne transze dofinansowania co do zasady raz na 3 miesiące (odpowiednia wartość zabezpieczenia). Powyższe ma na celu zapewnienie sprawnej realizacji projektu, a w szczególności zapewnienie płynności zarządzania środkami EFS+.


    Ponadto zaznacza się, iż koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, dotyczą technicznej obsługi  realizacji projektu i tym samym stanowią koszty pośrednie projektu.

  • 5. Czy w ramach kryterium dostępu nr 3 wykazywać należy wyłącznie zakończone projekty?

    Kryterium nie wprowadza takiego ograniczenia, istotne jest jednak by wykazywane w tabeli usługi były usługami już zakończonymi. Nie należy wskazywać z nazwy, a także wliczać do ogólnej wartości zrealizowanych usług, szkoleń (lub innych usług rozwojowych), których realizacja nie została jeszcze zakończona. Tym samym, można wykazywać zrealizowane i zakończone usługi, niezależnie od faktu czy zakończone zostały projekty/programy w ramach, których były one realizowane.

  • 6. Kryterium dostępu nr 3 „Wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców lub pracodawców o łącznej wartości co najmniej połowy wartości planowanego projektu”. Czy powyższe zapisy oznaczają, że projekty mogą być realizowane tylko przez instytucje realizujące szkolenia?. Co należy rozumieć pod pojęciem realizacji usług szkoleniowych?

    Formułując zapisy kryterium dostępu nr 3 IZ kierowała się przede wszystkim możliwością zapewnienia realizacji wsparcia przez podmioty posiadające doświadczenie adekwatne do wsparcia udzielanego w projekcie.


    Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. z punktem dot. przedmiotu projektu oraz punktem 7.1, projekt ma dotyczyć realizacji wsparcia rozwojowego kierowanego do przedsiębiorstw, przedsiębiorców, pracodawców i ich pracowników, realizowanego przez Podmiotowy System Finansowania za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych, zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami.


    Mając na uwadze fakt, że pod pojęciem usług rozwojowych rozumiane są usługi (szkolenia, doradztwo lub studia podyplomowe) mające na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowujące do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalające na ich rozwój, w ramach kryterium dostępu można wykazać zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty/programy na rzecz przedsiębiorców lub pracodawców w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, w tym także w formule wsparcia rozwojowego.

  • 7. Proszę o wskazanie wyjaśnienia na temat przyczyn konieczności pozyskiwania danych przedsiębiorstw (wymaga pozyskania zgody powyższych) wskazanych w tabeli weryfikujących kryterium dostępu nr 3.

    IZ FEW wyjaśnia, że konieczność wskazania danych kontaktowych ww. podmiotów wynika z potrzeby potwierdzenia posiadania wymaganego do realizacji projektu doświadczenia. Mając na uwadze liczebność przewidzianych w projektach grup docelowych, obszar ich realizacji, planowane do osiągnięcia w ramach naboru wartości wskaźników, dostępną dla poszczególnych podregionów alokację jak i okres realizacji, IZ FEW podjęła decyzję, że weryfikowanie posiadanego przez Wnioskodawcę doświadczenia jedynie na podstawie oświadczenia nie będzie wystarczające, stąd w tabeli pojawiła się konieczność wskazania podmiotów, które będą mogły potwierdzić wykazywane przez Wnioskodawcę doświadczenie.


    Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że w tabeli należy podać np. telefon kontaktowy, mail lub adres strony internetowej podmiotu. Wskazane dane są co do zasady ogólnodostępnymi danymi kontaktowymi, które w żaden sposób nie zdradzają tajemnicy przedsiębiorstwa czy innych podmiotów. W omawianej tabeli, IZ FEW podkreśliła, że należy wskazywać wyłącznie dane instytucjonalne, bez wskazywania danych osobowych, które wymagałyby zgody na ich przetwarzanie.

  • 8. Zgodnie z brzmieniem Kryterium dostępu nr 3 Wnioskodawca musi posiadać doświadczenie w realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców lub pracodawców o łącznej wartości co najmniej połowy wartości planowanego projektu. Proszę o informację: czy kryterium to musi zostać spełnione wyłącznie przez Wnioskodawcę, czy też może zostać spełnione przez Partnera bądź przez Wnioskodawcę i Partnera łącznie?

    Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu wymagane doświadczenie powinien posiadać Wnioskodawca, nie ma zatem możliwości by kryterium zostało spełnione wyłącznie przez Partnera lub Wnioskodawcę i Partnera łącznie.

  • 9. Zapis z Regulaminu dotyczący dofinansowania usługi rozwojowej: „Co do zasady, poziom dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej wyniesie maks. 70% jej kosztów. Wyższy poziom może dotyczyć podmiotów objętych preferencjami, o ile zostanie to określone w Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie i umożliwi to montaż finansowy” – Czy jest dokument/zapis w którym mowa ile dokładnie, kto może uzyskać jaki % dofinansowania?

    Nie ma dokumentu/zapisu wskazującego procentowe wartości dofinansowania dla poszczególnych podmiotów.


    Zgodnie z zapisami punktu 7.1 Regulaminu wyboru projektów: W celu zapewnienia jednolitych zasad wsparcia, Beneficjent w terminie 30 dni kalendarzowych, od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, jest zobligowany do przekazania do akceptacji IZ FEW Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie. Przedmiotowy regulamin powinien uwzględniać preferencje dla m.in:



    1. usług rozwojowych, które prowadzą do nabycia kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zarejestrowanych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji oraz posiadających nadany kod kwalifikacji;

    2. przedsiębiorców i innych pracodawców działających lub planujących działać w obszarach regionalnych inteligentnych specjalizacji lub Podmiotów Ekonomii Społecznej.


    W związku z powyższym wyższy poziom dofinansowania mogą otrzymać m.in. podmioty korzystające z usług rozwojowych prowadzących do nabycia kwalifikacji oraz podmioty działające lub planujące działać w obszarach RIS lub PES. Równocześnie, zgodnie z ww. zapisami Regulaminu wyboru projektów, zapisy te powinny znaleźć się Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który wymagać będzie akceptacji IZ FEW. Tym samym, zarówno możliwość jak i zasady przyznawania wyższego poziomu dofinansowania powinny zostać określone w drodze konsultacji Beneficjentów z

    IZ FEW.

  • 10. Czy w przypadku firmy szkoleniowej, która wykaże się doświadczeniem w zakresie realizacji usług szkoleniowych, tj. zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu nr 3, wskazane kryterium również zostanie uznane za spełnione?

    Tak, jeśli wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców lub pracodawców o łącznej wartości co najmniej połowy wartości planowanego projektu to kryterium zostanie spełnione.

  • 11. Czy w ramach kryterium dostępu nr 3 możliwe jest wykazanie zrealizowanych projektów operatorskich dotyczących realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców za pośrednictwem BUR?

    Tak, mając na uwadze fakt, że pod pojęciem usług rozwojowych rozumiane są usługi (szkolenia, doradztwo lub studia podyplomowe) mające na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowujące do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalające na ich rozwój, w ramach kryterium dostępu można wykazać zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty/programy na rzecz przedsiębiorców lub pracodawców w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, w tym także w formule wsparcia rozwojowego.

  • 12. Czy w ramach przedmiotowego naboru istnieje możliwość dodawania własnych wskaźników?

    W ramach przedmiotowego naboru istnieje możliwość dodawania własnych wskaźników. Tego typu wskaźniki powinny zostać określone jako Wskaźniki specyficzne dla projektu.


    Równocześnie, IZ FEW podkreśla, by przed określeniem dodatkowych wskaźników rozważyć zasadność oraz konieczność ich zastosowania. Wskaźniki, co do zasady, powinny bezpośrednio odnosić się do realizowanego w projekcie wsparcia oraz nie powinny one powielać określonych w Regulaminie wyboru projektów wskaźników kluczowych. Dodatkowo,

  • 13. Czy w ramach każdego z subregionów zostanie wybrany jeden operator, czy w ramach danego subregionu może zostać wybranych kilku operatorów?

    IZ FEW nie wprowadziła takiego ograniczenia. Liczba Operatorów regionalnych wybranych w danych podregionach uzależniona będzie od liczby i jakości złożonych wniosków o dofinansowanie projektu. Tym samym, decyzja o liczbie wyłonionych Operatorów regionalnych określona zostanie po zakończeniu etapu oceny projektów.

  • 14. Proszę o potwierdzenie czy w ramach projektu można/należy objąć wsparciem duże przedsiębiorstwa i ich pracowników? W Regulaminie wskazano wyłącznie minimalne wartości wskaźników planowanych do osiągnięcia w odniesieniu do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz ich pracowników, tymczasem w zakresie wskaźników dotyczących dużych przedsiębiorstw i ich pracowników wskazano wartość „0” z informacją o konieczności ich monitorowania.

    W ramach przedmiotowego naboru, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktem 7.1, wsparcie rozwojowe będzie kierowane do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu. Zakres wsparcia powinien być odpowiedzią na przedstawiona we wniosku o dofinansowanie diagnozę. W związku z powyższym Wnioskodawca ma możliwość uwzględnienia we wniosku o dofinansowanie wsparcia skierowanego do dużych przedsiębiorstw.


    Równocześnie, zgodnie z zawartą w regulaminie wyboru projektów, informacją wskaźnik: Liczba dużych przedsiębiorstw objętych usługami rozwojowymi podlega wyłącznie monitorowaniu co jest weryfikowane we wnioskach o płatność.

  • 15. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów: W przypadku organizacji szkoleń konieczne jest podanie najważniejszych informacji dotyczących sposobu ich organizacji (liczba uczestników, miejsce prowadzenia zajęć/szkoleń/kursów, liczba edycji kursu, warunki do jego rozpoczęcia, planowane harmonogramy z liczbą godzin szkoleniowych, zaangażowana kadra, ramowy opis programu nauczania, materiały szkoleniowe jakie zostaną przekazane uczestnikom. Czy definiując organizację szkoleń można przez to rozumieć zaplanowane udzielenie wsparcia. Nie można natomiast zaplanować szczegółów. Karty usług w tym zakresie mogą być nieuzupełnione do 5 dni od rozpoczęcia usługi i są indywidualnie ustalane pomiędzy uczestnikami a usługodawcą.

    Mając na uwadze specyfikę realizowanego w projekcie wsparcia oraz zasady funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych, IZ FEW dopuszcza sytuacje, w  których na etapie wypełniania zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, niemożliwe będzie określenie dokładnych szczegółów przewidzianych do realizacji usług rozwojowych, w tym szkoleń. Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że przy projektowaniu wsparcia należy mieć na uwadze zapisy Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktów 7.1 i 7.2, w których wskazane zostały najważniejsze informacje odnoszące się m.in. do zasad Podmiotowego Systemu Finansowania oraz opisujące ścieżkę pozyskania wsparcia.

  • 16. W poprzedniej edycji konkursu, w zakresie kryterium dot. doświadczenia, widniał zapis: Weryfikacja spełnienia kryterium będzie odbywać się na podstawie dokumentów, potwierdzających, że Wnioskodawca – operator świadczył usługi na rzecz MŚP. Do wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca jest zobowiązany załączyć dokumenty potwierdzające wskazane we wniosku doświadczenie. Teraz takiego nie ma, proszę o doprecyzowanie.

    IZ FEW nie widzi konieczności doprecyzowania zapisów kryterium dostępu nr 3 w wyżej wskazanym zakresie. Zgodnie z zawartym w Regulaminie wyboru projektów opisem definicji kryterium: Wnioskodawca celem potwierdzenia ww. doświadczenia jest zobligowany dołączyć do wniosku poprawnie wypełnioną tabelę, stanowiącą załącznik do Regulaminu wyboru projektów. W opinii IZ FEW, poprawnie wypełniona informacjami tabela będzie wystarczającym dokumentem. Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, iż zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktem 7.1, wsparcie rozwojowe należy skierować do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu.

  • 17. Czy partnerstwo w projekcie jest warunkiem obligatoryjnym, czy Wnioskodawca może występować sam?

    W przedmiotowym naborze partnerstwo w projekcie nie jest warunkiem obligatoryjnym. Wnioskodawca, o ile spełnia wszystkie wymagania dotyczące podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu, może występować sam.

  • 18. Bardzo proszę o interpretacje zapisów kryterium merytorycznego punktowego nr 5 weryfikacji wiarygodności wnioskodawcy i partnerów – wskazano tam m.in., że będzie ona weryfikowana poprzez ustalenie, czy „– nie występowały opóźnienia i problemy w realizacji projektu/-ów na etapie rozliczania wniosków o płatność, w tym zostały zrealizowane wskaźniki założone przez wnioskodawcę/partnera (jeśli dotyczy)”. O ile informacja o zrealizowaniu wskaźników nie budzi wątpliwości, to już fakt czy występowały opóźnienia i problemy w realizacji projektu na etapie rozliczania wniosków o płatność tak, ponieważ takie problemy mogą wynikać z różnych sytuacji, także niezależnych od Wnioskodawcy.

    Zgodnie z opisem zawartym w definicji kryterium: W ramach procedury wyboru projektu do dofinansowania Instytucja Organizująca Nabór może zweryfikować prawdziwość podanych informacji np. poprzez kontakt ze wskazaną przez wnioskodawcę instytucją oraz Kryterium jest weryfikowane przede wszystkim w oparciu o zapisy wniosku, doświadczenie Instytucji Zarządzającej oraz pozyskane przez Instytucję Zarządzającą informacje. Weryfikacja wskazanych informacji ma na celu jedynie potwierdzenie opisanego przez Wnioskodawcę doświadczenia, a więc weryfikacje czy przedstawiony opis doświadczenia, w tym informacje o zrealizowanych wskaźnikach czy terminowej realizacji projektu, są informacjami prawdziwymi. Dokonując weryfikacji IZ FEW będzie brała pod uwagę przyczyny ewentualnych trudności czy opóźnień, analizując przede wszystkim czy były to jednostkowe przypadki czy powtarzały się częściej, a także czy wynikały z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy. na ocenę spełnienia kryterium nie będą wpływały opóźnienia w realizacji wynikające z przyczyn niezależnych od Beneficjenta/Wnioskodawcy. 

  • 19. Proszę o potwierdzenie czy we wskaźnikach rezultatu "Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu" oraz "Liczba osób, które uzyskały zielone kwalifikacje po opuszczeniu programu" należy uwzględniać tylko uczestników, którzy ukończyli usługi i uzyskali dzięki temu kwalifikacje (ZSK) czy także tych, którzy podnieśli kompetencje?

    IZ FEW potwierdza, że w ramach wskazanych wskaźników obowiązuje definicja wskazana w Liście wskaźników kluczowych 2021‑2027 EFS+, zgodnie z którą do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Pełna lista wskaźników, wraz z ich definicjami, znajduje się na stronie internetowej pod adresem https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-kluczowych/lista-wskaznikow-kluczowych-efs/

  • 20. Czy wnioskodawcą może być Lokalna Grupa Rybacka/Działania, której członkami są gminy z wielkopolski. Grupa ta organizowałaby szkolenia dla pracowników jst lub przedsiębiorców z terenu tych gmin, poprzez wybór wykonawców i załatwianie kwestii formalnych, rozliczanie, itp.

    Szczegółowy opis ścieżki pozyskania wsparcia wraz z obowiązkami leżącymi po stronie Operatora regionalnego, został opisany w punktach 7.1 i 7.2 Regulaminu wyboru projektów. Wskazuje on, że rolą Operatora regionalnego jest przede wszystkim kwalifikowanie przedsiębiorców i innych pracodawców do udziału w projekcie poprzez sprawdzenie spełnienia warunków formalnych, podpisywanie umów, nadawanie ID wsparcia, dokonywanie oceny i weryfikacji przekazanej dokumentacji związanej ze zrealizowaną usługą rozwojową, dokonywanie refundacji odpowiedniej części kosztów za usługę rozwojową, wydawanie zaświadczeń o uzyskanej pomocy de minimis, a także prowadzenie monitoringu i kontroli realizowanego wsparcia.


    Zgodnie z zasadami Podmiotowego Systemu Finansowania to przedsiębiorca dokonuje swobodnego wyboru usług rozwojowych odpowiadających na potrzeby rozwojowe danego przedsiębiorstwa lub jego pracowników – przedsiębiorca występuje z formularzem zgłoszeniowym do Operatora i przedstawia wyszukaną ofertę usługi z systemu BUR (z przypisanym identyfikatorem karty usługi rozwojowej) wraz ze wskazanym miejscem jej realizacji.


    Tym samym, nie ma możliwości realizacji wsparcia zgodnie z przedstawionymi przez Państwa założeniami.

  • 21. Zgodnie z brzmieniem Kryterium dostępu nr 3 Wnioskodawca musi posiadać doświadczenie w realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców lub pracodawców o łącznej wartości co najmniej połowy wartości planowanego projektu. Jak dobrze rozumiem wartość projektu to wartość dofinansowania+ wkład własny przedsiębiorstw, np. w podregionie poznańskim wraz z miastem Poznań dofinansowanie wynosi 67 438 899,00 PLN+ 30% wkład własny z tej kwoty to 20 231 669,70 PLN, co daje razem 87 670 568,70 PLN wartości projektu. W związku z tym wyliczeniem należy wykazać się doświadczeniem na połowę kwoty, tj.43 835 284,35 PLN. Nawiązując jeszcze do tego kryterium doświadczenie nie ogranicza się do województwa wielkopolskiego.

    Poprzez wartość projektu należy rozumieć całkowitą wartość wskazanego we wniosku o dofinansowanie projektu budżetu, na którą składa się wartość dofinansowania oraz wnoszony przez Beneficjenta wkład własny. Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że wkład własny liczony jest od całkowitej wartości budżetu projektu, a nie jak wskazano w pytaniu, od wartości przekazanego dofinansowania. Doświadczenie powinno zostać zatem wykazane na połowę całkowitej wartości projektu – 70% dofinansowania i 30% wkładu własnego liczonego od pełnej wartości projektu.


    Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że kryterium dotyczące posiadanego doświadczenia nie wprowadza ograniczenia co do obszaru realizacji wykazywanych usług. Tym samym nie ma konieczności wykazywania jedynie usług realizowanych na obszarze województwa wielkopolskiego.

  • 22. Proszę o podanie definicji pomocy publicznej I stopnia.

    Pomoc publiczna I stopnia jest pomocą publiczną, która udzielana jest przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio Beneficjentom. W przedmiotowym naborze taka pomoc nie wystąpi.

  • 23. Proszę o doprecyzowanie, co należy rozmieć przez "wsparcie w tym samym zakresie z innych programów" (informacja z pkt. Regulaminu 7.1. - 1c)

    Zapis wsparcie rozwojowe jest możliwe do realizacji dla podmiotów, które nie otrzymują wsparcia w tym samym zakresie z innych programów, w tym z poziomu krajowego ma na celu zapewnienie braku możliwości podwójnego finansowania tych samych działań. Odnosi się do korzystania ze wsparcia w ramach innych programów regionalnych, usług rozwojowych finansowanych z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, a także działaniami wdrażanymi w Krajowym Planie Odbudowy (dot. Inwestycji 4.4.1 praca zdalna). Analizie pod kątem ryzyka podwójnego finansowania powinien podlegać udział tego samego pracownika w tym samym szkoleniu u tego samego wykonawcy (niezależnie od terminu, kiedy szkolenie miało miejsce).

  • 24. Jakie koszty można ująć w kosztach bezpośrednich - rekrutacja, obsługa procesu?

    W ramach kosztów bezpośrednich należy wskazać wszystkie koszty bezpośrednio związane z realizacją zadań merytorycznych. Dodatkowo, każdy z planowanych wydatków we wniosku powinien zostać przyporządkowany do adekwatnej kategorii wydatków, których definicje zawarto w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów.


    Równocześnie, IZ FEW podkreśla, ze koszty w zakresie zarządzania, rekrutacji i administrowania projektem, obejmujące wydatki o charakterze administracyjnym i organizacyjnym, niezwiązane bezpośrednio z realizacją zadań merytorycznych stanowią koszty pośrednie. Dodatkowo, każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.