Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 11 z 11

FEWP.06.17-IZ.00-001/23

  • 1. Za jakimi podmiotami można nawiązać partnerstwo w ramach niniejszego naboru?

    Zgodnie z rozdziałem 4.6 Wymagania dotyczące partnerstwa Regulaminu wyboru projektów, wybór partnerów ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie, określonych w podrozdziale 4.1, czyli organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

  • 2. Czy w ramach naboru konieczne jest założenie partnerstwa w projekcie?

    Nie, w ramach niniejszego naboru istnieje możliwość złożenia wniosku samodzielnie lub projekt może być realizowany w partnerstwie. Partnerstwo jest zatem dopuszczalne, ale nie obligatoryjne.

  • 3. Czy jest możliwe np. doposażenie organizacji społeczeństwa obywatelskiego (każdej uczestniczącej organizacji), w 1 laptop, co ma na celu umożliwienie im wdrażania nowych metod działania (m.in. prowadzenie spotkań online)?

    W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, bezpośrednio wynikać z diagnozy potrzeb danej organizacji i co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.


    IZ FEW zwraca zatem uwagę na fakt, że zakup doposażenia, podobnie jak i pozostałe formy wsparcia, powinny być realizowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb danej organizacji. , dlatego wskazywanie we wniosku o dofinasowanie projektu, że każda z objętych wsparciem organizacji będzie potrzebować laptopa wydaje się IZ FEW niezasadne.

  • 4. Zgodnie z kryterium dostępu - Zakres merytoryczny projektu musi dotyczyć m.in. poprawy jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacnianie roli organizacji w dialogu. W ramach załączonych rekomendacji wskazano również wśród Działania na poziomie samych organizacji: wsparcie dodatkowego zatrudnienia w organizacjach. Zwracam się z prośbą o możliwe rekomendowanie formy prawnej wspierania zatrudnienia w sektorze w ramach ww. konkursu oraz informację czy w ramach wspierania jakości zatrudnienia rekomenduje się bezpośrednie dofinansowanie wynagrodzeń w organizacjach?

    Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu, wnioskodawca powinien zaplanować wsparcie m.in. w zakresie poprawy jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacniania roli organizacji w dialogu. Poprzez wskazaną poprawę jakości zatrudnienia IZ FEW rozumie działania związane z wsparciem pracowników m.in. poprzez:



    • umożliwienie im udziału w szkoleniach/warsztatach,

    • wprowadzenie narzędzi, oprogramowania lub metod pracy optymalizujących codzienne procesy i bezpośrednio wpływających na funkcjonowanie organizacji,

    • płatne staże/praktyki realizowane w innych NGO celem wymiany doświadczeń i nabycia umiejętności przekładających się na budowanie potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego i wzmacnianie jej roli w dialogu.


    Z uwagi na przedmiot naboru i charakter projektów, w których duże organizacje wspierać będą potencjał mniejszych, w przypadku realizacji staży/praktyk konieczne będzie zawarcie trójstronnych umów stażowych.


    Mając na uwadze powyższy katalog działań, IZ FEW nie rekomenduje bezpośredniego dofinansowania wynagrodzeń w organizacjach.

  • 5. Czy w ramach wsparcia m.in. w zakresie poprawy jakości zatrudnienia, dopuszczalną formą wsparcia jest przekazanie organizacji (na podstawie zawartej umowy) środków finansowych (w formie prefinansowania lub refundacji) na pokrycie kosztów związanych z podnoszeniem kwalifikacji przez jej pracowników ?Organizacja w założeniu zawierałaby umowę z pracownikiem dot. podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w ramach której zobowiązywałaby się do pokrycia kosztów związanych z podnoszeniem kwalifikacji tj. np. kosztów studiów podyplomowych, zryczałtowanych kosztów związanych z podnoszeniem kwalifikacji wypłacanych w stałej kwocie przez okres podnoszenia kwalifikacji (na pokrycie np. kosztów dojazdów, kosztów pomocy naukowych i in.), z jednoczesnym dopuszczeniem możliwości prefinansowania (refundacji) dodatku do wynagrodzenia dla pracownika (w okresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych).

    W ramach przedmiotowego naboru, jedynym dopuszczalnym przez IZ FEW rozwiązaniem jest wsparcie realizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników. Tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakresy wsparcia np. w obszarze dotyczącym szkoleń dla pracowników i organizuje takie wsparcie samodzielnie lub poprzez zakup usługi na rynku.


    IZ FEW nie dopuszcza finansowania wsparcia na zasadzie refundacji czy prefinansowania.


    IZ FEW zwraca również uwagę, że wskazane w regulaminie wyboru projektów podnoszenie kwalifikacji i kompetencji personelu organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz poprawa jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacnianie roli organizacji w dialogu, muszą dotyczyć i prowadzić do rozwoju i wzmocnienia instytucji – organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zatem ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

  • 6. Doposażenie organizacji społeczeństwa obywatelskiego mające na celu umożliwienie im wdrażania nowych metod działania lub świadczenia nowych rodzajów usług. Czy w ramach powyższego zadania w kategorii kosztów można założyć środki za zakup drobnego doposażenia dla OSO np. komputer, czy takie wydatki można założyć w formie refundacji kosztów za poniesiony wydatek przez OSO?

    W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Nie ma jednak możliwości by tego typu koszty rozliczane były na zasadzie refundacji. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakres doposażenia i dokonuje jego zakupu, następnie przekazuje wyposażenie będącej uczestnikiem projektu organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Przekazanie sprzętu, co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.


    IZ FEW podkreśla, że jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

  • 7. W ramach naboru nie ma możliwości udzielania pomocy de minimis drugiego stopnia dlatego czy wsparcie musi być skierowane typowo na rozwój działalności nieodpłatnej, czy też ze wsparcia należy wykluczyć wszystkie OSO prowadzące działalność gospodarczą bez względu na wspierany obszar?

    IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru nie ma możliwości udzielenia pomocy publicznej na II poziomie, regulamin nie wyklucza jednak możliwości udzielania pomocy de minimis II stopnia.


    IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.

  • 8. Mam pytanie odnośnie konkursu FEWP.06.17-IZ.00-001/23. Wnioskodawcą będzie związek organizacji pozarządowych - stowarzyszenie wpisane do rejestru przedsiębiorców, zwolnione z VAT. Projekt będzie nakierowany na wsparcie organizacji członkowskich. Planuje się drobne doposażenie Wnioskodawcy (komputery, rzutniki, nagłośnienie) – bez zakupu środków trwałych, bez cross financingu. Czy dobrze rozumiem, iż pomoc publiczna ani pomoc de minimis w takim wypadku nie wystąpi, gdyż nie występują wszystkie przesłanki występowania pomocy publicznej (Transfer zasobów publicznych nie skutkuje na rzecz określonego podmiotu, na warunkach korzystniejszych niż rynkowe; w efekcie transferu zasobów publicznych nie występuje i nie wystąpi zakłócenie konkurencji; projekt nie ma wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE)?

    Na podstawie przedstawionych informacji, IZ FEW nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić czy zachodzą przesłanki wskazujące na występowanie pomocy de minimis. To na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.


    Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że zgodnie z kryterium dostępu numer 6 Wnioskodawca posiada wystarczający do realizacji projektu potencjał organizacyjny. Tym samym IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy. Podejmowane w ramach projektu działania powinny służyć budowaniu potencjału działających w regionie organizacji społeczeństwa obywatelskiego tj. uczestników projektu, a nie samego wnioskodawcy.

  • 9. Uprzejmie proszę o informację jakie należy przyjąć kryteria definiowania statusu przedsiębiorstwa w pkt 2.1. Dane Wnioskodawcy. Podział w LSI jest na: duże, małe, mid caps, mikro, nie dotyczy, small mid caps, średnie.

    Z listy rozwijanej należy wybrać status odpowiedni dla wielkości przedsiębiorstwa zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jeśli wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą, nie ma koniczności wskazywania jego statusu i może wówczas wybrać opcję „nie dotyczy”.

  • 10. Czy dobrze rozumiem, iż zgodnie z kryt. 16. Zgodność z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej lub pomocy de minimis – jeśli zaznaczymy w projekcie, iż pomoc publiczna nie wystąpi, a Państwo jednak uznacie, że występują elementy pomocy publicznej, wniosek będzie mógł być poprawiony na etapie negocjacji?

    Tak, zgodnie z opisem znaczenia kryterium W sytuacji gdy na etapie oceny formalnej stwierdzone zostanie, że we wniosku występują elementy pomocy publicznej, przy błędnym oświadczeniu wnioskodawcy istnieje możliwość poprawy na etapie negocjacji. IZ zwraca jednak uwagę na konieczność wnikliwej analizy przez wnioskodawcę zgodności z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

  • 11. Odnośnie doposażenia – Wnioskodawca chce zakupić np. aplikację do organizowania szkoleń i spotkań online, 2 laptopy do prowadzenia szkoleń – czy takie doposażenie jest możliwe?

    W nawiązaniu do wcześniej udzielonej odpowiedzi  IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy, nie wyklucza jednak możliwości zakupu oprogramowania czy drobnego sprzętu służącego realizacji danej formy wsparcia. Kluczem dla kwalifikowalności wydatku będzie jego bezpośrednie powiązanie z celem projektu.  Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.