Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 11 z 11

FEWP.06.16-IZ.00-002/24

  • 1. Czy UP korzystający ze wsparcia z Funduszu Europejskiego dla żywności może skorzystać ze wsparcia żywnościowego w projekcie?

    Osoby korzystające z pomocy udzielanej w ramach FE PŻ mogą być uczestnikami projektu w ramach przedmiotowego naboru oraz mogą skorzystać z rzeczowego wsparcia żywnościowego. W zależności od rodzaju udzielonej pomocy UP, Beneficjent musi zapewnić żeby wsparcie było celowe i racjonalne.

  • 2. Pytanie: Czy wśród grupy docelowej mogą być cudzoziemcy? Czy uczestnicy projektu (dalej UP) muszą posiadać obywatelstwo polskie?

    UP nie muszą posiadać obywatelstwa polskiego. Uczestnik projektu musi wpisywać się w grupę docelową, którą zgodnie z Regulaminem rozdział 4.2 są osoby zagrożone wykluczeniem mieszkaniowym, w kryzysie bezdomności, potrzebujące interwencji kryzysowej i ich otoczenie.


    W Regulaminie w sekcji słownik pojęć zostały zamieszczone definicje grup: osoba w kryzysie bezdomności, dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożona bezdomnością to osoba:


    a) bezdomna w rozumieniu art. 6 pkt 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, czyli osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i niezameldowana na pobyt stały, w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności, a także osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym i zameldowane na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania;


    b) znajdująca się w sytuacjach określonych w Europejskiej Typologii Bezdomności i Wykluczenia Mieszkaniowego ETHOS w kategoriach operacyjnych: bez dachu nad głową, bez mieszkania, w niezabezpieczonym mieszkaniu, w nieodpowiednim mieszkaniu;


    c) zagrożona bezdomnością - osoba znajdująca się w sytuacji wykluczenia mieszkaniowego zgodnie z typologią ETHOS, osoba bezpośrednio zagrożona eksmisją lub utratą mieszkania, a także osoba wcześniej doświadczająca bezdomności, zamieszkująca mieszkanie i potrzebująca wsparcia w utrzymaniu mieszkania.


    Ponadto, projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru  województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych - uczą się, pracują lub zamieszkują  one na obszarze województwa  wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego,  natomiast w przypadku osób  bezdomnych, przebywają one na  tym obszarze).

  • 3. Czy kwalifikowalne będzie wsparcie w postaci posiłków (zarówno paczek żywnościowych, jak i ciepłych posiłków), w tym jadłodajnia?

    Wsparcie udzielane w formie posiłków należy do wydatków kwalifikowalnych w ramach naboru. Należy jednak mieć na uwadze różnorodne formy wsparcia wskazane w kryterium dostępu nr 4, Zakres merytoryczny projektu.

  • 4. Czy osoby w kryzysie bezdomności korzystające z takich usług jak streetworking, łaźnia, pralnia, jadłodajnia należy wykazać we wskaźniku jako UP? Może to być bardzo problematyczne, współpraca z osobę bezdomną jest trudna, najpierw trzeba nawiązać relację (głównie praca streetworkera, paczki żywnościowe, pakiety higieniczne pralnia itp.) zanim będzie można udzielić realnego, bardziej wymiernego wsparcia w postaci np. doradztwa, wsparcia psychologicznego, mieszkania treningowe itp. Osoba, która chce skorzystać z łaźni, pralni, nie wypełni szeregu dokumentów rekrutacyjnych itp. Czasami natomiast wystarczy tylko takie wsparcie by wspomóc osobę w kryzysie bezdomności?

    Zgodnie z zapisami Regulaminu rozdz. 4.2 Kwalifikowalność uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie jest potwierdzana bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu, przy czym jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu. W takim przypadku kwalifikowalności uczestnika projektu i podmiotu otrzymującego wsparcie należy potwierdzić najwcześniej na 14 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem wsparcia. Za datę potwierdzenia kwalifikowalności uznaje się datę podpisania dokumentów rekrutacyjnych przez uczestnika projektu/opiekuna prawnego lub osobę upoważnioną z ramienia podmiotu objętego wsparciem.


    Biorąc pod uwagę specyfikę grupy docelowej wydaje się, że można przyjąć, iż przedstawione formy wsparcia (łaźnia, pralnia, jadłodajnia) nie wymagają zbierania wszystkich danych od osób z nich korzystających. W przypadku jednak, kiedy dana osoba zacznie korzystać z innych form (np. psycholog, mieszkanie) należy pozyskać od niej dane i traktować jak UP.

  • 5. Co w sytuacji, w której osoba bezdomna nie posiada dokumentów potwierdzających tożsamość, nr PESEL? W jaki sposób można potwierdzić jej tożsamość?

    Sposoby potwierdzania kwalifikowalności UP zostały wskazane w materiale pomocniczym 13. Dokumenty potwierdzające kwalifikowalność UP, są nimi:


    dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania, uczenia się, świadczenia pracy lub w przypadku osób bezdomnych przebywania na terenie Wielkopolski:


    • przebywanie na obszarze woj. wielkopolskiego (dot. tylko osób bezdomnych) – zaświadczenie z odpowiedniej instytucji lub w przypadku osób nie korzystających ze wsparcia instytucjonalnego oświadczenie o przebywaniu na terenie objętym wsparciem.


    W przypadku osoby zagrożonej wykluczeniem mieszkaniowym, w kryzysie bezdomności, potrzebującej interwencji kryzysowej i ich otoczenia dokumentem potwierdzającym kwalifikowalność jest:


    • zaświadczenie od beneficjenta o wpisywaniu się uczestnika w grupę docelową projektu. Beneficjent powinien posiadać dokumenty, na podstawie których wystawiono powyższe zaświadczenie. Sposób udokumentowania musi pozwalać na zachowanie ścieżki audytu (Ze względu na szczególny charakter grupy docelowej projektów ostateczna forma potwierdzenia kwalifikowalności uczestników projektu zostanie uzgodniona z beneficjentem po wybraniu projektu do dofinansowania).


    Nie ma zatem wymogu aby osoba wspierana miała od pierwszego dnia dokument tożsamości. Częstym bowiem przypadkiem jest brak posiadania dokumentów potwierdzających tożsamość przez osoby dotknięte kryzysem bezdomności. Jeśli tak jest, Beneficjent powinien jednak po nawiązaniu relacji z taką osobą zachęcić ją i dopomóc jej w wyrobieniu takiego dokumentu.

  • 6. Proszę o interpretację osoby zagrożonej bezdomnością, czy za taka osobę można uznać również osoby, którym np po uregulowaniu opłat za mieszkanie niewiele zostaje na życie albo wcale?

    Definicja osoby zagrożonej bezdomnością została wskazana w pytaniu nr 1 (Regulamin, sekcja: słownik pojęć). Niestety wydaje się zatem, że osoba taka nie będzie się kwalifikowała do wsparcia w ramach projektu.

  • 7. Proszę o doprecyzowanie, że w przypadku osób bezdomnych korzystających z takich usług jak pralnia, łaźnia, jadłodajnia, streetworking - nie będą zbierane dane osobowe i nie będą oni wykazywani jako uczestnicy projektu.

    Tak. W przypadku osób bezdomnych korzystających wyłącznie z takich form wsparcia jak pralnia, łaźnia, jadłodajnia czy streetworking nie ma obowiązku zbierania danych od osób z nich korzystających i nie są one traktowane jako uczestnicy projektu. Wsparcie udzielone w takiej formie będzie wykazywane zgodnie z odp. nr 9.

  • 8. Czy w ramach projektu wsparcia osób w kryzysie bezdomności można sfinansować profilaktykę zdrowia psychicznego - lekarza psychiatrę?

    Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 (Podrozdział 4.1 pkt 9) finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej, jako wsparcie towarzyszące.


    W związku z powyższym możliwe jest sfinansowanie usługi zdrowotnej świadczonej przez lekarza psychiatrę lecz wyłącznie w zakresie diagnostyki.

  • 9. W jaki sposób należy wykazać wsparcie w postaci łaźni, pralni, jadłodajni? Czy należy wskazać wskaźnik specyficzny dla projektu - np. liczba wydanych posiłków, potwierdzona podpisem osoby bezdomnej, że posiłek odebrał/skorzystał z łaźni?

    Wsparcie, z którego może skorzystać szeroka grupa odbiorców, w postaci np. łaźni, jadłodajni czy pralni nie jest traktowane jako wsparcie skierowane do uczestnika projektu. Osoby, otrzymujące tego typu wsparcie nie mogą być wykazane w osobowych wskaźnikach kluczowych (także w Innych kluczowych). Dla tego typu działań należy utworzyć wskaźnik specyficzny dla projektu, np. Liczba wydanych posiłków. Sposobem potwierdzenia realizacji powyższego wskaźnika byłaby „liczba dni funkcjonowania łaźni, jadłodajni, pralni itd.”, a źródłem danych będą wówczas karty pracy (zawierających podpisy pracowników łaźni, jadłodajni, pralni).

  • 10. Zgodnie z regulaminem konkursu, do grupy docelowej należą osoby zagrożone wykluczeniem mieszkaniowym zgodnie z typologią ETHOS, w tym osoby bezpośrednio zagrożone eksmisją lub utratą mieszkania. Czy w kontekście tych kryteriów do uczestnictwa w projekcie można zakwalifikować: - najemców z zadłużeniem czynszowym, wobec których: a) właściciel/wierzyciel prowadzi formalną korespondencję, żądającą uregulowania zaległości pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową w celu uzyskania nakazu eksmisji, lub b) toczy się postępowanie sądowe o orzeczenie eksmisji, które nie zostało jeszcze zakończone wyrokiem? - właścicieli lokali z zadłużeniem hipotecznym, wobec których: a) wierzyciel hipoteczny formalnie informuje o planach wypowiedzenia umowy kredytowej w związku z narastającym zadłużeniem, lub b) wierzyciel hipoteczny prowadzi postępowanie przygotowawcze zmierzające do uzyskania nakazu zapłaty i/lub wszczęcia procedury egzekucyjnej związanej z zajęciem lub sprzedażą nieruchomości w celu zaspokojenia roszczeń.

    Tak można. Mimo, że wskazane osoby (jeszcze bez nakazu eksmisji czy zwrotu mienia) nie kwalifikują się obecnie do kategorii osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością wg klasyfikacji ETHOS, jednak mogą kwalifikować się do wskazanej w Wytycznych szerzej rozumianej  grupy osób bezpośrednio zagrożonych eksmisją lub utratą mieszkania – będącej kategorią bardziej otwartą. Zasadność kwalifikowania do projektu takiej grupy osób wynika również z planowanego w projekcie wsparcia obejmującego profilaktykę bezdomności w zakresie m.in. edukacji, poradnictwa oraz pomocy prawnej dotyczącej programów oddłużeniowych i podyktowana jest logiką interwencji planowanych do realizacji w projekcie. 


    Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku innych cech uczestników, które stanowią podstawę kwalifikowalności osób do projektu, również i w przypadku wskazanych powyżej osób należy zapewnić potwierdzenie kwalifikowalności. Ze względu na szczególny charakter grupy docelowej projektów ostateczna forma potwierdzenia kwalifikowalności uczestników projektu zostanie uzgodniona z beneficjentem po wybraniu projektu do dofinansowania.

  • 11. Jedną z pozycji wskazanych w wykazie kategorii wydatków są roboty budowlane. Aby można je było przeprowadzić potrzebne jest zgodnie z prawem krajowym, wykonanie dokumentacji projektowej (np. projektu budowlanego, dokumentacji technicznej, projektu architektoniczno-budowalnego w zależności od zakresu prac). Czy wydatek związany ze sporządzeniem ww. dokumentacji projektowej będzie kwalifikowalny w ramach naboru FEWP.06.16-IZ.00-002/24?

    Tak, wydatek związany ze sporządzeniem dokumentacji projektowej może być wydatkiem kwalifikowalnym w ramach naboru nr FEWP.06.16-IZ.00-002/24.  W ramach kategorii wydatków roboty budowlany można uwzględnić wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej budynku/pomieszczenia. Kwalifikowalna będzie dokumentacja umożliwiająca realizację określonych w projekcie prac, bez której nie zostałyby zrealizowane prace adaptacyjno-modernizacyjne.


    Na etapie oceny złożonego wniosku o dofinansowanie projektu wskazane koszty oceniane będą pod względem ich niezbędności w odniesieniu do realizacji projektu, osiągania jego celów i w zakresie ich kwalifikowalności. Oceniana będzie także racjonalność kosztowa wydatków projektu i poprawność ich uzasadnienia. W przypadku prac zaplanowanych w ramach cross-finansing’u, Wnioskodawca powinien wykazać we wniosku w punkcie 5.2 uzasadnienie tj.: informacje pozyskane z przeprowadzonych rozeznań, kosztorysów inwestorskich i być przygotowanym do przedstawienia na ewentualnych negocjacjach ww. dokumentów w formie skanów poprzez LSI.