Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 10 z 10

FEWP.10.01-IZ.00-002/25

  • 1. W punkcie 3.4.3.1 Wnioskodawca powinien wpisać „Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status”. Wnioskodawca prowadzi punkt przedszkolny przewidziany dla 25 dzieci do którego obecnie uczęszcza 23 dzieci, dla dwóch wolnych miejsc jest prowadzony nabór. Wniosek jest składany w 2025 a ewentualne podpisanie umowy z wnioskodawcą może nastąpić dopiero w II-IIIQ 2026. Do tego czasu zarówno liczba dzieci jak i podział na płeć może ulec zmianie. Co się stanie, jeśli w momencie wyboru wniosku do dofinansowania dane z tabeli 3.4.3.1 nie będą aktualne?

    Dane wskazane w tabeli 3.4.3.1 powinny odzwierciedlać dane wskazane w grupie docelowej tj. jej liczebność, w tym w podziale na płeć, status na runku pracy (np. jeśli wsparciem obejmowana jest kadra z danej placówki) jak i przynależność do pozostałych grup m.in. osób z niepełnosprawnością czy osób z terenów wiejskich. Powinny one być spójne także z danymi przedstawianymi we wskaźnikach.

    IZ FEZ wyjaśnia, że wnioskodawca na etapie tworzenia założeń projektowych musi wiedzieć ile osób chce objąć wsparciem – liczebność grupy docelowej powinna wynikać z przeprowadzonej diagnozy, na tej podstawie określane są potrzeby grupy docelowej oraz projektowany jest zakres wsparcia.
    W uzasadnionych przypadkach ewentualne statusy obejmowanych wsparciem osób, w tym podział na płeć, mogą ulec zmianie, jednak ogólna liczba osób stanowiących grupę docelową nie powinna ulegać zmianom. Tym samym, IZ FEW rekomenduje przyjęcie realnej do osiągnięcia liczebności grupy docelowej – jednym z obowiązujących w ramach naboru wskaźników jest wskaźnik Całkowita liczba osób objętych wsparciem w ramach, którego należy wskazać liczbę osób z grupy docelowej. W przypadku zmniejszenia wartości wskaźnika w trakcie realizacji projektu zastosowanie może mieć tzw. reguła proporcjonalności.

    IZ FEW zwraca również uwagę na fakt, że w ramach naboru dofinansowane zostaną jedynie projekty o całkowitej wartości nieprzekraczającej 200 tys. euro, które rozliczane będą za pomocą kwot ryczałtowych. W praktyce oznacza to, że jedno zadanie stanowi jedną kwotę ryczałtową, która rozliczana jest na podstawie osiągniętej wartości przypisanego do niej wskaźnika. Rozliczenie danej kwoty następuje w systemie „spełnia-nie spełnia” tj. w przypadku niezrealizowania w pełni wskaźników objętych kwotą ryczałtową, cała kwota będzie uznana za niekwalifikowalną. Wskaźniki rozliczające kwotę ryczałtową nie powinny odnosić się do osób, a do liczby zrealizowanych działań. Przykładowe wskaźniki i dokumenty je rozliczające wskazane zostały w materiale pomocniczym.
  • 2. W związku z ogłoszeniem naboru dotyczącego działania 10.1 mam pytanie odnośnie "pkt 1 dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym".
    Mianowicie, czy jeżeli szkoła podstawowa nie ma aktualnie w oddziałach przedszkolnych dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale chciałaby przygotować w placówce miejsce dla tych dzieci stwarzając odpowiednią bazę, stać się konkurencją po to, żeby rodzice z wiejskiej gminy nie musieli wozić dziecka o szczególnych potrzebach do placówek w mieście czy ma szansę pozyskać fundusze?

    Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów istnieje możliwość finansowania wydatków związanych z dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami o ile są one niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym. Tym samym, jeśli wnioskodawca planuje dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami to powinien wykazać, że takie dzieci znajdują się na obszarze danej gminy oraz wskazać jakie są ich potrzeby, a następnie na tej podstawie zaplanować dostosowanie placówki. Z diagnozy musi wynikać np.: czy w placówce są dzieci z niepełnosprawnościami ruchowymi, czy w przyszłości na podstawie pozyskanych danych takie dzieci mogą się pojawić, czy jest prawna i organizacyjna możliwość przyjęcia takich dzieci, czy w okolicy brak placówek wychowania przedszkolnego przyjmujących dzieci z niepełnosprawnością ruchową a rodzice zgłaszają taką potrzebę - dlatego istnieje konieczność dostosowania budynku.

    Podsumowując, jeśli w OWP nie ma aktualnie dzieci z niepełnosprawnością/specjalnymi potrzebami, ale wnioskodawca zidentyfikował, że takie dziecko znajduje się na obszarze danej gminy i konieczne będzie zapewnienie mu miejsca w danej placówce to powinien wykazać te dane we wniosku o dofinansowanie wraz z opisem potrzeb danego dziecka. Równocześnie, jeśli na obszarze gminy znajdują się dzieci z niepełnosprawnościami, które aktualnie uczęszczają już do placówek w mieście (z uwagi na brak dostosowania placówki bliżej miejsca zamieszkania) to zasadnym wydaje się przeprowadzenie ankiety wśród rodziców tych dzieci, która umożliwi zidentyfikowanie ich potrzeb, a także umożliwi określenie skali zainteresowania przeniesieniem dzieci do dostosowanej do potrzeb ich dzieci placówki bliżej miejsca zamieszkania.

    IZ FEW zwraca także uwagę na fakt,, że adaptacja pomieszczeń, wyposażenie i/lub doposażenie OWP nie może stanowić jedynego działania w projekcie. Głównym celem przedmiotowego naboru jest podnoszenie jakości edukacji przedszkolnej obejmujące m.in. podnoszenie kwalifikacji/kompetencji kadry, zwiększanie dostępu do specjalistów oraz rozszerzenie oferty prowadzonych w placówce zajęć.
  • 3. Czy w odniesieniu do wydatków, które nie są uwzględnione w załączniku nr 3 tj. standardzie cen lub przewyższają wskazane w nim ceny jednostkowe, konieczne jest dołączenie do wniosku ofert potwierdzających przeprowadzenie rozeznania rynku?

    Nie, ofert nie należy dołączać do wniosku. Niemniej jednak, IZ FEW zwraca uwagę, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów na etapie negocjacji wnioskodawca będzie zobligowany do przedłożenia ww. rozeznania do wszystkich wydatków przekraczających dopuszczalne kwoty określone w standardzie cen lub wydatków, które nie zostały w nim uwzględnione.
  • 4. W nawiązaniu do dokumentacji naboru FEWP.10.01-IZ.00-002/25 zwracam się z uprzejmą prośbą o informację czy wkład własny niepieniężny w ramach przedmiotowego naboru może zostać wniesiony poprzez udostępnienie sal na potrzeby realizacji projektu w budynku, który wcześniej został poddany termomodernizacji ze środków unijnych. Czy w takiej sytuacji nie zostanie to zakwestionowane jako podwójne finansowanie

    Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 wkład niepieniężny nie może być uprzednio współfinansowany ze środków UE i nie może zachodzić podwójne finansowanie wydatków. Niemniej jednak, mając na uwadze fakt, że termomodernizacja nie dotyczy pojedynczych sal tylko całego budynku oraz uwzględniając rodzaj i charakter poszczególnych wydatków np. wskazane w pytaniu działania termomodernizacyjne oraz udostępnienie sal na potrzeby realizacji projektu dofinansowanego z FST, należy uznać, że w opisanym przypadku nie zachodzi zrefundowanie czy rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków unijnych.

    W związku z powyższym wniesienie wkładu własnego w postaci udostępnienia sal na potrzeby realizacji projektu dofinansowanego z FST w budynku, w którym wcześniej dokonano prac termomodernizacyjnych lub remontowo-budowlanych dofinansowanych np. z EFRR nie będzie stanowiło podwójnego finansowania.
  • 5. Jaki wpływ na punktację na etapie oceny formalnej będzie miało partnerstwo w projekcie lub jego brak? Czy rezygnacja z partnerstwa i samodzielna realizacja zadania będzie miała negatywny wpływ na ocenę wniosku?

    IZ FEW wyjaśnia, że w ramach przedmiotowego naboru nie ma obowiązku zawiązywania partnerstwa. Partnerstwo nie jest także dodatkowo punktowane. Tym samym jeśli wnioskodawca posiada zasoby umożliwiające mu samodzielną realizację projektu to brak partnera nie będzie miał wpływu na ocenę projektu.
  • 6. Jaki jest okres trwałości dla działań miękkich np. zajęć logopedycznych czy z zakresu terapii SI w tym projekcie?

    Co do zasady, w odniesieniu do działań miękkich nie obowiązuje okres zachowania trwałości. Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości w odniesieniu do współfinansowanej w ramach Projektu infrastruktury lub inwestycji produkcyjnych.

    IZ FEW zwraca jednak uwagę, że celem naboru jest podnoszenie jakości edukacji przedszkolnej, dlatego podejmowane w ramach projektu działania nie powinny mieć charakteru jednorazowego, który zostanie zakończony wraz z zakończeniem okresu realizacji projektu.
  • 7. Czy, w sytuacji finansowania dla dziecka zajęć wskazanych w orzeczeniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z otrzymanej dotacji na realizację tego projektu, trzeba będzie zrezygnować z pobierania subwencji oświatowej na to dziecko z niepełnosprawnością?

    Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru można finansować m.in. działania związane z realizacją dodatkowej oferty edukacyjnej oraz mające na celu zwiększenie dostępu do specjalistów. Nie ma natomiast możliwości finansowania działań, które są standardowo oferowane przez placówkę lub dotyczą obowiązków organu prowadzącego wynikających z obowiązujących go przepisów prawa.

    W ramach projektu można zatem zapewnić dzieciom, w tym także dzieciom z niepełnosprawnościami, pakiet dodatkowych zajęć, które dotychczas nie były dla nich finansowane – wówczas nie dojdzie do sytuacji podwójnego finansowania lub zastępowania środków, a tym samym nie ma konieczności rezygnacji z subwencji.
  • 8. W ramach projektu planujemy realizację dwóch zadań z zakresu organizacji zajęć dodatkowych. Czy jeśli chcemy zakupić pomoce dydaktyczne do planowanych zajęć to mamy utworzyć Zadanie 3. Zakup wyposażenia oraz pomocy dydaktycznych do prowadzenia zajęć? Czy koszty zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia przedszkola w którym będą realizowane ww. zajęcia mamy ująć w kosztach tych dwóch zadań?

    Jeśli są to drobne wydatki np. materiały zużywalne, gry edukacyjne czy podręczniki to nie ma konieczności wyodrębniania ich w ramach osobnych zadań. Jeśli jednak są to wydatki objęte limitem np. w ramach wydatków na dostępność lub wydatki związane ze współfinansowaniem infrastruktury, które są objęte obowiązkiem zachowania trwałości, wówczas należy wykazać je w ramach osobnych zadań.

    Dodatkowo, IZ FEW rekomenduje by w przypadku zaplanowania zadań realizowanych przez dłuższy okres np. 2 lata szkolne rozdzielić je na kilka zadań odnoszących się do realizacji zajęć dodatkowych w poszczególnych latach lub nawet semestrach np.:
    • zadanie 1: realizacja zajęć dodatkowych rozwijających kompetencje kluczowe w roku szkolnym 2026/2027 – semestr I;
    • zadane 2: realizacja zajęć dodatkowych rozwijających kompetencje kluczowe w roku szkolnym 2026/2027 – semestr II.
  • 9. Czy w związku z planowaną od stycznia 2026 r. podwyżką wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w wysokości 3% należy już na etapie konstruowania budżetu uwzględnić nowe stawki wynagrodzenia przy kalkulacji stawki godzinowej, czy też wspomnianą podwyżkę należy wykazać w budżecie jako odrębną pozycję?

    Tak, możliwe jest uwzględnienie planowanej podwyżki w budżecie, jednak konieczne jest zamieszczenie informacji o zastosowaniu nowej stawki wynagrodzenia w uzasadnieniu powołując się np. na projekt ustawy budżetowej i okołobudżetowej na rok 2026 lub inne akty prawne uzasadniające taką wysokość podwyżki. Ostateczna decyzja o jej akceptacji należy do Komisji Oceny Projektu.
  • 10. Czy przy wyliczaniu stawki godzinowej wynagrodzenia nauczycieli na potrzeby budżetu projektu możemy uwzględniać takie składniki, jak dodatek stażowy, dodatek wiejski oraz składki PPK (część finansowana przez pracodawcę i część finansowana przez pracownika), pod warunkiem że wszystkie te dodatki są ujęte w regulaminie wynagradzania obowiązującym w danym OWP?

    Kwalifikowalnymi składnikami wynagrodzenia personelu projektu są wynagrodzenie brutto oraz koszty ponoszone przez pracodawcę zgodnie z właściwymi przepisami prawa, w szczególności składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Pracownicze Plany Kapitałowe, odpisy na ZFŚS lub wydatki ponoszone na Pracowniczy Program Emerytalny.