Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 5 z 5

FEWP.10.01-IZ.00-003/23

  • 1. Doradca musi być doradcą zawodowym z odpowiednimi kwalifikacjami, czy może być to pracownik Wnioskodawcy z odpowiednim kompetencjami zawodowymi i doświadczeniem zawodowym?

    Doradztwo przed realizacją usługi rozwojowej może być świadczone tylko i wyłącznie na podstawie umowy o pracę zawartej z operatorem PSF. Preferuje się, aby doradztwo było prowadzone przez wykwalifikowanego doradcę zawodowego, ale nie jest to warunek konieczny. Osoba prowadząca doradztwo powinna mieć odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie wykonywania usługi doradczej.

  • 2. Czy doradztwo w projekcie jest obligatoryjne?

    Operator powinien zapewnić dostęp do dodatkowego wsparcia dla osób dorosłych zainteresowanych podniesieniem swoich umiejętności lub kompetencji lub nabyciem kwalifikacji co najmniej w zakresie:



    1. zbudowania motywacji do rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabycia kwalifikacji;

    2. wsparcia w analizie potrzeb rozwojowych, w tym z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji;

    3. wsparcia w wyborze odpowiednich usług rozwojowych w BUR;

    4. identyfikacji nabytych umiejętności/kompetencji oraz wsparcia w ich walidacji i certyfikacji, w tym zachęcenie do założenia „Mojego portfolio” lub konta Europass.


    W przypadku gdy uczestnik projektu nie wymaga dodatkowego wsparcia w ww. zakresie to doradztwo przed realizacją usługi rozwojowej nie jest obligatoryjne.

  • 3. Pytanie dotyczy Kryterium dostępu nr 3. Czy w tym przypadku brane jest pod uwagę doświadczenie Wnioskodawcy wyłączenie jako Operatora usług rozwojowych dla osób dorosłych zgłaszających się do projektu z własnej inicjatywy? Czy doświadczenie Wnioskodawcy może dotyczyć również innych projektów / programów dofinansowany z EFS dla osób zgłaszających się z własnej inicjatywy (nieoperatorskich) oraz szkoleń/usług rozwojowych zrealizowanych komercyjnie?

    W naborze nr FEWP.10.01-IZ.00-003/23 w kryterium dostępu nr 3: „Wnioskodawca i partner łącznie posiadają doświadczenie w realizacji projektów/programów na rzecz osób dorosłych w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, których wartość wyniosła łącznie nie mniej niż połowa wartości planowanego projektu” z uwagi na specyfikę projektu realizowanego na terenie Wielkopolski Wschodniej, wymagającą grupę docelową oraz preferowane kierunki wsparcia, wymagane jest posiadanie doświadczenia adekwatnego do wsparcia jakie będzie udzielane w projekcie realizowanym w ramach ww. naboru. Oznacza to, że Wnioskodawca powinien w innych projektach/programach pełnić już rolę Operatora, który obsługiwał oraz przekazywał dofinansowanie w zakresie świadczenia usług szkoleniowych na rzecz osób dorosłych. W ramach niniejszego konkursu nie dopuszczamy zatem Wnioskodawców, którzy mogą się wykazać jedynie doświadczeniem w zakresie zrealizowanych szkoleń/usług rozwojowych lub doświadczeniem w realizacji projektów/programów dla osób zgłaszających się z własnej inicjatywy, w których Wnioskodawca nie pełnił roli Operatora BUR.

  • 4. Pytanie dotyczy kontroli projektów PSF w odniesieniu do uczestników wsparcia w miejscu realizacji usługi rozwojowej (wizyta monitoringowa) zgodnie z kartą usługi określonej w BUR – czy jest jakiś zakładany/ rekomendowany poziom % realizacji monitoringu w odniesieniu do wszystkich realizowanych usług oraz jaki % usług rozwojowych powinien monitorować Operator?

    IZ FEW informuje, iż zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, Beneficjent zobowiązany jest do kontroli projektów PSF w odniesieniu do uczestników projektu na dokumentach, w tym w siedzibie beneficjenta oraz w miejscu realizacji usługi rozwojowej (wizyta monitoringowa). IZ FEW w Regulaminie nie określiła wartości procentowej ani ilościowej usług, które powinien kontrolować Operator. Niemniej jednak Beneficjent zobowiązany będzie do stworzenia planu kontroli na reprezentacyjnej grupie uczestników, IZ FEW jako zasadną wartość wskazuje min 10% podpisanych umów. W przypadku pojawienia się nadużyć/uchybień zgłoszonych przez uczestników projektu, Beneficjent będzie każdorazowo zobowiązany do przeprowadzenia kontroli/monitoringu usługi rozwojowej. Jeżeli w trakcie kontroli/monitoringu wykryte zostaną rażące nieprawidłowości/uchybienia konieczne będzie zwiększenie reprezentatywnej próby. IZ FEW informuje, że po każdej kontroli/wizycie monitoringowej należy sporządzić protokół. Beneficjent będzie zobowiązany raportować w postępie rzeczowym wniosku o płatność liczbę przeprowadzonych kontroli oraz wizyt monitoringowych. Ponadto Beneficjent, co miesiąc, będzie przekazywał informację do IZ FEW o nadużyciach oraz uchybieniach w trakcie realizacji projektu w odniesieniu do usług rozwojowych, usługobiorców oraz usługodawców.  

  • 5. Czy jedyną możliwą formą rozliczenia usługi rozwojowej jest refundacja (chodzi o sytuację, gdy uczestnik pokrywa koszty usługi, a następnie przedstawia fakturę i potwierdzenie opłacenia, a operator dokonuje refundacji) oraz czy istnieje możliwość podpisywania umów przez operatora bezpośrednio z wykonawcą usługi, a uczestnik wnosiłby przed realizacją usługi wkład własny?

    ION nie przewiduje zmiany Procedury ubiegania się uczestników projektu o dofinansowanie (zawierającej elementy ścieżki pozyskania wsparcia) określonej w punkcie 7.2 Regulaminu wyboru projektów.


    Wsparcie w ramach projektu udzielane jest uczestnikowi, który przed przystąpieniem do projektu zobowiązany jest do zapoznania się z warunkami udziału w projekcie. Na tej podstawie uczestnik podejmuje decyzję o złożeniu formularza zgłoszeniowego. Po złożeniu formularza zgłoszeniowego oraz jego pozytywnej ocenie Operator podpisuje z uczestnikiem projektu umowę określającą warunki stron oraz nadaje ID wsparcia uczestnikowi. Operator może zawrzeć umowę jedynie bezpośrednio z uczestnikiem projektu z uwagi na to, że nabór dedykowany jest dla osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą nabyć lub podnieść umiejętności/kompetencje lub przekwalifikować się za pośrednictwem BUR. Nie ma możliwości podpisania umowy przez Operatora z wykonawcą usługi. Zgodnie z procedurą uczestnik projektu ponosi 100% kosztów za usługę rozwojową ze środków własnych (tj. innych niż stanowiących dofinansowanie projektu). Następnie po zrealizowaniu usługi na podstawie okazania Operatorowi dokumentów niezbędnych do rozliczenia i ich pozytywnej weryfikacji przez Operatora otrzymuje refundację środków. Całość procesu (łącznie z ew. kontrolą) nie powinna zająć więcej niż 15 dni roboczych (od momentu przedłożenia przez uczestnika projektu dokumentów rozliczających do momentu refundacji przez Operatora).