Sprawdź Fundusze na dany cel,
realizowane w całym kraju
Sprawdź Fundusze na dany cel,
realizowane w całym kraju
Sprawdź, co oferują Fundusze
w Twoim regionie
Sprawdź, co oferują Fundusze
w międzynarodowych programach
W przedstawionej sytuacji w punkcie 3.3.2 oraz 3.4.3.1a należy wskazać liczbę 1.
Tak, zgodnie ze wskazanymi grupami docelowymi, projekty mogą być skierowane m.in. do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego i ich organów prowadzących.
IZ FEW potwierdza, że w ramach przedmiotowego naboru gmina będąca członkiem ZIT ma możliwość aplikowania o dofinansowanie.
IZ FEW potwierdza, że w ramach naboru nie trzeba obligatoryjnie tworzyć nowych miejsc wychowania przedszkolnego.
Zgodnie z zapisami rozdziału 1. Przedmiot naboru Regulaminu wyboru projektów, dopuszcza się możliwość realizacji projektów obejmujących wszystkie lub wybrane działania wskazane w punktach a-e. Szczegółowy zakres projektu każdorazowo powinien wynikać z potrzeb i deficytów zdiagnozowanych na danym obszarze/w danej placówce.
Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że w ramach naboru dofinansowane zostaną jedynie wnioski rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków, tj. wnioski, których wartość przekracza równowartość 894 560,00 PLN (tj. 200 tys. euro).
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, finansowanie kosztów bieżącego funkcjonowania może dotyczyć tylko nowo utworzonych w projekcie miejsc wychowania przedszkolnego tj. w przytoczonym przykładzie dofinansowanie bieżącego funkcjonowania w ramach projektu dotyczyć będzie tylko 2 nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego.
Takie rozwiązanie jest możliwe do realizacji, należy jednak zaznaczyć, że we wniosku o dofinansowanie projektu, każda z gmin powinna przedstawić osobną diagnozę sytuacji danego OWP, w tym także analizę zapotrzebowania na nowe miejsca wychowania przedszkolnego, w przypadku jeśli projekt zakłada tworzenie takich miejsc. Równocześnie, w przypadku tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego wsparcie musi skutkować zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu – w przypadku zawiązania partnerstwa, pomimo wspólnej realizacji projektu, warunek ten musi zostać spełniony przez każdą z tworzących partnerstwo gmin.
Należy również podkreślić, że jedynie gmina będąca partnerem wiodącym ponosić będzie przed IZ FEW pełną odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu, będzie także jedynym podmiotem uprawnionym do kontaktu z IZ FEW.
Tak, istnieje taka możliwość. IZ FEW zwraca jednak uwagę na fakt, że zakres projektu każdorazowo powinien wynikać z potrzeb i deficytów zdiagnozowanych na danym obszarze/w danej placówce. Dodatkowo, przy planowaniu kosztów wsparcia należy posiłkować się zapisami załącznika 1.3 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych, w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Działania 06.07 Edukacja przedszkolna Regulaminu wyboru projektów, w którym wskazane zostały m.in. maksymalne koszty organizacji eventów/wycieczek z dojazdem.
W ramach naboru nie ma możliwości wnioskowania wyłącznie o środki na remont budynku.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, wszelkie zakupy sprzętu lub działania dotyczące infrastruktury będą możliwe tylko, jeżeli są niezbędne do realizacji celu projektu, tj. adaptacja pomieszczeń, wyposażenie i/lub doposażenie OWP może być realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i musi wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb.
IZ FEW zwraca również uwagę na fakt, że koszty remontu zaliczane są do katalogu wydatków cross-financingu, które w ramach przedmiotowego naboru nie mogą łącznie przekroczyć 15% wartości projektu. Oznacza to, że remont nie może stanowić głównego elementu projektu, a jego przeprowadzenie każdorazowo musi być powiązane z wymienionymi w przedmiocie naboru typami projektów. W przypadku uwzględnienia w projekcie prac remontowych, każdorazowo należy wykazać, że ich przeprowadzenie jest niezbędne z punktu widzenia realizacji celu projektu np. utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego lub oferowania zajęć dodatkowych, kompensacyjnych i wyrównujących szanse dzieci np. poprzez konieczność wydzielenia dodatkowego pomieszczenia umożliwiającego realizację zajęć.
Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego jest elementem obligatoryjnym projektu tylko w odniesieniu do działań związanych z finansowaniem kosztów ich bieżącego funkcjonowania, pozostałe, wskazane w przedmiocie naboru, elementy mogą być realizowane bez konieczności tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego.
Należy zaznaczyć, że zwiększenie dostępu do specjalistów dotyczy sytuacji zwiększenia wymiaru zatrudnienia specjalistów w oparciu o zdiagnozowane w danej placówce potrzeby i deficyty w tym zakresie.
Zatrudnienie nie może dotyczyć obowiązków organu prowadzącego, wynikających z ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, która zawiera przepisy wprowadzające standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach tj. przepisy dotyczące minimalnej łącznej liczby nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych, która będzie musiała być zapewniona oraz obowiązków wynikających z Rozporządzenia w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem zatrudnienie specjalisty powinno dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane deficyty, ponad wsparcie zapewniane przez organ prowadzący na podstawie obowiązujących przepisów.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, nowe miejsca wychowania przedszkolnego mogą zostać utworzone m.in. w nowej bazie lokalowej. Tym samym, wskazane 100 miejsc może zostać potraktowane jako nowe miejsca wychowania przedszkolnego jeśli zostaną one utworzone nie wcześniej niż w okresie realizacji projektu oraz spowodują zwiększenie liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu. Należy zaznaczyć, że we wniosku o dofinansowanie należy potwierdzić, że wskazana liczba nowych miejsc wychowania przedszkolnego odpowiada faktycznemu i prognozowanemu w perspektywie 3-letniej zapotrzebowaniu na tego typu usługi na obszarze realizacji projektu.
Przy planowaniu działań projektowych, należy również zwrócić szczególną uwagę na fakt zapewnienia braku podwójnego finansowania tych samych działań – w przedstawionej sytuacji niezasadne wydaje się np. planowanie działań związanych z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń, w tym m.in. do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania lub dostosowaniem istniejącej bazy lokalowej do nowo tworzonych miejsc wychowania przedszkolnego.
IZ FEW nie jest w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, uszczegółowienia wymaga bowiem zakres działań na jakie OWP otrzymała już środki. W przedstawionej sytuacji kluczowe będzie zapewnienie braku pokrywania się planowanych działań z działaniami już finansowanymi w ramach działań wynikających ze strategii ZIT.
Tak, w przedmiotowym naborze jeden wnioskodawca może złożyć kilka wniosków o dofinansowanie.
Tak, o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Należy jednak pamiętać, że wskazana spółka musi wpisywać się w jeden z następujących typów beneficjenta: administracja publiczna, przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne, partnerzy społeczni, organizacje społeczne i związki wyznaniowe, instytucje nauki i edukacji.
Dodatkowo, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że wnioskodawca lub partner, na dzień podpisania umowy o dofinansowanie, musi być organem prowadzącym ośrodek wychowania przedszkolnego, do którego skierowane jest wsparcie w ramach projektu.
Według zapisu regulaminu 6.07 limit cross-financingu należy rozumieć jako sumę kosztów bezpośrednich zaliczoną do tego limitu, powiększoną o naliczone od nich, zgodnie z obowiązującą stawką ryczałtową, koszty pośrednie.
Przykład:
Ogólna wartość projektu (koszty bezpośrednie + koszty pośrednie): 1 000 000,00 PLN
Obowiązująca stawka ryczałtowa kosztów pośrednich: 25%
Limit cross-financingu w ramach naboru: 15% wartości projektu tj. 150 000,00 PLN
Pozycja w budżecie – koszty bezpośrednie: Prace remontowe (cross-financing): 100 000,00 PLN
Naliczone od pozycji „prace remontowe (cross-financing)” koszty pośrednie: 25 000,00 PLN (100 000,00 x 25%)
Suma kosztów w ramach cross-financingu: 125 000,00 PLN (100 000,00 PLN kosztów bezpośrednich + 25 000,00 PLN kosztów pośrednich).
Zmiana w stosunku do wcześniej stosowanej definicji: przed zmianą do limitu wydatków zaliczanych do cross-financingu wliczane były tylko koszty bezpośrednie danej pozycji, aktualnie do tych kosztów bezpośrednich należy dodać naliczoną od nich (nie od wartości całego projektu) wartość kosztów pośrednich, wynikającą z określonej dla projektu stawki ryczałtowej.
IZ FEW wyjaśnia, że na ww. webinarium odwoływała się do zapisów Regulaminu wyboru projektów, które wskazują, że w celu uniknięcia podwójnego finansowania wnioskodawca zapewni (…) w przypadku zaplanowania tworzenia i utrzymania nowych miejsc wychowania przedszkolnego – rezygnację z dotacji z budżetu gminy w stosunku do utworzonych i utrzymywanych w projekcie miejsc wychowania przedszkolnego.
W związku z powyższym, IZ FEW podkreśla, iż celem Instytucji jest zapewnienie, aby w ramach interwencji EFS+ w tym zakresie nie doszło do sytuacji, w której w ramach dofinansowywanych projektów na nowo utworzone miejsca przedszkolne, dany OWP finansował ich bieżącą działalność ze środków EFS+ i jednocześnie w ramach innych dotacji. Co oznacza, iż organ prowadzący nie może otrzymać dotacji z budżetu gminy na tożsame wsparcie, które finansuje jednocześnie ze środków unijnych.
Należy wiec zapoznać się z zasadami i warunkami udzielania dotacji placówkom oświatowym, które reguluje Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1400) i nie dopuścić do otrzymania środków z gminy z przeznaczeniem na działalność bieżącą OWP, finansowaną w ramach projektu.
Natomiast zapisy Regulaminu wyboru projektów nie regulują w żaden sposób kwestii sprawozdawczości do Systemu Informacji Oświatowej (SIO). Organizację i zasady działania SIO określa Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2597 z późn. zm.), a IZ FEW nie jest instytucją właściwą do jej interpretacji.
Równocześnie należy podkreślić, że ww. rezygnacja z dotacji z budżetu gminy obowiązuje wyłącznie w trakcie finansowania w projekcie kosztów bieżącego funkcjonowania, a nie jak wskazano w treści pytania, w całym okresie realizacji projektu, a tym bardziej w okresie trwałości.
Należy pamiętać, że to na beneficjencie spoczywa odpowiedzialność związana z uniknięciem podwójnego finansowania tych samych działań, a IZ FEW weryfikuje jego ewentualne wystąpienie na etapie wdrażania i kontroli projektu. W związku z tym, że wnioskodawcą lub partnerem w projekcie musi być organ prowadzący OWP, IZ FEW zakłada, że są to podmioty działające zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i znają zapisy regulujące zasady finansowania i funkcjonowania ośrodków wychowania przedszkolnego.
W ramach naboru nie ma możliwości wnioskowania wyłącznie o środki na budowę budynku. Ponadto, przedmiotowy nabór skierowany jest wyłącznie do ośrodków wychowania przedszkolnego, nie do żłobków.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, koszty remontu zaliczane są do katalogu wydatków cross-financingu, które w ramach przedmiotowego naboru nie mogą łącznie przekroczyć 15% wartości projektu. Oznacza to, że remont nie może stanowić głównego elementu projektu, a jego przeprowadzenie każdorazowo musi być powiązane z wymienionymi w przedmiocie naboru typami projektów. W przypadku uwzględnienia w projekcie prac remontowych, każdorazowo należy wykazać, że ich przeprowadzenie jest niezbędne z punktu widzenia realizacji celu projektu np. utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego lub oferowania zajęć dodatkowych, kompensacyjnych i wyrównujących szanse dzieci np. poprzez konieczność wydzielenia dodatkowego pomieszczenia umożliwiającego realizację zajęć.
IZ FEW zwraca również uwagę, że planowane działania nie mogą pokrywać się z realizacją wsparcia m.in. Ministerstwa Edukacji i Nauki w tym zakresie, w ramach KPO oraz z innymi działaniami realizowanymi na poziomie programów krajowych.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów IZ FEW zaleca stosowane danych dostępnych na stronie https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start w zakładkach dedykowanych danej gminie, ponadto IZ FEW zaznacza również, iż na etapie ewentualnych negocjacji czy też na etapie wdrażania projektu, może wezwać wnioskodawcę do przedstawienia dokumentów źródłowych, na podstawie których uzupełniono szablon diagnozy.
Poza ww. danymi, IZ FEW dopuszcza posługiwanie się danymi pozyskanymi bezpośrednio z danych gromadzonych przez gminę/miasto. Tym samym, wskazane w pytaniu dane pozyskiwane od deweloperów oraz potencjalnych klientów nie będą oceniane pozytywnie w kontekście szacowania zapotrzebowania na nowe miejsca wychowania przedszkolnego. IZ FEW motywuje takie podejście faktem, że tego typu dane są trudne do weryfikacji, trudno jest także uznać je za wiarygodne i wiążące, są to bowiem jedynie dane deklaratywne. Stosując podejście, w którym należy posługiwać się danymi z publicznych rejestrów, IZ FEW kieruje się także swoimi doświadczeniami związanymi z wdrażaniem projektów przedszkolnych, w których zapotrzebowanie na nowe miejsca szacowane było na podstawie danych deklaratywnych, które na etapie realizacji projektu okazywały się nieaktualne.
W ramach projektu możliwe jest finansowanie zwiększenia dostępu do specjalistów, zatem kosztem kwalifikowalnym będzie jedynie dodatkowe 8 godzin. IZ FEW zwraca jednak uwagę na fakt, że zwiększenie wymiaru zatrudnienia logopedy nie może dotyczyć obowiązków organu prowadzącego, wynikających z ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, która zawiera przepisy wprowadzające standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach tj. przepisy dotyczące minimalnej łącznej liczby nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych, która będzie musiała być zapewniona oraz obowiązków wynikających z Rozporządzenia w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem zatrudnienie specjalisty powinno dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane deficyty, ponad wsparcie zapewniane przez organ prowadzący na podstawie obowiązujących przepisów.
Tak, w ramach projektu istnieje możliwość wniesienia wkładu własnego w postaci niepieniężnej, w tym w postaci udostępnienia sal. Szczegółowe zasady wnoszenia wkładu niepieniężnego zostały opisane w Podrozdziale 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. IZ FEW zwraca szczególną uwagę na zapisy wskazujące, że wkład niepieniężny co do zasady nie mógł być wcześniej finansowany ze środków UE oraz jeżeli wkładem niepieniężnym nie jest cała nieruchomość, a jedynie jej część (na przykład tylko pomieszczenia), wartość wkładu wycenia się jako koszt amortyzacji lub wynajmu (np. w oparciu o cennik danej instytucji). Metodyka wyliczenia wartości wkładu niepieniężnego powinna zostać przedstawiona we wniosku o dofinansowanie projektu.
Tak, zgodnie z definicją wskazanego kryterium merytorycznego: Należy wykazać w szczególności osoby na stałe współpracujące i planowane do oddelegowania do projektu. Dotyczy to w szczególności osób zatrudnionych na umowę o pracę oraz trwale współpracujących z wnioskodawcą.
Pod pojęciem kadry pedagogicznej rozumiane są osoby zatrudniona na podstawie stosunku pracy, które mogą zostać oddelegowane do udziału w projekcie. Zgodnie z brzmieniem kryterium premiującego, premia punktowa może zostać przyznana również w przypadku zaplanowania w projekcie wsparcia dla nauczycieli w zakresie podnoszenia kompetencji lub kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej. IZ FEW nie zdefiniowała w jaki sposób kompetencje lub kwalifikacje powinny zostać podniesione czy nabyte, pozostawiając to w gestii wnioskodawcy. Planowane wsparcie powinno wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb i być na tyle efektywne by zapewniać ich zaspokojenie, zatem to wnioskodawca, na podstawie badania potrzeb powinien zadecydować czy realizacja kursów będzie wystarczającym wsparciem czy jednak konieczna jest realizacja przez nauczycieli studiów podyplomowych. Uzasadnienie formy wsparcia powinno zostać opisane we wniosku o dofinansowanie projektu.
Załączników nie trzeba podpisywać oddzielnie, złożenie podpisu pod wnioskiem oznacza podpisanie się pod jego wszystkimi załącznikami.
W opisanej sytuacji kryterium premiujące nie zostanie spełnione. Zgodnie z opisem, premia punktowa może zostać przyznana jeśli wnioskodawca utworzy miejsce/miejsca wychowania przedszkolnego w gminie o poziomie upowszechnienia przedszkolnego poniżej średniej dla województwa wielkopolskiego. Opis wskazuje zatem, że samie miejsca muszą zostać utworzone w gminie o poziomie upowszechnienia przedszkolnego poniżej średniej dla województwa wielkopolskiego. Celem kryterium jest premiowanie projektów ukierunkowanych na wsparcie obszarów występowania deficytów w zakresie edukacji przedszkolnej, a zatem o tworzenie miejsc tam, gdzie ich brakuje, by dzieci mogły uczęszczać do placówek zlokalizowanych blisko ich miejsc zamieszkania, bez konieczności dojeżdżania do gmin, w których miejsca są dostępne.
Szczegółowa ocena kwalifikowalności wydatków będzie dokonywana w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie i stanowić będzie element oceny projektu. Niemniej jednak, IZ FEW widzi możliwość finansowania tego typu działań o ile potrzeba ich finansowania będzie wynikała z przedstawionej diagnozy i analizy potrzeb, a działania zostaną szczegółowo zaplanowane i odpowiednio uwzględnione we wniosku o dofinansowanie.