Pytania do naborów | Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Pytania do naborów

Ilość wyników 1 - 14 z 14

FEWP.06.04-IZ.00-002/23

  • 1. Czy w ramach ogłoszonego naboru w ramach Działania 6.4 Wsparcie pracowników i pracodawców wnioskodawcą może być samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (szpital)?

    Tak. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów rozdział 4.1 o dofinansowanie projektu mogą się ubiegać wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Jeśli wnioskodawcą jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wówczas jako typ beneficjenta we wniosku o dofinansowanie należy wybrać opcję: przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne.

  • 2. Czy partnerem w ramach projektu może być spółka powiązana kapitałowo z Beneficjentem?

    Tak. Partnerstwo może zostać utworzone przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zgodnie z ustawą wdrożeniową oraz zapisami Regulaminu wyboru projektów podrozdziałem 4.6. Przy wyborze partnera należy jednak pamiętać, że wskazana spółka musi wpisywać się w jeden z następujących typów beneficjenta: przedsiębiorstwa, administracja publiczna, przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne, partnerzy społeczni, organizacje społeczne i związki wyznaniowe, instytucje nauki i edukacji. Jednocześnie IZ FEW zwraca uwagę, iż prawidłowość i zasadność wyboru partnera jest przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektów a także na fakt, iż nie jest możliwe zlecanie zadań w ramach partnerstwa.

  • 3. Zakładając, że wnioskodawcą jest przedsiębiorstwo a odbiorcą działań (nie partnerem) w projekcie podmiot publiczny, czy jest możliwość wniesienia wkładu własnego przez odbiorcę działań?

    Tak, jest możliwość wniesienia wkładu własnego przez odbiorcę. Jednocześnie IZ FEW zwraca uwagę na fakt, iż wkład własny wnoszony przez odbiorcę nie może powodować bariery w korzystaniu przez niego ze wsparcia. Jednocześnie prawidłowość, zasadność oraz efektywność działań założonych przez wnioskodawcę w projekcie każdorazowo jest przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektów.

  • 4. Jeśli wnioskodawcą jest MŚP, czy dotyczą nas zapisy o de minimis? Jeśli tak, czy będziemy zobligowani do wystawienia zaświadczenia na rzecz podmiotów dla których realizowany będzie wniosek?

    Tak, w ramach naboru istnieje możliwość realizacji projektów zawierających elementy pomocy publicznej/pomocy de minimis, jest ona wówczas weryfikowana zarówno na etapie oceny merytorycznej jak i w trakcie realizacji projektu. IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów. W przypadku udzielania pomocy de minimis wnioskodawca zobligowany będzie do wystawienia zaświadczenia na rzecz podmiotów, dla których realizowany będzie wniosek.

    W przypadku pomocy udzielanej jako pomoc publiczna/pomoc de minimis należy opisać metodologię wyliczenia wysokości pomocy (z uwzględnieniem wydatków objętych pomocą), zaś w odniesieniu do metodologii wyliczenia wkładu prywatnego wpisać „nie dotyczy”. Powyższe należy opisać we wniosku w pkt 5.3 Metodologia wyliczenia dofinansowania i wkładu prywatnego w ramach wydatków objętych pomocą publiczną i pomocą de minimis.

  • 5. Czy w ramach projektu firma ma możliwość zatrudnienia fizjoterapeuty jeśli nie jest podmiotem medycznym?

    Tak, w ramach realizacji projektu jest możliwość zatrudnienia fizjoterapeuty, o ile zakres takich usług medycznych bezpośrednio wynika z przeprowadzonej u konkretnego pracodawcy pogłębionej analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy/identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy, oceny ryzyka zawodowego związanego z tymi  zagrożeniami oraz programów naprawczych przyczyniających się do ich minimalizacji. W takim przypadku realizacja świadczeń/usług medycznych weryfikowana jest zgodnie z kryterium dostępu nr 6 w oparciu o Evidence Based Medicine oraz przez podmiot wykonujący działalność leczniczą uprawniony do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

  • 6. Czy jest dostępna instrukcja wypełnienia wniosku?

    Nie, IZ FEW nie planuje tworzenia instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu. Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów, rozdział 3 pomocne przy wypełnianiu wniosku w systemie teleinformatycznym mogą być: Podręcznik Użytkownika LSI 2021+ oraz Regulamin Użytkownika LSI 2021+, które dostępne są na stronie internetowej: https://lsi2021.wielkopolskie.pl/. Ponadto IZ FEW zwraca uwagę, iż w systemie LSI 2021+ do wielu pól dodano pola pomocy, które zawierają wskazówki dotyczące danego pola. Aby skorzystać z pomocy kontekstowej dla poszczególnych pól wniosku należy kliknąć w znak pytajnika. Pomoc kontekstowa zostanie wyświetlona w dodatkowym okienku.

  • 7. Proszę o podanie przykładowego katalogu działań w ramach „Realizacji usług medycznych”

    Katalog konkretnych działań w zakresie usług medycznych musi bezpośrednio wynikać z przeprowadzonej u pracodawcy pogłębionej analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy/identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy, oceny ryzyka zawodowego związanego z tymi  zagrożeniami oraz programów naprawczych przyczyniających się do ich minimalizacji.

    Pozostałe działania - w tym ewentualne wystąpienie usług medycznych - powinny wynikać bezpośrednio z przeprowadzonej analizy i w szczególności mogą dotyczyć np: działań na rzecz ochrony narządu ruchu pracowników w miejscu pracy np. zatrudnienia fizjoterapeuty, edukacji zbiorowej, poradnictwa psychologicznego, psychoedukacji. Jednocześnie zakres zaplanowanych przez wnioskodawcę usług, ich zasadność oraz efektywność działań założonych w projekcie każdorazowo jest przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie.

  • 8. Proszę o wskazanie jednoznacznej odpowiedzi, jeśli Wnioskodawca w ramach przedmiotowego konkursu może skierować działania do przedsiębiorstw MŚP lub dużych, to czy działania w ramach projektu będą pomocą publiczną II stopnia dla tego przedsiębiorstwa, czy też pomocą de minimis? Działania w ramach projektu obejmowałyby: 1. Analizę występowania niekorzystnych czynników; 2. Opracowanie wdrożenia programów naprawczych; 3. Doradztwo specjalistyczne i warsztaty wdrożeniowe; 4. Wyposażenie przedsiębiorstwa w środki trwałe objęte programem wdrożenia w zakresie ergonomii pracy (opcjonalnie).

    Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027 art. 6., punkt 3: Pomoc publiczna może być udzielana przez instytucję zarządzającą, instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą. W związku z powyższym pomoc publiczną może otrzymać wyłącznie Wnioskodawca lub partner (jeśli dotyczy). Wnioskodawca nie ma zatem możliwości udzielania pomocy publicznej II stopnia.


    Mając na uwadze, iż wnioskodawca zamierza realizować wsparcie dla przedsiębiorców MŚP lub dużych IZ zwraca uwagę, iż ww. koszty mogą być objęte pomocą de minimis II stopnia. IZ FEW zwraca jednocześnie uwagę na fakt, iż to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis i uwzględnienia jej wówczas we wniosku o dofinansowanie.

  • 9. W ramach projektu planujemy m.in. szkolenia pracownicze oraz doposażenie stanowisk pracy (wyposażenie nie stanowi środków trwałych) w zakresie poprawy ergonomii pracy. W związku z tym pojawiło się pytanie dotyczące intensywności pomocy publicznej dla dużego przedsiębiorstwa. Jaki jest limit możliwej do uzyskania pomocy publicznej w tym zakresie?

    Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027 wyróżnia się pomoc publiczną jako:


    - udzielanie pomocy publicznej na szkolenia,


    - udzielanie pomocy publicznej na usługi doradcze na rzecz mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw,


    - udzielanie pomocy publicznej na subsydiowanie zatrudnienia.


    Duże przedsiębiorstwo w przypadku wystąpienia pomocy publicznej może skorzystać w ramach naboru z pierwszej formy pomocy tj: szkoleń.


    W przypadku szkoleń intensywność pomocy publicznej na szkolenia nie przekracza 50% wartości kosztów kwalifikowalnych szkolenia.


    Doposażenie stanowisk pracy w zakresie poprawy ergonomii pracy będzie natomiast stanowiło pomoc de minimis.

  • 10. Czy sprawozdanie finansowe stanowiące potwierdzenie potencjału finansowego należy załączyć w formacie .xml (czyli takim formacie w jakim wnioskodawca składa dokumenty do repozytorium dokumentów finansowych), czy też wystarczy wydrukować bilans oraz rachunek zysków i strat i podpisane dokumenty załączyć w formacie pdf

    Aby potwierdzić potencjał finansowy wystarczy wydrukować bilans oraz rachunek zysków i strat. Podpisane dokumenty należy załączyć w formacie pdf do wniosku o dofinansowanie w części IX Załączniki.

  • 11. Nie mogę znaleźć pola wniosku o dofinansowanie, w którym załączone zostaną wszystkie porozumienia zawarte z pracodawcami.

    Zapisy Regulaminu wyboru projektów wskazują, iż pisemne porozumienie z pracodawcą albo porozumienia z kilkoma konkretnymi pracodawcami, których pracownicy zostaną objęci wsparciem w projekcie powinny być skompresowane w jednym pliku i załączone do wniosku w części IX Załączniki.

  • 12. Spójność projektu z Wojewódzkim Planem Transformacji Województwa Wielkopolskiego – czy projekt, który dotyczy wniosek o dofinansowanie musi wpisywać się w konkretny projekt wyszczególniony w WPTWW czy też wystarczy, że będzie wpisywał się w założenia planu transformacji województwa

    Zgodnie z Regulaminem naboru projektów koniecznym jest spełnienie warunku dotyczącego wpisania się w założenia Wojewódzkiego Planu Transformacji Województwa Wielkopolskiego (dalej WPTWW). Zapisy rozdziału 7.1. Informacje wymagane we wniosku o dofinansowanie pkt 7 stanowią, iż Wnioskodawca zobligowany jest do zawarcia we wniosku o dofinansowanie informacji o spójności realizowanego wsparcia tj. że projekt jest spójny z WPTWW w obszarze ergonomii mając na celu zapobieganie chorobom cywilizacyjnym.

  • 13. Czy biorąc pod uwagę fakt, że grupą docelową są pracodawcy to: a. Wnioskodawca jest zobowiązany do wypełnienia tabeli nr 3.4.3.1 Wniosku o dofinansowanie? b. Wnioskodawca jest zobowiązany do wyszczególnienia wszystkich podmiotów objętych wsparciem w pkt 3.3.2 wniosku o dofinansowanie? c. Czy jako miejsce realizacji projektu należy wskazać wszystkie miejsca, w których znajdują się siedziby podmiotów objętych wsparciem – pkt 3.3. wniosku o dofinansowanie?


    1. Tak, Wnioskodawca jest zobowiązany do wypełnienia tabeli nr 3.4.3.1 wpisując osoby objęte wsparciem, a także do uzupełnienia tabeli nr 3.4.3.1 a wpisując liczbę instytucji objętych wsparciem.

    2. Tak, Wnioskodawca jest zobowiązany do wyszczególnienia wszystkich podmiotów objętych wsparciem w pkt 3.3.2 wniosku o dofinansowanie.

    3. Tak, w pkt. 3.3 wniosku o dofinansowanie należy wskazać wszystkie miejsca, w których znajdują się siedziby podmiotów objętych wsparciem.

  • 14. Proszę o informację czy wdrożenie ISO 4501 w przedsiębiorstwie objętym wsparciem w ramach projektu składanego do dofinansowania z FEW 6.4 będzie kosztem kwalifikowanym?

    Wdrożenie ISO 45001 wpisuje się w określony w naborze zakres wsparcia dotyczący wprowadzenia zmian organizacyjnych i może być finansowany z EFS+. Natomiast, zgodnie z warunkami określonymi w naborze, wszystkie działania powinny wynikać bezpośrednio z pogłębionej analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy/identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy, oceny ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami oraz programów naprawczych przyczyniających się do ich minimalizacji. Wdrożenie ISO 45001 musi zatem wynikać z przeprowadzonej analizy, by mogło być uwzględnione w projekcie.